V září 2014 v Praze skončil provoz legendárních městských „hranatých“ autobusů Karosa B 731 s automatickou převodovkou.
Tématu se dnes věnovala naše redakce s tím, že vysokomýtská Karosa produkovala tyto autobusy v devíti modifikacích, vzájemně se lišících např. typem motoru, převodovky nebo provedením interiéru. První prototypy byly vyrobeny už v sedmdesátých letech, ale sériová výroba začala v roce 1982 a skončila v roce 1996. V období let 1982 až 2014 provozoval pražský dopravní podnik přes 900 autobusů Karosa B 731 v sedmi modifikacích. Autobusy Karosa B 731 pražský dopravní podnik vypravoval jak na městské linky, tak i na příměstské linky (tyto vozy z devadesátých let pak musely být vybaveny zařízením pro odbavování cestujících u řidiče).
Autobusy řady 700 vyvíjela vysokomýtská Karosa od počátku sedmdesátých let. První funkční vzorek městského autobusu, který byl interně označen B 1, spatřil světlo světa v roce 1974, ale už v roce 1976 byl sešrotován. Dva prototypy Karosa B 731.005 (B 2 a B 3), podobající se později vyráběným autobusům Karosa B 731.00, byly vyrobeny v roce 1976. Prototyp B 2 jezdil ve zkušebním provozu v Praze do listopadu 1981. Prototyp B 3 nesloužil v hromadné dopravě a v osmdesátých letech byl přestavěn na pojízdné občerstvení. K uvedeným autobusům v roce 1977 přibyl ještě prototyp B 4.
V pražských ulicích jezdil s cestujícími nejprve vůz Karosa B 731.005 (prototyp B 2) označený postupně ev. č. 9000, 5000 a 3000 provozovaný v letech 1978 až 1980 a poté ještě v období let 1980 a 1981 (ev. č. 3000/II). Další prototyp (B 4), označený ev. č. 3200, provozoval pražský dopravní podnik během roku 1983. Šlo o autobus Karosa B 731.00, který předtím jezdil v Bratislavě. V červnu 1988 pražský dopravní podnik pořídil vůz ev. č. 5330, což byl prototyp B 11 (ex ev. č. 3000/IV, rok výroby 1984) a v září pak zkušební vůz ev. č. 5005 (ex ev. č. 5000/III). U vozu Karosa B 732.20 (s mechanickou převodovkou) ev. č. 5297 došlo krátce po dodání k přečíslování na ev. č. 5324. Číslo 5297 bylo znovu obsazeno právě autobusem Karosa B 731.20, a proto je v tabulce uvedeno s indexem jeho druhého obsazení. Sériově vyráběné autobusy Karosa B 731 do Prahy byly dodávány postupně v letech 1982 až 1995. Jejich dodávky a vybrané technické údaje jsou uvedeny v tabulce.
Typ (ev. č.; rok zařazení)/Technické údaje | Délka/Šířka/Výška (mm) | Motor | Převodovka | Počet míst k sezení/stání |
Karosa B 731.00 (3201-3580; 1982-1983) | 11055 mm/2500/3165 | Škoda LIAZ ML 635 | Praga 2M 70.04 | 31/59 |
Karosa B 731.04 (3581-3999; 1984-1986) | 11055/2500/3165 | Škoda LIAZ ML 635 | Praga 2M 70.04 | 31/59 |
Karosa B 731.20 (5001-5005, 5227-5233, 5246, 5278-5281, 5297/II, 5298, 5299, 5325-5329, 5330; 1987-1988) | 11055/2500/3165 | LIAZ ML 636 N | Praga 2M 70.04 | 31/59 |
Karosa B 731.1663 (7001-7040; 1994) | 11055/2500/3165 | LIAZ M 1.2 A ML 636 N | Voith D.863 | 32/63 |
Karosa B 731.1669 (7129-7178; 1995) | 11347/2500/3165 | LIAZ M 1.2 C ML 637 S | Voith D.863 | 32/63 |
Karosa B 731.1667.2 (7179-7203, 7231; 1995) | 11347/2500/3165 | LIAZ M 1.2 C ML 636 E | Voith D.863 | 32/63 |
Karosa B 731.1659.2 (7204-7230, 7232-7253; 1995) | 11050/2500/3165 | Renault MIHR 062045 B/3 | ZF 4 HP 500 | 32/63 |
