Osamění a smutek: jak se s tím poprat a cítit se lépe

Publikuje: Nikola Macáková — 17. 08. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Zdraví » Osamění a smutek: jak se s tím poprat a cítit se lépe

Není osamění jako samota: cesta k překonání izolace a smutku. Tématu se dnes věnovala redakce našeho magazínu.

Není osamění jako samota. Zatímco situace, kdy programově vyhledáme samotu, abychom si od společnosti odpočinuli, osamění není přirozená volba. Člověk je opuštěný, chybí mu kontakty, sounáležitost, což při dlouhodobém stavu vede ke smutku a dalším negativním emocím,“ uvádí k tématu klinika EUC.

V hektickém světě moderní doby hledáme často chvíle samoty, kdy si můžeme odpočinout od shonu a ruchu všedního života. Programově si volíme odstup od společnosti, abychom znovu načerpali energii a zklidnili svou mysl. To je však odlišné od stavu, kterým je osamění. Zatímco samota může být dobrovolnou volbou, osamění přichází nečekaně a nepřívětivě. Je to stav, který může zanechat hluboké stopy na naší duši.

Osamění není přirozená volba:

Osamění se nevyhledává záměrně, na rozdíl od samoty, kterou si vybíráme jako formu relaxace. Osamění přichází jako nechtěný host, zanechávající v nás pocit opuštěnosti a nejistoty. Člověk se cítí odříznutý od okolního světa, chybí mu kontakty a sounáležitost. V této atmosféře se mohou rozvinout smutek a další negativní emocionální stavy.

Osamění a jeho dopad:

Když osamění přetrvává, může vést k vážným důsledkům pro naše fyzické i duševní zdraví. Nedostatek sociální interakce může vyvolat pocit izolace a odcizení, což může přerůst v dlouhodobý smutek, úzkost, a dokonce i depresi. Lidé jsou tvorové společenští a potřebují se spojovat s druhými, sdílet zážitky a emoce. Když jim toto spojení chybí, mohou se cítit ztracení a odcizení.

Cesta ke změně:

Nicméně existuje mnoho způsobů, jak překonat osamění a posílit své emocionální pouto s ostatními lidmi:

  1. Hledání podpory: Nebojte se hledat pomoc u rodiny, přátel nebo profesionálních terapeutů. Rozhovory a sdílení emocí mohou být prvním krokem ke zlepšení.
  2. Zapojení se do aktivit: Připojte se k různým skupinám, klubům nebo organizacím, které vás zajímají. To může být sport, umění, dobrovolnictví nebo třeba kurz vašeho koníčka.
  3. Rozšíření sociálního kruhu: Buďte otevření novým lidem. Setkávání s novými lidmi může přinést nové přátelství a osvěžit váš pohled na svět.
  4. Technologie a komunikace: Využijte moderní komunikační prostředky, jako jsou sociální sítě a online komunity, abyste udržovali kontakt s lidmi i v dobách, kdy se nemůžete setkat fyzicky.
  5. Sebepéče: Zaměřte se na svou fyzickou i duševní pohodu. Pravidelná fyzická aktivita, zdravá strava a dostatek spánku mohou zlepšit váš celkový stav.
  6. Rozvoj dovedností: Zkuste se zapojit do činností, které vás posouvají vpřed a pomáhají vám rozvíjet se. To může posílit vaši sebedůvěru a sebeúctu.

Osamění dočasné a trvalé

Někdy jsme osamělí při přestěhování se do cizího města, při změně zaměstnání. Náhle nemáme dostatek známých, se kterými bychom mohli zkusit navázat bližší kontakty. Po nějaké době se může podařit zapojit se do sociálních sítí a vztahů a po počátečním období aklimatizace si tyto vztahy vybudujeme. Jsou jedinci, kteří s navazováním vztahů mají problémy, neumí si známé, kamarády a přátelé najít, i když se snaží. Osamocený se proto může cítit i člověk, který je obklopený spoustou lidí a stále s někým komunikuje. Všechny tyto vztahy jsou pouze formální a oficiální. Mimo zaměstnání je zcela osamělý,“ uvádí klinika EUC.

Pocit osamění provází smutek

Emoce, která velmi často stav osamělosti provází, je smutek. „Přichází ve chvílích, kdy naše mysl usoudí, že už není důvod bojovat, protože nemůžeme stav věcí ovlivnit. Je to jakási obranná reakce organismu, aby dokázal zpracovat stres a vrátil život do běžných kolejí. Když se to nedaří, smutek neodeznívá a zhoršuje kvalitu života i zdraví (dlouhodobý smutek vyvolává některé nemoci a oslabuje imunitu). Může se stát trvalou emocí, provází ho nechutenství, nespavost, ztráta energie a může přejít v deprese a úzkosti,“ dodávají odborníci z kliniky EUC.

Osamění, smutek – co dělat, abyste nebyli osamělí?

V boji proti osamění je důležité aktivně hledat způsoby, jak obnovit a udržovat spojení s lidmi kolem nás. Změna může přijít postupně, ale s trpělivostí a úsilím můžeme dosáhnout stavu, kdy se budeme cítit součástí komunity, radostní a naplnění.

DŘÍVE JSME PSALI:

Poruchy duševního zdraví: Úzkost, Syndrom vyhoření a Deprese

Nikola Macáková — 05. 08. 2023
Úzkost, syndrom vyhoření a deprese jsou tři stavy duševního zdraví, které mohou značně ovlivnit kvalitu života postižených jedinců.

Závěrem rada psychologa

Když se cítíte osamělí a smutní delší dobu, vnitřně vás vaše situace sžírá a nevidíte východisko, je třeba o vašem stavu mluvit. Když není po ruce nikdo blízký, vyhledejte odborníka. Když vám nebude vyhovovat individuální terapie, existují skupinová sezení lidí s podobnými problémy. Možná právě v nich čeká šance na změnu,“ zmiňuje závěrem k tématu klinika EUC.

Použité zdroje: klinika EUC, wikisofia.cz (psychologie osobností), redakční informace a zdroje,
(redakční text)*

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články o počasí. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín. UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu