Konec trolejbusů Škoda 14 Tr v České republice

FOTOGALERIE
Publikuje: Nikola Macáková — 17. 06. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Konec trolejbusů Škoda 14 Tr v České republice

Od 80. let česká a slovenská města s trolejbusovým provozem brázdily dvounápravové trolejbusy Škoda 14 Tr s hranatou karoserií.

Škodovácké trolejbusy 14 Tr jezdily například ve městech Teplice, Ústí nad Labem, Plzeň, Jihlava, Mariánské Lázně, Brno, Opava, Ostrava či Pardubice. Na sousedním Slovensku pak například ve městech Prešov nebo Bánská Bystrica.

Tématu se dnes věnovala redakce našeho magazínu s tím, že ze standardní verze vzešla i kloubová varianta, přičemž poslední vozy Škoda 15 Tr ještě jezdí v Ústí nad Labem. V současnosti na našem území existuje okolo dvaceti těchto (dnes již) historických trolejbusů Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr. Tuto neděli, dne 18. června 2023, v Brně v pravidelném provozu dojezdí poslední dva vozy Škoda 14 Tr, čímž skončí provoz těchto trolejbusů v České republice.

Provozní záběr na trolejbus Škoda 14 Tr11 ev. č. 41 na lince C na Masarykově náměstí v Jihlavě. Foto: Zdeněk Liška, 6. května 2008

Trolejbusy Škoda se na našem území vyrábí od třicátých let. Do roku 1960 byla výroba soustředěna do Plzně a právě v roce 1960 byla přestěhována do závodu v Ostrově, kde se trolejbusy vyráběly do roku 2004. Mezitím, v roce 2003, byla výroba trolejbusů opět přestěhována do Plzně. Postupem času se také měnily názvy a majetkové a právní uspořádání společnosti. Trolejbusy Škoda se dodávaly jednak do tehdejšího Československa (resp. do České a Slovenské republiky), ale také do Evropy, do zemí bývalého Sovětského svazu nebo později i do USA.

Trolejbus Škoda 14 Tr10 ev. č. 50, s nátěrem určeným pro Teherán, ve vozovně Úšovice v Mariánských Lázních. Původně šlo o zkušební vůz výrobce. Foto: Zdeněk Liška, 27. října 2006

První prototypy dvounápravového trolejbusu Škoda 14 Tr vznikly už v 70. letech, ověřovací série pak na přelomu 70. a 80. let. Tyto vozy měly problémy s praskáním karoserií, díky čemuž došlo k zesílení a úpravám karoserie. Sériová výroba trolejbusů Škoda 14 Tr začala v roce 1981 a skončila v roce 1998. Za tu dobu bylo vyrobeno necelých 3300 těchto vozidel v základním modelu, čímž se staly druhým nejpočetnějším trolejbusem Škoda.

DŘÍVE JSME PSALI:

Autobusy Karosa B 731 a jejich historie v Praze

Nikola Macáková — 11. 06. 2023
V září 2014 v Praze skončil provoz legendárních městských "hranatých" autobusů Karosa B 731 s automatickou převodovkou.

Vozy vyráběné po roce 1995 již byly po modernizaci. Část trolejbusů Škoda 14 Tr byla určena na export do zemí bývalého Sovětského svazu, do několika zemí Evropy nebo do Číny. Zde je třeba doplnit, že od konce 90. let do roku 2004 se vyráběly ještě exportní verze trolejbusů Škoda 14 Tr (např. Škoda 14 Tr SF určená do San Francisca), které ale jen vycházely ze základního modelu a byly odlišné.

Ostravský trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 3259 na lince č. 108 v konečné Sokola Tůmy. Foto: Zdeněk Liška, 15. září 2007

Z verze Škoda 14 Tr také vznikl i první tuzemský třínápravový kloubový trolejbus Škoda 15 Tr, jehož prototypy vznikly v první polovině 80. let, sériová výroba probíhala v letech 1988 až 1995. Mezi lety 1995 až 2004 se vyráběly již zmodernizované trolejbusy Škoda 15 Tr M. Do roku 1995 bylo vyrobeno přes 460 kloubových trolejbusů Škoda 15 Tr. Přibližně od konce 90. let do roku 2004 se shodně se standardní variantou vyráběly ještě exportní verze trolejbusů Škoda 15 Tr určené zejména do USA. Za základním označením vozidla se nacházely ještě číslice (např. Škoda 14 Tr01), které vyjadřovaly výrobní sérii. Trolejbusy Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr vyrobené po roce 1995 nesly typové označení Škoda 14 Tr M a Škoda 15 Tr M, kdy písmeno M vyjadřovalo modernizaci. Pokud se v označení nacházely další písmena nebo číslice, značily pak např. druh elektrovýzbroje, rekonstrukci nebo další specifické odlišnosti oproti základnímu modelu.

Dokumentační záběr na kloubový trolejbus Škoda 15 Tr08 ev. č. 547 na lince č. 54, který klesá serpentinami do lokality Důlce v Ústí nad Labem. Foto: Zdeněk Liška, 13. října 2009

V podvozku byla situována elektrická výzbroj (ta byla umístěna částečně i na střeše vozu), přední tuhá náprava a zadní hnací náprava (nápravy) maďarské značky Rába. Pohonnou jednotku tvoří trakční čtyřpólový sériový motor s vlastní ventilací s trvalým výkonem 100 kW při napětí 600 V trakčního napětí (kloubové vozy mají dva tyto motory) s tyristorovou pulzní regulací. Samonosná karoserie hranatého tvaru s velkými prosklenými plochami. V pravé bočnici se nacházely troje (nebo jen dvoje) dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře. Kloubové vozy měly dvoudílnou karoserii spojenou točnou a měchem a v pravé bočnici pak čtvery dvoudílné elektropneumaticky ovládané dveře. Na střeše se nacházely dva ocelové sběrače proudu, v průběhu 90. let je dopravci nahrazovali plastovými.

