Základní a střední školy čelí výzvě: jak efektivně zvládnout problémové žáky? Učitelé a psychologové hledají společné řešení.
Česká televize se nedávno věnovala tématu: jak zvládnout výzvy spojené s nezvladatelnými dětmi ve školách? To, co mnoho učitelů považuje za nesnadný úkol, může být překvapivě přístupnější, než by se mohlo zdát.
Postoje učitelů: výzva a naděje
Učitelé se každý den setkávají s různými typy žáků. Někteří z nich mohou být výzvou, co se týče chování či akademických výkonů. Některé problémové žáky může tento stav odradit, ale mnozí učitelé naopak nacházejí inspiraci. Důležité je, že tito žáci potřebují cítit, že jim někdo věří.
Jak se chovat k dětem s ADHD? Příběh matky 13letého chlapce: podpora a porozumění nestačí
Mnoho učitelů věří, že nezvladatelné děti mají obrovský potenciál, a jejich výzvy mohou být klíčem k jejich růstu. Vytvoření pozitivního vztahu a podpory může často obrátit nepříznivou situaci na pozitivní cestu.
Pohled odborníků: co říkají psychologové a pedagogičtí poradci
Psychologové a odborníci z pedagogicko-psychologických poraden nabízejí cenný vhled. Podle nich je důležité přistupovat k problémovým žákům s empatií a pochopením. Zároveň však zdůrazňují, že je třeba stanovit jasné hranice a pravidla chování, aby byla zachována disciplína ve třídě a vytvořeno bezpečné prostředí pro všechny žáky.
Klíčovým prvkem je komunikace mezi učiteli, žáky a jejich rodiči. Společná spolupráce může pomoci identifikovat potřeby a nalezení vhodných způsobů, jak podporovat chování a učební úspěch problémových žáků.
Z oběti šikany agresorem
Kde se vůbec malí agresoři a všelijací „grázlíci“ berou? Jak zdůrazňuje psycholog a terapeut David Čáp, takové dítě nespadne z nebe. Samozřejmě podkladem může být nějaká psychiatrická diagnóza, ale často jsou důvody nepřijatelného chování úplně jiné. Může se za ním skrývat například sociální učení doma i ve škole: „Když odmala vidím, že táta mlátí mámu, přijde mi násilí jako legitimní způsob sebeprosazení,“ vysvětluje Čáp. „Ale někdy to může být trochu složitější. Pokud já sám někde zažívám bití a bezmoc, může se stát, že v odlišném prostředí si sám zařizuji respekt pěstí. Ne náhodou se stává, že oběť šikany se v jiné situaci stává agresorem,“ dodává.
Některým žákům se navíc ve výuce opakovaně nedaří, což je pro jejich sebevědomí náročné. Proto, jakmile se schyluje k dalšímu selhání, i podvědomě raději vyvolají scénu a odvedou tak pozornost.
Někdy je motivace dítěte zaměřená i jinak. Chce si získat uznání, náklonnost ostatních dětí nebo pozornost dospělého. „Když budu dělat při hodině scény a zbourám výuku, nepřináší mi to náhodou něco? Část třídy je určitě spokojená, že se neučí a namísto toho jim někdo dělá zábavu, navíc se takovému dítěti věnuje učitel mnohem víc než ostatním,“ popisuje psycholog.
Když dítě neposlouchá: jak správně řešit tento výchovný problém?
Některým žákům se navíc ve výuce opakovaně nedaří, což je pro jejich sebevědomí náročné. Proto, jakmile se schyluje k dalšímu selhání, i podvědomě raději vyvolají scénu a odvedou tak pozornost. „A další lidé jsou prostě impulzivní, přecitlivělí na kritiku a jakoukoliv poznámku si vyloží jako útok na svou osobu. Jsou křehcí, s nízkým sebevědomím, a agresivitou se brání před neexistujícím nebezpečím,“ dodává David Čáp.
Co když to doma neklape? Škola má omezené pravomoci
Škola má určité omezené pravomoci a nemůže plně zvládat problémy nezvladatelných dětí, zejména pokud tyto problémy mají hlubší rodinný původ. V takových případech je důležité, aby spolupracovaly i rodiny a další instituce. Zde jsou některé další kroky a úvahy:
- Spolupráce s rodinou: rodiče a rodinné prostředí mají význačný vliv na chování a rozvoj dítěte. Učitelé by měli aktivně komunikovat s rodiči a snažit se s nimi najít společné řešení. Rodiče by měli být zapojeni do procesu řešení problémů dítěte.
- Psychologická pomoc: pokud jde o závažné problémy chování nebo duševní zdraví dítěte, může být vhodné vyhledat pomoc od kvalifikovaného psychologa nebo terapeuta. Tato podpora může být klíčová pro zvládání problémů a změnu chování.
- Speciální vzdělávací programy: některé žáky může být vhodné umístit do speciálních vzdělávacích programů nebo škol, které mají zkušenosti s prací s problémovými dětmi. Tyto instituce mají často více zdrojů a odborníků k dispozici.
- Odborná pomoc: mimo školní prostředí existují různé organizace a instituce, které se specializují na práci s problémovými dětmi. Těmto organizacím se lze obrátit, pokud škola nemá dostatečné prostředky nebo kompetence pro řešení konkrétních problémů.
- Individuální plánování: v některých případech může být vytvoření individuálního vzdělávacího plánu (IVP) pro dítě s chováním nebo vzdělávacími potřebami klíčové. Tento plán by měl být vypracován ve spolupráci se všemi zúčastněnými stranami a měl by se zaměřit na potřeby konkrétního dítěte.
Celkově je důležité si uvědomit, že zvládnout problémové děti vyžaduje komplexní přístup, který zahrnuje spolupráci mezi školou, rodinou, odborníky a dalšími relevantními institucemi. Každý případ je unikátní a může vyžadovat různá opatření a podpůrné služby.
Ztracená cesta: jak základní školy opomíjejí přípravu dětí na reálný život
Závěrem by bylo dobré zmínit skutečnost, že obecně zvládnout nezvladatelné děti není snadný úkol, ale je to možné. Učitelé, psychologové a odborníci v oblasti vzdělání pracují na tom, aby těmto žákům poskytli potřebnou podporu a důvěru. Každý problémový žák má potenciál na pozitivní změnu, a to je důležité si uvědomit.
Základní a střední školy mají příležitost ukázat, že věří v každého žáka, bez ohledu na jeho chování či akademické dovednosti.