Čínská automobilka BAIC se chystá dobýt český trh. Nabízí bohatou výbavu, ale má malý kufr a vysokou spotřebu. Bude to stačit na úspěch?
Český trh s automobily zažívá další překvapení. Na scénu vstupuje čínská automobilka Beijing Automotive Industry Corporation (BAIC), která se rozhodla rozšířit své působení ve střední Evropě. Zprávu jako první přinesl portál Automakers, který upozornil, že BAIC zatím nemá oficiální českou nabídku, ale stejný dovozce už značku zastupuje v Polsku. Právě tam se aktuálně prodávají tři modely SUV – loňské a letošní verze, které možná brzy zaplaví i české silnice.
Model Beijing 3 se velikostí podobá Škodě Karoq, ovšem přináší několik rozporuplných parametrů. Cena se v Polsku pohybuje kolem 500 tisíc korun, přičemž v Česku by mohla být o něco nižší díky rozdílné sazbě DPH. Pohon zajišťuje 1,5litrový benzinový motor s výkonem 100 kW, který spolupracuje se šestistupňovou manuální převodovkou.
Technické parametry však mohou být pro mnoho řidičů zklamáním. Kombinovaná spotřeba 8,5 litru na 100 kilometrů není nijak úsporná a zavazadelník o objemu 390 litrů patří k menším ve své třídě. Na druhou stranu potěší bohatá výbava, která zahrnuje otevíratelné střešní okno, 17palcová litá kola, parkovací kamery a senzory, metalízu, klimatizaci, LED světlomety a osmipalcový displej s navigací. Přesto zde chybí tempomat, což může být pro některé zákazníky rozhodující faktor.
Dalším modelem v nabídce je Beijing 5, který se rozměrově blíží Škodě Kodiaq, ale je o 13 centimetrů kratší. Stejně jako menší model je poháněn 1,5litrovým benzinovým motorem, ovšem tentokrát s výkonem 130 kW. Převodovka je výhradně sedmistupňová automatická dvouspojková.
Zákazníky může odradit spotřeba 9,2 litru na 100 kilometrů, která je v porovnání s konkurencí poměrně vysoká. Zavazadelník o objemu 350 litrů je navzdory rozměrům auta nečekaně malý. Naopak cena, která by v Česku mohla být kolem 780 tisíc korun, zůstává relativně atraktivní. Kromě toho vůz nabízí špičkovou výbavu, včetně LED světlometů, panoramatické střechy, ventilovaných sedadel, adaptivního tempomatu a 360stupňové parkovací kamery.
Největším modelem je Beijing 7, který se velikostí rovná Škodě Kodiaq. Očekávání jsou vysoká, ale technické parametry opět vyvolávají otázky. Pod kapotou je stejný motor jako u modelu Beijing 5, ovšem spotřeba dosahuje 9,5 litru na 100 kilometrů.
Dalším zklamáním je zavazadlový prostor, který se pohybuje mezi 410 a 450 litry. Na druhou stranu BAIC sází na luxusní výbavu, která zahrnuje elektrická a ventilovaná sedadla, panoramatickou střechu, bezklíčový přístup, parkovací asistent, adaptivní tempomat, 19palcová litá kola a dvouzónovou klimatizaci. Odhadovaná cena pro český trh se pohybuje kolem 970 tisíc korun.
V Polsku se brzy rozšíří nabídka také o terénní modely BJ30, BJ40 a BJ60, které by mohly v budoucnu zamířit i na český trh.
Úspěch značky na českém trhu však bude záviset nejen na cenové politice, ale především na kvalitě servisního a prodejního zázemí. Jak ukázal případ MG, pro zákazníky je důležitější důvěryhodnost importéra než samotná cena vozů. Právě zde se BAIC spoléhá na polskou společnost Bemo Motors, která patří mezi významné prodejce automobilů s ročním prodejem 18 000 vozidel různých značek.
Čínský drak útočí na srdce německého autoprůmyslu. VW v ohrožení!
Čeští motoristé jsou však náročnější než polští sousedé. Vysoká spotřeba a absence hybridních či elektrických verzí mohou představovat zásadní překážku. Pokud se ale BAICu podaří nabídnout dobrou cenu, kvalitní servis a výhodné financování, mohl by se stát zajímavým konkurentem na trhu středně velkých SUV.
Bude to revoluce, nebo fiasko? To ukážou až první prodejní čísla.