Začátek školního roku opět vrátil cestující na železnici. Pokud dojíždíte do školy či za prací, může se vám stát, že váš vlak bude opožděn.
Jak velké musí být zpoždění vlaku, abyste dosáhli na kompenzaci? A co dělat, pokud vám dopravce nevyjde vstříc?
UdálostiExtra.cz o tématu dnes informoval Jaroslav Švehla z redakčního dTestu s tím, že práva cestujících v železniční dopravě jsou regulována evropským nařízením. Toto nařízení jsou dopravci povinni dodržovat, jinak jim hrozí případná sankce ze strany Drážního úřadu. Co se týče nároků cestujícího v případě zpoždění, tak je vždy klíčové, jak velké je zpoždění vlaku.
„Pokud je to více jak 60 minut, ale zároveň nedosahuje 120 minut, má cestující nárok na kompenzaci ve výši 25 % z ceny jízdenky. Pokud je zpoždění vyšší než 120 minut, je to 50 %,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová.
O kompenzaci je nutné požádat co nejdříve, nejlépe ihned na přepážce. Ne vždy vám však bude jízdné kompenzováno a nelze brát tento nárok automaticky, ani když jsou splněný výše uvedené podmínky.
„Pro kompenzaci jízdenky zakoupené na internetu musí být navíc splněna podmínka její minimální výše. To znamená, že jízdenka vás musela stát alespoň 100 korun. Dávejte si pozor i na jiná omezení. Právo na kompenzaci nelze například uplatnit, pokud v době zakupování jízdenky cestující již o zpoždění věděl. Nebo například tehdy, pokud mu dopravce nabídl alternativní spoj, ale on jej nevyužil,“ upozorňuje Hekšová.
Spotřebitelé si rovněž často stěžují na nedodání služby, kterou si objednali – popřípadě která byla slíbená. U některých dopravců jsou časté stížnosti na chybějící servis, nefunkční Wi-Fi, v létě pak na nefunkční klimatizaci a v zimě na nefunkční topení. Národní dopravce – České dráhy pak na svém webu uvádí, že ve vnitrostátní přepravě máte nárok na jednorázové odškodnění ve výši 30 Kč formou slevy na příští nákup, které na počkání a vyžádání vystaví přímo ve vlaku průvodčí daného vlaku. K získání odškodnění se musíte prokázat platným dokladem a navíc musí jít o vlak určité (vyšší) kategorie.
V mezinárodní přepravě máte nárok na odškodnění formou dobropisu ve výši 25 % z ceny jízdného a rezervace, pokud ve voze na sezení, v lůžkovém nebo lehátkovém voze nebyla dodržena teplotní pohoda vlivem nefunkční klimatizace, topení či větrání a cestujícímu nebylo nabídnuto odpovídající místo v oddíle s funkčním zařízením.
Pokud nebyla vaše stížnost vyřešena k vaší spokojenosti, máte možnost se i nadále bránit.
„Obrátit se můžete na naši spotřebitelskou poradnu nebo na naši službu VašeStížnosti.cz nebo na Českou obchodní inspekci. V případě zahraničního dopravce je k řešení stížností kompetentní Evropské spotřebitelské centrum,“ uzavírá Hekšová.