Spotřebitelé milují své blízké, obchodníci milují svatého Valentýna

Publikuje: David Bárta — 08. 02. 2024
Zdroj: Lucie Korbeliusová / dTest
Úvodní stránka » Zprávy z domova » Spotřebitelé milují své blízké, obchodníci milují svatého Valentýna

Blíží se svátek svatého Valentýna. Tento svátek lásky a náklonnosti, původem z anglosaských zemí, se u nás slaví v čím dál větší míře.

Tématu se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest, která o tom informovala náš magazín s tím, že začátkem února tak zpozorněli nejen lidé hledající romantického partnera nebo ti již zadaní, ale v pozoru jsou také obchodníci a rozliční podvodníci, kteří využívají velké komerční povahy tohoto svátku, stejně tak i emocionální zranitelnosti některých lidí. Jakým rizikům spotřebitelé v tomto období čelí?

Láska na prodej

Zmínění obchodníci využívají blížícího se svátku k nabízení rozmanitých sezónních nabídek a výrobků. Běžně se jedná např. o prodej zboží přebaleného dorůžova, popř. limitované edice potravin se speciální příchutí. Prvním se snaží zvýšit zisk z prodeje tím, že míří na city spotřebitelů nebo mohou dokonce až zneužívat jejich zranitelnosti. Časově i množstevně omezené nabídky zase mají ve spotřebiteli vyvolat syndrom FOMO, tedy strach ze zmeškání, čímž spotřebitele tlačí, aby zakoupili předměty, které by obvykle nepořizovali.

Také kolem svátku svatého Valentýna platí, že je při objednávání zboží přes internet nutné předem ověřit důvěryhodnost vybraného e-shopu. Nejlépe tak lze učinit skrze různé recenzní weby, které shromažďují recenze na jiné obchodníky, sami však zboží neprodávají. „Naopak je třeba přistupovat s ostražitostí k informacím, recenzím a ohlasům, které má obchodník na vlastních stránkách, jelikož nad takovými informacemi má úplnou kontrolu a nelze tak zaručit jejich pravdivost,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Alternativně lze zjistit, zda je daný e-shop evidován v seznamu rizikových e-shopů, který vede Česká obchodní inspekce, popř. zda jsou na něj evidovány stížnosti na našem webu VašeStížnosti.cz. Tím se dá předejít problémům ze strany prodejce, jako jsou např. potíže při reklamaci, nevrácení peněz po odstoupení od smlouvy nebo nedoručené zboží.

Manipulativní (smluvní) partner

Zranitelnosti spotřebitelů nevyužívají pouze obchodníci, ale např. i provozovatelé seznamek. Jak jsme již psali dříve, některé online seznamky spotřebitele nalákají na výhodný poplatek, za který lze službu měsíc využívat. Nedostatečně však spotřebitele informují o tom, že se dle jejich obchodních podmínek smlouva automaticky prodlužuje na další měsíce, které však již stojí i několikanásobně více. Peníze účtují za několik následujících měsíců a částku posléze často postoupí inkasním společnostem.

Na citovou stránku spotřebitelů hrají také některá marketingová sdělení, která žádají spotřebitele o finanční příspěvek či asistenci. Někdy může jít třeba o zástupce charity vybírající peníze na pomoc znevýhodněným osobám. „Pokud vás někdo takový kontaktuje, doporučujeme nejprve důkladně ověřit, zda se opravdu jedná o zástupce charity či jiného subjektu, a posléze se přesvědčit, zda je onen subjekt důvěryhodný,“ dodává Eduarda Hekšová.

DŘÍVE JSME PSALI:

Český průzkum odhaluje pravdu o Valentýnu: milujeme nebo nesnášíme svátek zamilovaných?

David Bárta — 01. 02. 2024
Pro někoho je 14. únor ideální příležitostí k vyznání lásky, pro řadu lidí se však den svatého Valentýna stal synonymem komerce a ...

Evergreenem sociálních sítí jsou pak zprávy od různých uživatelů, kteří typicky tvrdí, že jsou americkým vojákem, nigerijským princem nebo libovolnou celebritou a potřebují naléhavě zaslat peníze, protože se údajně ocitli ve špatné situaci. Tyto zprávy jsou s největší pravděpodobností podvody, jelikož vedle jejich nepravděpodobnosti často ani nelze důvěryhodně ověřit jejich pravdivost. Nedávno jsme zaznamenali také podobnou situaci, kdy volající na naši právní poradnu přišla zpráva od příbuzné, v níž žádala o finanční pomoc. Jednalo se však o zneužitý účet, příbuzná zprávy sama nepsala. Proto i tyto situace doporučujeme ověřovat, stačí i pouhým telefonátem.

Pokud jste naletěli, není potřeba se stydět,“ upozorňuje Hekšová a dodává: „Schémata obchodníků jsou stále promyšlenější. V případě problému je důležité jej začít neprodleně řešit, a předejít tak horším následkům.“

dTest, red.)

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články o počasí. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín. UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu