Wartburg je označení několika modelových řad automobilů vyráběných v automobilce v německém městě Eisenach.
Automobilka nese či nesla jméno podle stejnojmenného hradu tyčícího se nad městem. „Tato automobilka byla z minulosti známa mimo jiné také pod zkratkou AWE – Automobilwerke Eisenach,“ uvádí k tématu Wikipedia.
Typová řada 311/312
Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 cm³ a výkonu 27 kW.
Již při prvním uvedení na veřejnosti byl Wartburg 311 představen jako čtyřdveřová čtyřmístná limuzína s pontovonou karosérií typu sedan, třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet a pick-up. V roce 1957 následovala řada dalších variant karosérie – dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné shrnovací střechy nebo také pětidveřová tábornická limuzína Camping s bohatě prosklenou zadní částí.
Ke specialitám modelové palety patřil pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném či prostém plechovém provedení a s plátěnou skládací střechou. Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl představen také v roce 1957 a na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Mimo sériově vyráběné varianty existoval i prototyp Bellevue s karosérií pseudolandaulet, tzn. nad předními sedadly prosklená pevná část střechy a nad zadními sedadly shrnovací plátěná střecha. Tento prototyp byl ozdobou autosalonů, do výroby však zařazen nikdy nebyl.
Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách.
- Wartburg limuzína (311-0)
- Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
- Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
- Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
- Wartburg Kabriolet (311-2)
- Wartburg Coupé (311-3)
- Wartburg Camping (311-5)
- Wartburg Kombi (311-9)
- Wartburg Pick-Up (311-7)
- Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
- Wartburg Sport (313-1)
„Z uvedeného počtu bylo 51 % vyvezeno do zahraničí – 34 % do socialistických zemí Východního bloku, zejména do Československa a Polska, zbylých 17 % pak do západních zemí, především Finska a Švédska. V malých sériích se Wartburgy vyvážely do Belgie, Dánska, Velké Británie, USA i SRN, přestože vůz z NDR v ní znamenal jasný politický vzkaz. V roce 1962 byla zahájena výroba typu označeného jako Wartburg 312. Oproti předchozímu typu získal silnější motor o objemu 992 cm3 o výkonu 33 kW. Běžněji se pak tento typ označoval jako Wartburg 311–1000,“ píše dále k tématu otevřená encyklopedie.
V roce 1965 uvedla na trh mezityp Wartburg 312/1. Ten měl ještě původní oblou karosérii, ovšem byl už vybaven novým podvozkem připravovaným pro typ 1000-353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per. Rovněž se tím zmenšil průměr pneumatik z původních 15″ na 13″.
Pro tento model se běžněji používalo označení Wartburg 312. Typová řada 312-1 zahrnovala následující modely:
- Wartburg limuzína (312-0)
- Wartburg limuzína s kovovou posuvnou střechou(312-008)
- Wartburg limuzína de Luxe (312-1)
- Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou střechou (312-108)
- Wartburg Hardtop-Coupé (312-300)
- Wartburg Camping (312-5)
- Wartburg Pick-Up (312-7)
- Wartburg Kombi (312-9)
Zatímco limuzíny byly v roce 1966 nahrazeny zcela novým vozem Wartburg 1000 – častěji označovaným Wartburg 1000-353, byly ostatní modely vyráběny až do roku 1967, kdy výroba plně přešla na typ 353.
Ve zkratce o NDR
Německá demokratická republika (NDR, v německy mluvících zemích i jinde běžně DDR, zkratka pro Deutsche Demokratische Republik, angl. zkratkou GDR), též (nepřesně) zvaná „Východní Německo“, byl středoevropský stát, který existoval mezi lety 1949 až 1990 v období během studené války, kdy byla východní část Německa součástí východního bloku. „Obyčejně byl na západě popisovaný jako komunistický stát, ale sám sebe nazýval jako socialistický “dělnický a rolnický stát.“ Skládal se z území, které bylo po druhé světové válce obsazeno a spravováno sovětskými silami, tedy sovětské okupační zóny Německa a fakticky i východního sektoru Berlína dle postupimské dohody, na východě ohraničen linií Odra-Nisa. Sovětská zóna obklopovala Západní Berlín, ale nezahrnovala jej; v důsledku toho zůstal Západní Berlín mimo jurisdikci NDR a tvořil v něm nezávislou enklávu,“ uvádí ve zkráceném výpisu zdroj Wikipedia.
Výroba automobilů Wartburg skončila v roce 1991 v německém městě Eisenach, jak již bylo zmíněno. Důvodem ukončení výroby byly ekonomické problémy, které postihly východní Německo po sjednocení se Západním Německem. Po ukončení výroby se automobily Wartburg staly sběratelskými kousky.
Pořizovací cena, jak v bývalém Československu tak i v sousedním bývalém NDR byla v závislostí na pořizovaném modelu a jeho výbavě. V socialistické době se jednalo o klasické standardní vozidlo, které užívalo mnoho rodin a mnoho pamětníků na něj dodnes s láskou vzpomíná. I v dnešní „moderní“ době se najde řada fanoušků a příznivců veteránů, kteří mají tento automobil ve své garáži, a s láskou o něj pečují. Přeci jen vzduchem chlazený dvoutakt byla, je a bude legenda. 🙂