Wartburg legenda z NDR

FOTOGALERIE
Publikuje: Nikola Macáková — 06. 05. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Wartburg legenda z NDR

Wartburg je označení několika modelových řad automobilů vyráběných v automobilce v německém městě Eisenach.

Automobilka nese či nesla jméno podle stejnojmenného hradu tyčícího se nad městem. „Tato automobilka byla z minulosti známa mimo jiné také pod zkratkou AWE – Automobilwerke Eisenach,“ uvádí k tématu Wikipedia.

Historický Wartburg z roku 1898. Zdroj: Softeis / CC BY 2.5

Typová řada 311/312

Označení Wartburg se znovu objevilo v roce 1956, kdy byl na veletrhu v Lipsku představen nový model s označením Wartburg 311. Jednalo se o vůz poháněný dvoutaktním tříválcovým motorem o objemu 900 cm³ a výkonu 27 kW.

Již při prvním uvedení na veřejnosti byl Wartburg 311 představen jako čtyřdveřová čtyřmístná limuzína s pontovonou karosérií typu sedan, třídveřové combi, dvoudveřový čtyřsedadlový kabriolet a pick-up. V roce 1957 následovala řada dalších variant karosérie – dvoudveřové čtyřsedadlové coupé, luxusní čtyřdveřová limuzína s možností dodání plátěné shrnovací střechy nebo také pětidveřová tábornická limuzína Camping s bohatě prosklenou zadní částí.

Wartburg, model 311 – 1000 z roku 1963. Zdroj: Wikipedian Vladimir Krupka (Czech Wikipedia) //CC BY-SA 3.0//

Ke specialitám modelové palety patřil pro potřeby armády a policie vyvinutý model kabrioletu se čtyřmi dveřmi v plátěném či prostém plechovém provedení a s plátěnou skládací střechou. Úplnou špičku modelové řady pak představoval dvoumístný sportovní vůz Wartburg 313, který byl představen také v roce 1957 a na autosalonu v New Yorku oceněn čestnou cenou za eleganci. Mimo sériově vyráběné varianty existoval i prototyp Bellevue s karosérií pseudolandaulet, tzn. nad předními sedadly prosklená pevná část střechy a nad zadními sedadly shrnovací plátěná střecha. Tento prototyp byl ozdobou autosalonů, do výroby však zařazen nikdy nebyl.

Za dobu výroby typu 311, tedy od 18. října 1955 do roku 1965 bylo vyrobeno téměř 260 000 těchto vozů v 11 různých variantách.

  • Wartburg limuzína (311-0)
  • Wartburg limuzína s plátěnou stahovací střechou (311-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (311-100)
  • Wartburg limuzína de Luxe s plátěnou stahovací střechou (311-108)
  • Wartburg Kabriolet (311-2)
  • Wartburg Coupé (311-3)
  • Wartburg Camping (311-5)
  • Wartburg Kombi (311-9)
  • Wartburg Pick-Up (311-7)
  • Wartburg „zásahové vozidlo“ / terénní vůz (311-4)
  • Wartburg Sport (313-1)

Z uvedeného počtu bylo 51 % vyvezeno do zahraničí – 34 % do socialistických zemí Východního bloku, zejména do Československa a Polska, zbylých 17 % pak do západních zemí, především Finska a Švédska. V malých sériích se Wartburgy vyvážely do Belgie, Dánska, Velké Británie, USA i SRN, přestože vůz z NDR v ní znamenal jasný politický vzkaz. V roce 1962 byla zahájena výroba typu označeného jako Wartburg 312. Oproti předchozímu typu získal silnější motor o objemu 992 cm3 o výkonu 33 kW. Běžněji se pak tento typ označoval jako Wartburg 311–1000,“ píše dále k tématu otevřená encyklopedie.

V roce 1965 uvedla na trh mezityp Wartburg 312/1. Ten měl ještě původní oblou karosérii, ovšem byl už vybaven novým podvozkem připravovaným pro typ 1000-353, kde bylo odpružení zajištěno vinutými pružinami, na rozdíl od dosavadních příčných listových per. Rovněž se tím zmenšil průměr pneumatik z původních 15″ na 13″.

Pro tento model se běžněji používalo označení Wartburg 312. Typová řada 312-1 zahrnovala následující modely:

  • Wartburg limuzína (312-0)
  • Wartburg limuzína s kovovou posuvnou střechou(312-008)
  • Wartburg limuzína de Luxe (312-1)
  • Wartburg limuzína de Luxe s kovovou posuvnou střechou (312-108)
  • Wartburg Hardtop-Coupé (312-300)
  • Wartburg Camping (312-5)
  • Wartburg Pick-Up (312-7)
  • Wartburg Kombi (312-9)

Zatímco limuzíny byly v roce 1966 nahrazeny zcela novým vozem Wartburg 1000 – častěji označovaným Wartburg 1000-353, byly ostatní modely vyráběny až do roku 1967, kdy výroba plně přešla na typ 353.

Ve zkratce o NDR

Německá demokratická republika (NDR, v německy mluvících zemích i jinde běžně DDR, zkratka pro Deutsche Demokratische Republik, angl. zkratkou GDR), též (nepřesně) zvaná „Východní Německo“, byl středoevropský stát, který existoval mezi lety 1949 až 1990 v období během studené války, kdy byla východní část Německa součástí východního bloku. „Obyčejně byl na západě popisovaný jako komunistický stát, ale sám sebe nazýval jako socialistický “dělnický a rolnický stát.“ Skládal se z území, které bylo po druhé světové válce obsazeno a spravováno sovětskými silami, tedy sovětské okupační zóny Německa a fakticky i východního sektoru Berlína dle postupimské dohody, na východě ohraničen linií Odra-Nisa. Sovětská zóna obklopovala Západní Berlín, ale nezahrnovala jej; v důsledku toho zůstal Západní Berlín mimo jurisdikci NDR a tvořil v něm nezávislou enklávu,“ uvádí ve zkráceném výpisu zdroj Wikipedia.

Výroba automobilů Wartburg skončila v roce 1991 v německém městě Eisenach, jak již bylo zmíněno. Důvodem ukončení výroby byly ekonomické problémy, které postihly východní Německo po sjednocení se Západním Německem. Po ukončení výroby se automobily Wartburg staly sběratelskými kousky.

Pořizovací cena, jak v bývalém Československu tak i v sousedním bývalém NDR byla v závislostí na pořizovaném modelu a jeho výbavě. V socialistické době se jednalo o klasické standardní vozidlo, které užívalo mnoho rodin a mnoho pamětníků na něj dodnes s láskou vzpomíná. I v dnešní „moderní“ době se najde řada fanoušků a příznivců veteránů, kteří mají tento automobil ve své garáži, a s láskou o něj pečují. Přeci jen vzduchem chlazený dvoutakt byla, je a bude legenda. 🙂

DŘÍVE JSME PSALI:

Automobil GAZ Volha nepoužívali jen komunističtí papaláši

David Bárta — 02. 05. 2023
Automobil GAZ Volha, také známý jako GAZ-21, byl vyráběn sovětskou automobilkou Gorkovskij avtomobilnyj zavod (GAZ) v letech 1956 až 1970.
Použité zdroje: https://en.wikipedia.org/wiki/Wartburg_(marque)www.autocar.co.uk/car -news/motoring/history-wartburgwww.hemmings.com/stories/2015/08/10/wartburg-the-east-german-car-that-never-made-it-to-the-westwww.dw.com/en/wartburg-353-the-east-german-car-that-conquered-africa/a-19081938 , www.eisenacher.cz . Tyto zdroje poskytují detailní informace o historii, vývoji a posledním modelu automobilu Wartburg.
(redakční text) *

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme autorské články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články z historie. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín.

UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu