FSC ŽUK byl polský dodávkový automobil, vyráběný v podniku FSC (Fabryka Samochodów Ciężarowych) v Lublinu.
Polští výrobci automobilů jsou mnohem méně známí než jejich konkurenti z Německa, Francie a Itálie. Nicméně, jeden z polských automobilů, který byl vyráběn až do nedávné doby, je stále populární mezi fanoušky veteránů a nadšenci pro retro vozidla – ŽUK.
„ŽUK byl vyráběn polskou automobilkou Fabryka Samochodów Ciężarowych (FSC) od roku 1958 až do roku 1998. Jeho původní název byl FSC Żuk A-11, ale později byl přejmenován na Żuk Lublin. Vyráběl se jako dodávkový vůz, nákladní vůz a autobus,“ uvádí k tématu Wikipedia.
„První prototyp Žuku byl vyroben v roce 1953 a v roce 1958 byl uveden na trh. Vůz byl navržen pro potřeby polského hospodářství, které potřebovalo levné a spolehlivé vozidlo pro přepravu zboží a lidí. ŽUK byl v té době jedním z nejlevnějších vozidel na trhu,“ píše dále otevřená encyklopedie.
ŽUK měl unikátní design, který se v mnoha ohledech lišil od ostatních evropských vozidel té doby. Měl výraznou kapotu, velkou přední masku a především, měl neobvyklé, nápadné okno, které bylo umístěno mezi předními dveřmi a předními blatníky. Toto okno bylo vytvořeno pro lepší viditelnost řidiče při parkování a při manévrování v úzkých uličkách.
ŽUK měl jednoduchou konstrukci a byl snadno opravitelný, což z něj dělalo ideální vozidlo pro polskou ekonomiku. Jeho motor byl spolehlivý a efektivní, což umožňovalo vozidlu dosáhnout maximální rychlosti až 80 km/h.
Využití společných dílů se zasloužilo o velkou popularitu tohoto vozu a nízkou cenu. Současně ale způsobilo některé přetrvávající problémy, mezi které patřily:
- krátká životnost přední nápravy,
- vysoko uložený nákladový prostor,
- vysoko uložené těžiště,
- krátký rozvor.
- problémy se změnou parametrů (zvýšení nosnosti)
Během produkce vozidla ŽUK byl vůz mnohokrát modernizován. „Bylo to zvýšení nosnosti v sedmdesátých letech, byly použity silnější a spolehlivější motory, změněna převodovka, vylepšen výhled z vozu. Následovníkem se stal dodávkový automobil FS Lublin, sériově vyráběný od října 1993. Ve špičkovém období bylo vyrobeno až 30 tisíc kusů ročně. Přibližně polovina produkce mířila na export. Žuk byl dostupný v různých verzích, počínaje provedením pick-up, jako byl úplně první model A 03, přes furgony a skříňové karosérie, mikrobusy až po specializovaná provedení (hasičské, pro transport pečiva nebo oblečení). Specializované verze byly dodávány podniky mimo FSC. Poslední Žuk byl vyroben 13. února 1998. Celkově bylo vyrobeno 587 500 kusů všech verzí,“ píše Wikipedia.
Během 40 let výroby byly vyráběny různé verze Žuku. Byl k dispozici jako dodávkový vůz s nosností až 2,2 tuny, nákladní vůz s kapacitou až 14 osob, nebo jako autobus s kapacitou až 20 cestujících.
ŽUK se stal ikonou polského průmyslu a byl často používán ve filmu a v televizních pořadech. V Polsku byl ŽUK také oblíbeným vozidlem pro zemědělské a lesnické práce.
Nutno zmínit, že ne každý byl s tím to vozidlem z bývalé komunistické éry spokojen. Někteří na vozidlo, jak se lidově říká; „nadávali kudy chodili“ jiní si jej nemohli vynachválit. Skutečností ovšem je že moc luxusní či pohodlné vozidlo to bylo a to nemluvíme o spotřebě, která se pohybovala někde okolo 15 – 17 litry benzinu. Někteří měnili karburátor za dvoukomorový a tím se jim podařilo snížit spotřebu na cca 11 – 12 litru.
Máte i vy nějakou osobní zkušenost se ŽUKem? Případně s nějakým jiným vozidlem, které se prohánělo po československých silnicích před Sametovou revolucí a rokem 1989? Napište nám o tom v komentářích. Rádi se budeme vybraným tématům věnovat.