Jawa 50/21 Sport: malý motocykl „Pionýr“ s bohatou historií

Publikuje: Nikola Macáková — 02. 06. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Jawa 50/21 Sport: malý motocykl „Pionýr“ s bohatou historií

Jawa 50/21 Sport je malý motocykl ze série „Pionýr“, který byl vyráběn v Považských strojírnách na Slovensku v Československu.

Tento ikonický motocykl se stal populárním po celém světě a získal si pověst spolehlivého a výkonného dopravního prostředku. S jeho zaváděním na trh v roce 1967 nahradil předešlý model Pionýr 05 sport, a brzy se stal vítaným nástupcem,“ píše k tématu internetová encyklopedie Wikipedia.

Legendární motocykl Jawa Pionýr 50/21 Sport. Zdroj: FollyCZ / CC BY-SA 4.0

Jawa 50/21 Sport je vybaven motorem o zdvihovém objemu 49,9 cm³, což mu umožňuje nabídnout solidní výkon pro svou velikost. Ačkoli se jedná o malý motocykl, jeho motor dokáže poskytnout dostatečný výkon pro pohodlné a plynulé jízdní zážitky. Díky svým kompaktním rozměrům je ideální pro městské prostředí, kde se může snadno proplétat mezi provozem a zaparkovat i na malém prostoru.

Jawa 50/21 Sport byla vyvážena do mnoha zemí a stala se oblíbenou volbou pro milovníky motocyklů po celém světě. Její kvalita a spolehlivost již tehdy získaly pozornost zákazníků. Avšak vzhledem k velkému zájmu a exportu byl motocykl Jawa 50/21 Sport často nedostatkovým zbožím na domácím trhu v mnoha regionech. To dodalo motocyklu ještě větší exkluzivitu a přitažlivost pro ty, kteří si ho mohli pořídit.

Jawa 50/21 Sport se vyznačuje svou ikonickou a nezaměnitelnou estetikou. Jeho elegantní design a charakteristická silueta oslovily nejen motocyklové nadšence, ale také ty, kteří hledali stylový dopravní prostředek. Jawa 50/21 Sport se stala symbolem své doby a dodnes je oblíbenou volbou mezi sběrateli a milovníky retro motocyklů.

I přes svou malou velikost nabízí Jawa 50/21 Sport skvělý jízdní projev a pohodlí. Byl a je to motocykl, který přináší radost z jízdy a snadno se ovládá. Díky svému lehkému rámu je zároveň velmi obratný a snadno ovladatelný ve městském provozu. To všechno dělá z Jawa 50/21 Sport ideálního společníka pro ty, kteří hledají zábavnou a praktickou dopravu.

Technické parametry

Motor:

Ležatý dvoudobý jednoválec chlazený vzduchem
Kompresní poměr 9,2 : 1
Výkon 3,5 k (2,6 kW) při 6500 ot/min
Maximální rychlost 65 km/h
Průměrná spotřeba 2,3 l/100 km nebo 3,2 l/100 km při plném zatížení
Mazání 1 : 30
Karburátor Jikov 2917 PSb (hlavní tryska 68, volnoběžná 38)
Zapalování setrvačníkový magnet PAL
Světelný výkon 20 W (od roku 1975 30 W)
Zapalovací cívka 8 V

Převodové ústrojí:

Převodovka třístupňová
Spojka dvoulamelová v oleji
Primární převod (poměr) 2,43 : 1 (14/34 zubů)
Primární převod (řetěz) válečkový řetěz (ČZ – Favorit 3/8″ x 3/8″ – 44 článků)
Sekundární převod (poměr) 4,58 : 1 (12/55) nebo 4,23 : 1 (13/55)
Sekundární převod (řetěz) válečkový řetěz (12,7×5,2 – 109+1 článek)

Podvozek:

Řazení nožní pákou na levé straně
Rám svařovaný z ocelových trubek čtvercového profilu
Přední vidlice teleskopická bez tlumení, zdvih propružení 90 mm
Zadní vidlice kyvná vidlice, odpružení dvěma samostatnými pružícími jednotkami s kapalinovými tlumiči, zdvih propružení 85 mm
Zadní brzda celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Přední brzda celonábojová bubnová, Ø 125/20 mm
Objem palivové nádrže 5,5 l (rezerva 0,75 l)

Z historie:

Jawa 50/21 Sport měla nahradit předešlý model Jawa 50/05 Sport. Doposud produkce malých motocyklů z Považské Bystrice oslovovala širokou veřejnost, využívající služeb Pionýra ke konzumním či rekreačním účelům. Slovenští konstruktéři, ale chtěli oslovit i mladé a především sportovně motoristicky nadané zájemce. Tak se na trh dostala v roce 1967 jakožto odlehčená a sportovní varianta Jawy 50/20. Poptávka byla po tomto stroji vždy velká, ale objem výroby oproti ostatním byl výrazně menší a přednost měl vždy vývoz do zahraničí, než tuzemský prodej. A na rozdíl od předešlé motorky Jawy 50/05 Sport, která neměla typové označení, tato ho dostala. Oproti „skútrovému“ typu Jawy 50/20 měla Jawa 50/21 Sport „bříško“ místo „revmaplechů“ (místo krytu na nohy pouze stupačky),“ dodává internetová encyklopedie.

Více o výrobě:

Jawa 50/21 Sport se vyráběl od roku 1967–1977 a mezi tímto obdobím se vyrobilo 114 994 ks. Poptávka po tomto typu byla vždy velká, jelikož se více exportoval než dostával na domácí trh, byl tento pionýr nadále „horké zboží“, ke kterému se dostal jen málokdo. Především později, když se motocykly dostaly do rukou mladých jezdců, byly „dvacítky“ kolikrát hodně amatérsky upravovány po vzoru „jednadvacítek“. Skutečně originálních motocyklů Jawa 21 Sport je ale poměrně málo,“ dodává Wikipedia.

Výroba byla ukončena v roce 1977, kdy nadále v nabídce zůstalo jen skútrové provedení Jawa 50/20 a sportovní Jawa 50/23 Mustang. O motocyklech Jawa 50/20 skútrové provedení a Jawa 50/23 tzv. Mustang si povíme v nějakém dalším článku na našem magazínu.

DŘÍVE JSME PSALI:

Legendární Československá Škodovka z AZNP

Nikola Macáková — 26. 05. 2023
Škoda 742 je souhrnné označení pro řadu osobních automobilů nižší střední střídy, které vyráběla československá automobilka AZNP v letech 1976 – 1990.

Jawa 50/21 Sport je, jak již bylo v článku zmíněno malý motocykl s velkým vlivem. Jeho historie, spolehlivost a jedinečný design ho činí významnou součástí motocyklového dědictví bývalého  Československa. Bez ohledu na to, zda jste sběratel, nadšenec do retro motocyklů nebo prostě jen hledáte praktický a stylový dopravní prostředek, Jawa 50/21 Sport vás rozhodně nezklame.

Použité zdroje: Wikipedia (Jawa 50/21 Sport)
(redakční text) *

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články o počasí. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín. UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu