Karosa ŠL 11 je nezapomenutelným modelem linkového autobusu, který byl vyráběn národním podnikem Karosa v letech 1970 až 1981.
„Tento vůz se stal nástupcem populární linkové meziměstské verze autobusu 706 RTO – Škoda 706 RTO CAR a v průběhu své existence se stal významnou součástí veřejné dopravy v Československu. I když byl později nahrazen modelem Karosa C 734, jeho odkaz a význam v oblasti dopravy zůstává nepřehlédnutelný,“ píše k tématu internetová encyklopedie Wikipedia.
Karosa ŠL 11 se stal ikonou své doby díky svému jedinečnému designu a spolehlivosti. Byl vybaven dvoudveřovou karoserií a byl schopen pojmout až 100 cestujících.
Autobus Karosa ŠL 11 si získal velkou popularitu mezi řidiči i cestujícími díky své spolehlivosti a odolnosti. Byl navržen tak, aby odolával náročným provozním podmínkám a zvládal dlouhé trasy bez problémů. Jeho robustní konstrukce a kvalitní materiály zaručovaly dlouhou životnost a minimalizovaly nutnost častých oprav a údržby.
V době výroby Karosy ŠL 11 se jednalo o moderní a pokrokový autobus, který přinášel inovativní technologie a vylepšení. Například byl později vybaven autobus, ve verzi ŠM 11 i s automatickou převodovkou – především pro městskou hromadnou dopravu, což zjednodušovalo ovládání vozidla a usnadňovalo práci řidičům. ŠL 11 byla vyrobena s manuální převodovkou. Autobus měl vzduchové pérování.
Karosa ŠL 11 byl nejen úspěšným vozem na domácím trhu, ale také se vyvážel do mnoha zemí po celém světě. Díky své kvalitě a spolehlivosti si získal pověst vynikajícího vozidla vhodného pro linkovou dopravu. V mnoha zemích si autobusy Karosa ŠL 11 stále udržují svou funkčnost a jsou dodnes využívány pro přepravu cestujících.
S příchodem novějších modelů byl Karosa ŠL 11 postupně nahrazován typem Karosa C 734, který přinesl další technologické vylepšení a modernizaci. Nicméně, odkaz, který zanechal autobus Karosa ŠL 11 v oblasti linkové dopravy, zůstává nepřehlédnutelný. Tento legendární autobus připomíná éru, kdy československý průmysl byl schopen vyrábět výjimečná vozidla, která se stala symbolem jejich doby.
Jawa 50/21 Sport: malý motocykl „Pionýr“ s bohatou historií
I přes ukončení výroby Karosy ŠL 11 v roce 1981 si tento model stále zachovává svou popularitu mezi nadšenci a sběrateli historických vozidel. Mnoho exemplářů bylo restaurováno a je možné je vidět na různých výstavách a veteránských setkáních. Autobus Karosa ŠL 11 tak připomíná bohatou historii československého automobilového průmyslu a zanechává nezapomenutelnou stopu v srdcích lidí. Zmiňovaný autobus si v dnešní době pamatují především lidé od 40let věku, kteří v něm cestovali a mají na zmiňovaný dnes retro motoristický kousek své nezapomenutelné vzpomínky.
Aktualizace
Abychom nezapomněli musíme zmínit také Karosa ŠM 11, což je model městského autobusu vyráběného národním podnikem Karosa mezi lety 1964 a 1981.
Od předchozích autobusů Škoda 706 RTO se ŠM 11 odlišoval celou koncepcí.
„Měl samonosnou karoserii panelové konstrukce, motor umístěný uprostřed mezi nápravami pod karoserií (místo na přední nápravě) a pneumatické odpružení. Cestující ocenili zejména troje nástupní a výstupní dveře, přičemž přední dveře byly umístěny ještě před přední nápravou. Podlaha byla umístěna také níže, dveře byly širší a výhled ze stanoviště řidiče byl lepší než u typu 706 RTO. Stejně jako jeho předchůdce měl vůz ŠM 11 dělené přední okno (kromě několika málo výjimek), které bylo odstraněno až u jeho nástupce – Karosy B 731,“ uvádí internetová encyklopedie.
ŠM 11 je standardní dvounápravový autobus určený především pro městskou hromadnou dopravu (Škoda městský – označení Škoda pochází od výrobce motorů pro celou karosáckou řadu Š). Vůz byl dlouhý přibližně 11 m (odtud číslice 11 v označení) a v pravé bočnici měl umístěny troje skládací, pneumaticky ovládané dveře (přední trojkřídlé, ostatní čtyřkřídlé). Pérování autobusu bylo vzduchové. Do verze ŠM 11 výrobce standardně montoval automatickou převodovku. Během výroby byly autobusy postupně zdokonalovány (např. zavedení samočinného centrálního mazání podvozku, oplechování boků karoserie rovnými plechy namísto vlnitých hliníkových, výkonnější topení, silnější motor atd.).
Autobus ŠM 11 měl být unifikován s trolejbusem Škoda T 11, projekt však byl komunistickým vedením strany zrušen a vozů T 11 bylo vyrobeno pouze úctyhodných osm kusů.
Legendární Československá Škodovka z AZNP
Použité zdroje: Wikipedia (Karosa ŠL 11) a (Karosa ŠM 11) internet,
(redakční text) *