Operace Paperclip: tajná extrakce nacistických vědců do Ameriky

Publikuje: David Bárta — 15. 10. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Operace Paperclip: tajná extrakce nacistických vědců do Ameriky

Během druhé světové války se technologický závod mezi Spojenci a Osou stal stěžejním prvkem strategického boje.

Nacistické Německo, pod vedením Adolfa Hitlera, investovalo obrovské množství zdrojů do vojenského výzkumu a vývoje, což vedlo k řadě význačných vědeckých objevů. Mezi těmito objevy byla raketa V-2, radary, a některé pokročilé letecké technologie,“ uvádí k tématu web history.com.

S koncem války a vítězstvím spojeneckých sil v Evropě bylo jasné, že získání těchto německých vědců by mohlo znamenat strategickou výhodu v nadcházející studené válce se Sovětským svazem. To vedlo k vytvoření tajného zpravodajského programu známého jako Operace Paperclip, jehož cílem bylo přivést nacistické vědce a inženýry do Spojených států.

Operace Overcast

Původním záměrem – a bezejmenným plánem – americké armády bylo pouze vyslechnout vědce, pracující na válečných raketách, a zabavit jejich plány a materiály. To se změnilo 22. května 1945, kdy major Robert B. Staver prohlásil evakuaci německých vědců a jejich rodin za velmi důležitou pro válku v Tichomoří. 19. července 1945 byl tento plán pojmenován jako operace Overcast a zároveň byl značně rozšířen počet vědců i projektů, zamýšlených k transportu přes oceán. Kvůli příliš velkému rozšíření povědomí o názvu Overcast byla nakonec operace přejmenována na Paperclip (operace Kancelářská sponka). Projekt podepsal v srpnu 1945 prezident Harry S. Truman,“ uvádí internetová encyklopedie Wikipedia.

Operace Paperclip byla zahájena v létě roku 1945 a pokračovala několik let. Americká vojenská a zpravodajská služba začala vyhledávat a nabízet útočiště německým vědcům, kteří byli ochotni přesídlit do Spojených států. Tito vědci byli vybíráni na základě svých znalostí a dovedností, a často byli obdařeni novými identitami, aby se utajila jejich nacistická minulost.

Jedním z nejvýznačnějších vědců, kteří byli do Ameriky přivedeni díky Operaci Paperclip, byl Wernher von Braun. Von Braun byl hlavním inženýrem rakety V-2 a měl zásadní vliv na vývoj amerického vesmírného programu. Jeho tým v Huntsville, Alabama, později vytvořil slavné rakety Saturn V, které přivedly americké astronauty na Měsíc v rámci programu Apollo.

I přes úspěchy, které tito vědci přinesli do Spojených států, byla Operace Paperclip kontroverzním projektem. Někteří z těchto vědců měli na svědomí válečné zločiny, včetně využívání nucené práce v koncentračních táborech. Toto bylo v mnoha případech zamlčováno, aby se získali jejich vědecké znalosti.

Také existovaly etické otázky ohledně spolupráce s bývalými nepřáteli a o odměňování těch, kteří byli zapojeni do nacistického režimu. Proti Operaci Paperclip protestovali někteří Američané, kteří trvali na tom, že by nacističtí vědci měli být souzeni za své zločiny.

Přestože byla Operace Paperclip kontroverzní, nelze popřít, že přinesla Americe řadu vědeckých a technologických výhod. Tito němečtí vědci hráli klíčovou roli ve vývoji raketových technologií, vědeckých výzkumů a vojenských inovací, které posílily pozici Spojených států během studené války.

Operace Paperclip zůstává zajímavým a kontroverzním kapitolou ve světové historii. Vedla k nezaměnitelným vědeckým úspěchům, ale také představovala etické dilema ohledně spolupráce s bývalými nepřáteli a odměňování těch, kteří byli zapojeni do nacistického režimu. Je to připomínka na to, jak složité a kontroverzní mohou být rozhodnutí v době války a studené války, kdy byla národní bezpečnost na výši s vědeckým pokrokem.