Automobil GAZ Volha, také známý jako GAZ-21, byl vyráběn sovětskou automobilkou Gorkovskij avtomobilnyj závod (GAZ) v letech 1956 až 1970.
„Byl to středně velký osobní automobil určený pro běžné použití, který byl velmi populární v bývalém Sovětském svazu,“ uvádí k tématu wikipedia.org. Navzdory neustálým modernizacím bylo pro GAZ stále obtížnější udržet stárnoucí design konkurenceschopný v tržní ekonomice. Generální ředitel GAZ Bo Andersson se rozhodl úplně ukončit výrobu řady Volha v roce 2010.
Nutno zmínit, že vozidlo bylo výrazně užíváno jako služební vůz nejen komunistickými papaláši, jako byli tehdejší náměstci, ředitelé podniků, tajemníci, umělci a podobně, ale třeba také řidiči taxislužby. V ojedinělých případech vlastnili vozidla GAZ Volha i obyčejní pracující lidí, nicméně v době komunistické éry to byli spíše vysoce postavení státní úředníci nebo vysoce postavení policisté či vojáci, kteří si toto mohli finančně dovolit.
Automobil Volha byl oproti vozidlům komunistické éry, jako byl východoněmecký Trabant či česká Škoda výrazně finančně dražší a také na svou dobu luxusnější, což si mohl dovolit jen málokdo.
„GAZ-21 byl navržen jako nástupce předchozího modelu GAZ M20 Poběda, který byl vyráběn od roku 1946. GAZ-21 měl modernější design a vylepšené technické parametry, včetně lepšího výkonu motoru a vyšší rychlosti,“ píše dále otevřená encyklopedie.
Během svého výrobního období byly vyráběny různé verze automobilu GAZ Volha, včetně sedanu, kombi a dokonce kabrioletu. Celkem bylo celkem přibližně 640 000 vozidel, což Volhu činilo jednou z nejpopulárnějších vozidel bývalého Sovětského svazu.
Byl to jeden z mála dostupných automobilů v Sovětském svazu za již zmíněné komunistické éry, a tak se stal symbolem hospodářského růstu a modernizace nejen této země. Vozidlo bylo také vyváženo do tzv. přátelských zemí, kde rovněž v té době vládl komunismus.
GAZ-21 byl jedním z nejznámějších a nejpopulárnějších automobilů v bývalém Sovětském svazu, který se stal ikonou sovětského designu a techniky. Dnes se stále nachází v mnoha muzeích po celém světě a je to stále velmi ceněné vozidlo mezi sběrateli a nadšenci automobilové historie. Zároveň je potřeba zmínit skutečnost, že automobil Volha byl vyroben v mnoha modifikacích a také několika postupně jdoucích sériích, jako byla například; první série — hvězda, druhá série — žralok, třetí série – Baleen, GAZ-22 — bouda, M23 a podobně.