Základ dvounápravového autobusu tvořil nosný rošt (rám) do jehož zadní části byla situována pohonná jednotka (motor, převodovka atd.). Toto uspořádání s sebou přineslo vylepšení v podobě snazší dostupnosti k jednotlivým agregátům při údržbě a opravách autobusů. K pohonu se vždy užilo vznětových šestiválcových motorů. Vozy vyráběné v letech 1982 až 1986 měly motor bez turbodmychadla, ostatní pak s turbodmychadlem. Převodovky byly dvoustupňové (Praga 2M 70.04), třístupňové (Voith D.863) nebo čtyřstupňové (ZF 4 HP 500). Polosamonosná karoserie hranatých tvarů s velkými prosklenými plochami sestávala z pěti panelů (pravý a levý bok, přední a zadní čelo a střecha). Kompletace vozu probíhala tzv. „stavebnicovým“ systémem, kdy bylo všech pět panelů spojeno s nosným roštem v jeden celek. Nátěr karoserie sestával ze světlé (slonové kosti – nejstarší vozy z osmdesátých let) nebo bílé doplněné červenými pruhy. Doplňkovými barvami byly černá a šedá. Karoserii zdobily ještě další potřebné náležitosti (piktogramy, městské znaky apod.). Od devadesátých let některé vozy mohli mít reklamní nátěry nebo polepy.
V pravé bočnici se nacházely troje dvoudílné, elektropneumaticky ovládané, dveře s vně výsuvnými křídly. Nade dveřmi pak byla akustická a světelná signalizace zavírání dveří. Stanoviště řidiče bylo situováno v levé přední části autobusu. Interiér postupem času prošel několika změnami týkajícími se především použití jiných typů a rozmístění sedadel nebo umístění plošiny pro kočárek.
Autobusy Karosa B 731 byly vybaveny provozní vzduchotlakovou brzdou na všechna kola a parkovací akumulační brzdou na zadní kola. Modifikace Karosa B 731.00, Karosa B 731.04 a Karosa B 731.20 měly zpomalovací motorovou brzdu, ostatní verze dodávané do Prahy pak měly zpomalovací retardér. Modely Karosa B 731.1667.2 a Karosa B 731.1669 disponovaly vestavěným hydraulickým retardérem větších rozměrů spojeným s převodovkou, a proto byly delší a měly zaoblená zadní čela. Vozy dodané v letech 1994 a 1995 navíc měly v zadní části pravé bočnice vstupní žaluzii pro přívod vzduchu k mezichladiči. Odbavovací a informační systém cestujících vycházel z předpisů dané doby, pro označení linky sloužily tři držáky linkových orientací. Jeden se nacházel v pravém horním rohu předního okna, druhý v předposledním okně v pravé bočnici. Oba osvětlovaly malé žárovky. V pravém spodním rohu u zadního okna byl menší držák orientace čísla linky.
Autobusy Karosa B 731.00 měly sedadla a latexové polštáře potažené koženkou, naproti druhým dveřím plošinu pro kočárek a stanoviště řidiče oddělené prosklenou mezistěnou. Tento typ od roku 1984 doplnila verze Karosa B 731.04, jejíž prototypy (B 5 a B 6) vznikly už v roce 1982. Karosa B 731.04 se od předchozího modelu lišila především uzavřenou kabinou řidiče. Plošina pro menší kočárek naproti druhým dveřím zanikla díky posunutým sedadlům. Nově se tak nacházela naproti třetím dveřím. Oba modely měly okna vedle stanoviště řidiče protažená až ke střešní okapní liště, prosklení předních dveří až k úrovni nárazníku, zadní nápravu Rába s větším nábojem kol nebo vnější levé zpětné zrcátko uchycené na sloupku okna u střechy (od poloviny roku 1984 uchycené v dolní části sloupku). Výroba obou uvedených typů trvala od roku 1982 do roku 1986. Z verze Karosa B 731.04 vzešla modifikace Karosa B 731.20 vyráběná v letech 1987 až 1988. Oproti ní se lišila použitím výkonnějšího motoru s turbodmychadlem, sníženým oknem vedle stanoviště řidiče, sníženými okny v předních dveřích nebo zadní nápravou Rába s menším nábojem kol.
Až v roce 1994 pražský dopravní podnik zakoupil další autobusy Karosa B 731, a to v modifikaci Karosa B 731.1663. Změny oproti autobusu Karosa B 731.20 spočívaly v zesíleném rámu, ve zlepšené antikorozní úpravě spodku autobusu, vyšší obsaditelnosti, katalyzátoru výfukových plynů, v zadní nápravě Detva nebo v převodovce. Počínaje tímto modelem měly další verze autobusů Karosa B 731, dodávané do Prahy, v zadní části pravé bočnice vstupní žaluzii pro přívod vzduchu k mezichladiči a sedadla s tužšími polštáři potažená dvoubarevnou koženkou. Autobusy Karosa B 731.1667.2 a Karosa B 731.1669 se zaoblenými zadními čely, a rozmístěním sedadel totožným s později vyráběnou řadou Karosa 900, se vzájemně lišily v použití motorů. Vozy z let 1994 a 1995 už měly brzdovou soustavu vybavenou systémy ABS/ASR a plošinu pro kočárek situovanou naproti druhým dveřím.
Během provozu autobusů Karosa B 731 v Praze prošlo mnoho vozů opravami různého rozsahu (generální, střední nebo částečné). Zajímavým pokusem se v letech 1992 až 1994 staly rekonstrukce autobusů Karosa B 731.00 a Karosa B 731.04 na typ Karosa B 732.20. Přestavba spočívala v celkové opravě karoserie, v dosazení nového turbomotoru LIAZ M 1.2 A ML 636 N a mechanické převodovky Praga. Zadní náprava byla nahrazena jednostupňovou značky Rába. Přestavby provedly Dopravní podnik–Opravny MHD a Československé automobilové opravny (později Zliner) Zlín. Takto přestavěné autobusy obdržely ev. č. 3000/VI (ještě v roce 1992 přečíslován na ev. č. 5120), 3002, 5101–5119, 5121–5127. Při přestavbě vozu č. 5127 byl použit ekologický motor LIAZ–EURON. Vůz ev. č. 7032 v roce 1996 byl nahrazen autobusem Karosa B 732 ev. č. 5238 po generální opravě. V roce 2008 prošly střední opravou vozy ev. č. 7205, 7211, 7215, 7226, 7227, 7246 a 7250–7253, po níž byly vybaveny elektronickými orientacemi. Vozy ev. č. 7232 a 7234 na přelomu let 2007 a 2008 prošly částečnou opravou a až v květnu 2010 byly vybaveny elektronickými orientacemi. Většina autobusů po střední či částečné opravě byla vybavena klimatizační jednotkou nad stanovištěm řidiče. Autobusy ev. č. 7145, 7146 a 7150–7152 v roce 2009 byly vybaveny elektronickými orientacemi z jiných již vyřazených vozů.
Postupné vyřazování z provozu pražských autobusů Karosa B 731 začalo v osmdesátých letech a skončilo na konci roku 2014. Po vyřazení autobusy mohly být odprodávány a upravovány. V rámci pražského dopravního podniku bylo několik vozů přestavěno na pojízdné jídelny, pojízdné dílny, hasičský vůz, služební vůz nebo pojízdné dispečerské stanoviště. Autobus Karosa B 731.04 ev. č. 3709 v roce 1995 byl předán podnikovému muzeu.
Karosa ŠL 11: legendární model linkového autobusu z dílny Karosy
V pátek 12. září 2014 naposledy vyjely do pražských ulic autobusy Karosa B 731.1659.2 ev. č. 7227, 7232 a 7252, a to na zvláštní pořadí linky 158 vedené ve zkrácené trase: Českomoravská – Prosek – Letňany. Provoz na lince trval přibližně od 14.30 h do 19.30 h a zároveň na obou konečných byly k vidění ještě vozy ev. č. 7226 a 7251. Po této rozlučce všech pět autobusů bylo odstaveno a vyřazeno z provozu, čímž v Praze definitivně skončil provoz autobusů Karosa B 731 s automatickou převodovkou.