Automobil GAZ Volha nepoužívali jen komunističtí papaláši

FOTOGALERIE
Publikuje: David Bárta — 02. 05. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Automobil GAZ Volha nepoužívali jen komunističtí papaláši

Automobil GAZ Volha, také známý jako GAZ-21, byl vyráběn sovětskou automobilkou Gorkovskij avtomobilnyj závod (GAZ) v letech 1956 až 1970.

Byl to středně velký osobní automobil určený pro běžné použití, který byl velmi populární v bývalém Sovětském svazu,“ uvádí k tématu wikipedia.org. Navzdory neustálým modernizacím bylo pro GAZ stále obtížnější udržet stárnoucí design konkurenceschopný v tržní ekonomice. Generální ředitel GAZ Bo Andersson se rozhodl úplně ukončit výrobu řady Volha v roce 2010.

Nutno zmínit, že vozidlo bylo výrazně užíváno jako služební vůz nejen komunistickými papaláši, jako byli tehdejší náměstci, ředitelé podniků, tajemníci, umělci a podobně, ale třeba také řidiči taxislužby. V ojedinělých případech vlastnili vozidla GAZ Volha i obyčejní pracující lidí, nicméně v době komunistické éry to byli spíše vysoce postavení státní úředníci nebo vysoce postavení policisté či vojáci, kteří si toto mohli finančně dovolit.

Automobil Volha byl oproti vozidlům komunistické éry, jako byl východoněmecký Trabant či česká Škoda výrazně finančně dražší a také na svou dobu luxusnější, což si mohl dovolit jen málokdo.

Automobil typu Volga M 21 na otevřených dveřích v Berouně – automobil typu Volha M 21 vystavený na Dni otevřených dveří v Berouně. Zdroj: Aktron / CC BY-SA 3.0

GAZ-21 byl navržen jako nástupce předchozího modelu GAZ M20 Poběda, který byl vyráběn od roku 1946. GAZ-21 měl modernější design a vylepšené technické parametry, včetně lepšího výkonu motoru a vyšší rychlosti,“ píše dále otevřená encyklopedie.

Během svého výrobního období byly vyráběny různé verze automobilu GAZ Volha, včetně sedanu, kombi a dokonce kabrioletu. Celkem bylo celkem přibližně 640 000 vozidel, což Volhu činilo jednou z nejpopulárnějších vozidel bývalého Sovětského svazu.

Byl to jeden z mála dostupných automobilů v Sovětském svazu za již zmíněné komunistické éry, a tak se stal symbolem hospodářského růstu a modernizace nejen této země. Vozidlo bylo také vyváženo do tzv. přátelských zemí, kde rovněž v té době vládl komunismus.

 

GAZ-21 byl jedním z nejznámějších a nejpopulárnějších automobilů v bývalém Sovětském svazu, který se stal ikonou sovětského designu a techniky. Dnes se stále nachází v mnoha muzeích po celém světě a je to stále velmi ceněné vozidlo mezi sběrateli a nadšenci automobilové historie. Zároveň je potřeba zmínit skutečnost, že automobil Volha byl vyroben v mnoha modifikacích a také několika postupně jdoucích sériích, jako byla například; první série — hvězda, druhá série — žralok, třetí série – Baleen, GAZ-22 — bouda, M23 a podobně.

DŘÍVE JSME PSALI:

Nesmrtelná polská dodávka ŽUK drtila generace

Nikola Macáková — 28. 04. 2023
FSC ŽUK byl polský dodávkový automobil, vyráběný v podniku FSC (Fabryka Samochodów Ciężarowych) v Lublinu.
Použité zdroje: kniha „Cars of the Soviet Union: The Definitive History “ od spisovatele Andyho Thompsona, gaz.ru, wikipedia.org (GAZ Volga).

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme autorské články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články z historie. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín.

UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu