Přípravy na zimu vrcholí. Všichni hledají cesty, jak ušetřit na vytápění, ale na brzký příchod zimy by neměli zapomínat ani motoristé.
„Výběr kvalitních pneumatik s dlouhou životností má vliv nejen na bezpečnost jízdy, ale odrazí se i na spotřebě pohonných hmot. dTest proto již tradičně přináší test zimních pneu a odhaluje, které se vyplatí pořídit. Výsledky testu celkem 32 pneumatik, rozdělených do dvou kategorií o rozměrech 185/65 R15 a 215/60 R16, si můžete zdarma přečíst až do 4. října na stránkách dTestu,“ uvedl v úvodu Jaroslav Švehla ze spotřebitelského časopisu dTest.
„Tentokrát jsme v dTestu připravili test zimních pneumatik s populárními rozměry 185/65 R15 a 215/60 R16. Patnáctipalcové se hodí na menší vozy, jako je třeba Škoda Fabia či Volkswagen Polo, šestnáctky pro změnu dobře sednou například menším SUV. Testovací program zůstal stejný jako v minulosti. Měřili jsme výdrž gum, zjišťovali vliv pneumatik na spotřebu pohonných hmot a nezapomněli jsme ani na hlučnost,“ upřesnil Jaroslav Švehla.
„Výsledky nás příliš nepotěšily, v každé ze skupin můžeme s klidným svědomím doporučit pouze čtveřici výrobků. Bohužel jsme museli udělit několik celkových dostatečných i nedostatečných známek,“ uvedla šéfredaktorka dTestu Hana Hoffmannová.
Za největším počtem propadlíků stál test jízdy na mokru. 15palcové čínské pneu Wanli SW611 na mokrém asfaltu a betonu zcela propadly. Brzdná dráha na asfaltu měřila skoro 48 a na betonu téměř 50 metrů. K tomu je třeba připočíst tragickou ovladatelnost a poměrně vysokou náchylnost k aquaplaningu. Pro porovnání nejlépe v tomto ohledu dopadly Bridgestone Blizzak LM005, u kterých laboratoře naměřily na asfaltu 36,2 m a na betonu 39,2 m.
Problémy se ale ukázaly i na suchu. