Zpravidla nejlevnější ceny zboží nabízí e-shopy, o kterých jste mnoho neslyšeli. Ne vždy se však vyplatí u takového obchodníka nakoupit.
Jak postupovat v případě neznámého e-shopu a jak jej prověřit? Tématu se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest, která o tom nyní informovala náš magazín.
Cena rizika
Nižší ceny jsou zpravidla vykoupeny vyšším rizikem toho, že dodání zboží či následná komunikace bude například u reklamace složitější. „Často se setkáváme s tím, že spotřebitelům od neznámých e-shopů zboží vůbec nedorazí,“ uvádí Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. Vzhledem k tomu, že tyto e-shopy bývají ve spoustě případů anonymní, je poté i vymáhání práva velmi složité. Česká obchodní inspekce může působit jen na území České republiky a pokud u e-shopu není znám provozovatel, je pro ni těžké zasáhnout. Nákup za nízkou cenu na anonymním e-shopu tak může být kontraproduktivní.
Jak ověřit e-shop
Ověření e-shopu před samotným nákupem je velmi důležité. „Spotřebitelé kontrolu e-shopu před nákupem v mnohých případech podceňují, a vystavují se tak zbytečnému riziku,“ upozorňuje Hekšová z dTestu. Ověření e-shopu umožňuje tentýž internetový vyhledávač, který používáte při vyhledávání zboží. S jeho pomocí můžete najít nezávislé recenze a zjistit, zda nejsou problémy s dodáním, či řešením potencionálních problémů v rámci reklamace apod. „Komunikaci e-shopu se spotřebiteli, kteří měli nějaký problém, mohou spotřebitelé nalézt i na našich stránkách VašeStížnosti.cz,“ radí dále Hekšová.
Nechtěné a nevyžádané – Jak naložit s neobjednaným zbožím nebo s jiným plněním
V neposlední řadě lze využít i nezávislých recenzních portálů, které evidují stovky e-shopů. Pokud však e-shop není v žádné databázi a recenze na něj nelze najít, nákup nelze doporučit. Doporučit však můžeme řádně prostudovat obchodní podmínky daného e-shopu. V nich by měly být uvedeny veškeré informace o provozovateli včetně jeho adresy. Adresa mimo EU může znamenat vyšší náklady na dodání (např. celní poplatky), o kterých však spotřebitel musí být předem informován. Zároveň to také znamená horší vymahatelnost práva, neboť takový obchodník nebude spadat pod síť Evropského spotřebitelského centra. Pročtením obchodních podmínek se spotřebitelé také vyvarují případnému překvapení v případě nákupní galerie.