Trolejbus Škoda 14 Tr11 ev. č. 48 ve vozovně Úšovice v Mariánských Lázních. Foto: Zdeněk Liška, 27. října 2006

Nátěr vozidel (ve stavu po vyrobení pro tuzemské dopravce) se skládal ze světlé (slonová kost) barvy a červených pruhů. Doplňkovými barvami byly šedá a černá. Po roce 1989 vozy často měly odlišné barevné kombinace karoserií nebo reklamní nátěry. Rozmístění a uspořádání sedadel cestujících záleželo na provedení vozidla, u standardní verze Škoda 14 Tr činila maximální celková obsaditelnost až 80 osob, u kloubové varianty Škoda 15 Tr až 145 osob. Stanoviště řidiče se nacházelo v levé přední části interiéru a bylo odděleno od prostoru pro cestující. Orientace označení linky se nacházely v předním a zadním čele a v pravé bočnici, ovšem jejich rozmístění záleželo na požadavcích a zvyklostech dopravců. V tabulce je uvedeno několik základních technických údajů k trolejbusům Škoda 14 a Škoda 15 Tr v základních verzích.

Údaj/Provedení vozu Škoda 14 Tr Škoda 15 Tr
Celková délka 11 300 mm 17 360 mm
Šířka 2500 mm 2500 mm
Výška 3410 mm 3410 mm
Hmotnost obsazeného vozu 16 000 kg 26 100 kg
Max. rychlost 65 km/h 65 km/h

Pardubický trolejbus Škoda 14 Tr M ev. č. 384 s reklamním nátěrem na lince č. 3 před nádražím ČD. Foto: Zdeněk Liška, 6. dubna 2002

Během provozu bývaly trolejbusy podrobovány různým opravám. Po roce 1995, kdy se začaly vyrábět modernizované verze Škoda 14 Tr M a Škoda 15 Tr M, někteří dopravci nechávali (případně i svépomocí) modernizovat své trolejbusy právě podle (tehdy) nově vyráběných vozů. Modernizované vozy se lišily v provedení předního a zadního čela, v dosazení elektronických orientací, v nové podlahové krytině, dále mohly mít odlišný typ sedadel a přídržných tyčí nebo odlišný nátěr karoserie. Do současné doby na našem území jezdily v provozu zmodernizované (nebo po rozsáhlejších opravách) trolejbusy Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr. Vyřazování trolejbusů Škoda 14 Tr a Škoda 15 Tr z pravidelného provozu započalo v 80. letech a probíhá do současnosti. Aktuálně několik kloubových trolejbusů Škoda 15 Tr (15 Tr M) jezdí ještě v pravidelném provozu v Ústí nad Labem. Během víkendu 10. a 11. června 2023 v Pardubicích dojezdil poslední provozní trolejbus Škoda 14 Tr ev. č. 345 (v doprovodu pracovního vozu ev. č. 376).

Trolejbus Škoda 14 Tr07 (ex plzeňské městské dopravní podniky ev. č. 388) u obce Pamětník byl využíván jako sklad. Před více než deseti lety byl zlikvidován. Foto: Zdeněk Liška, 17. února 2008

V neděli, dne 18. června 2023, v odpoledních hodinách se v Brně uskuteční poslední rozlučková jízda s autobusy Karosa B 961 E (ev. č. 2380 a 2381), s kloubovým trolejbusem Škoda 15 Tr M (ev. č. 3505; r. v. 1991) a se dvěma trolejbusy Škoda 14 Tr14 (ev. č. 3259, r. v. 1994) a Škoda 14 Tr R (ev. č. 3276, r. v. 1995), čímž provoz těchto vozidel v Brně skončí. Dle dostupných informací brněnský dopravní podnik vlastní ještě dva služební trolejbusy Škoda 14 Tr (ev. č. 3239 a 3249), které ale nezasahují do pravidelného provozu.

DŘÍVE JSME PSALI:

Autobus Škoda 706 RO. Legenda mezi historickými autobusy

Nikola Macáková — 14. 06. 2023
Škoda 706 RO se stal prvním sériově vyráběným typem autobusů, s nímž byla rozvíjena autobusová doprava v tehdejším poválečném Československu.

Trasa rozlučkové jízdy bude začínat na Mendlově náměstí, povede přes centrum a skončí opět na Mendlově náměstí. Po této rozlučkové jízdě už tak v Čechách nebude v pravidelném provozu žádný z trolejbusů Škoda 14 Tr.

Brněnský trolejbus Škoda 14 Tr M, ev. č. 3244 na lince č. 25 opouští zastávku Lipová. Foto: Zdeněk Liška, 30. září 2007

Použité zdroje: 50 let trolejbusové dopravy v Pardubicích 1952 – 2002 (L. Podivín, 2002), Dopravní podnik města Brna, a. s., katalog vozidel (kol. autorů, 2000), podklady a poznatky Zdeňka Lišky
(redakční text) *

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

UdalostiExtra.cz je online magazín zaměřený na aktuální dění, fascinující příběhy zajímavých osobností, svět celebrit, kulturu i záhady a tajemno. Nabízíme originální články, které vás vtáhnou do děje, a pravidelně rozšiřujeme naše rubriky o atraktivní témata, abyste u nás vždy našli něco nového a inspirativního. Sledujte svět kolem sebe s webem UdalostiExtra.cz – magazínem, který vás baví!

UdálostiExtra je partnerským projektem internetových magazínů ZdravíŽivot a DějinySvěta.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu