Od dubna 2025 se na českých STK spustí sledovací systém. Evropská komise chce znát každý váš kilometr. Víme, jak se tomu vyhnout.
Od dubna 2025 se návštěva české STK změní v něco, co by mohlo připomínat špionážní thriller. Technici zde totiž začnou načítat data o reálné spotřebě vašeho auta, rychlostech a VIN kódu. Tato data poputují přímo do rukou Evropské komise prostřednictvím platformy Transport Reportnet 3.
Jak se ale ocitli čeští řidiči v této technologické síti, která se tváří jako ekologická iniciativa? A hlavně, jak se tomu bránit?
Špehovací systém OBFCM a jeho příchod do Česka
Co se skrývá za zkratkou OBFCM? Tento On-Board Fuel Consumption Meter je systém, který monitoruje a ukládá údaje o spotřebě paliva. Povinně jej mají všechna velkosériově homologovaná vozidla vyrobená od roku 2021. Česká STK doposud těmto údajům nevěnovala pozornost, ovšem s příchodem dubna 2025 nastává zásadní změna. Kdo přijede na technickou kontrolu s vozem vybaveným tímto systémem, souhlasí automaticky s tím, že jeho data poputují do Evropy. Pokud se to někomu nelíbí, musí to jasně odmítnout.
„V rámci nařízení EU 2021/392 mají členské státy povinnost odesílat data o spotřebě vozidel registrovaných po 1. lednu 2021. Tato data slouží k monitorování emisí CO2,“ uvádí v krátké citaci Evropská agentura pro životní prostředí.
Koho se sledování týká a jak poznat, zda je vaše auto v pasti?
Ne každé auto je však tímto nařízením zasaženo. Velkosériově homologovaná vozidla kategorií M1 a N1, která byla registrována po 1. lednu 2021, jsou jasnými kandidáty. Stejně tak hybridy či plug-in hybridy, u nichž se navíc sbírá nejvíce dat. Pokud vlastníte terénní vůz s označením kategorie „G“, elektromobil nebo vůz na LPG či CNG, jste mimo ohrožení. Chcete-li zjistit, zda váš automobil obsahuje systém OBFCM, podívejte se do technického průkazu. Hledejte označení emisní normy Euro6d-ISC-FCM nebo Euro 6 AP.
Jak se bránit špehování na STK?
A teď to nejdůležitější. Při příjezdu na STK máte jako majitel vozidla právo odmítnout načítání a odesílání dat. Technik sice data odečítá automaticky, ale váš nesouhlas tento proces zastaví. Není však žádná univerzální možnost, která by vás chránila dlouhodobě – svůj nesouhlas musíte vyjádřit při každé jednotlivé kontrole.
Co když vám data odesílá autorizovaný servis?
Ani autorizované servisy nezůstávají pozadu. V rámci servisních zakázek od roku 2021 rovněž odesílají údaje o spotřebě paliva a ujetých kilometrech Evropské komisi. Někteří výrobci automobilů, například BMW či Volkswagen, to potvrzují ve svých dokumentech. Dobrou zprávou je, že i zde můžete přenos dat zastavit, pokud svůj nesouhlas vyjádříte předem při sjednávání zakázky.
„Za účelem splnění zákonných povinností se údaje o spotřebě vozidla načítají a hlásí přímo Evropské komisi,“ uvádí Volkswagen. „Tento proces však lze zákazníkem odmítnout.“
Řekněte „ne“ sběru dat!
Pokud vás myšlenka na sdílení dat o vašem autě znepokojuje, máte právo říct „ne“. Stačí být při návštěvě STK nebo autorizovaného servisu dostatečně informovaný a důsledně vyjadřovat svůj nesouhlas.
Zda si to úředníci v Bruselu všimnou, je otázkou, ale váš postoj může být prvním krokem k tomu, jak si uchovat své soukromí.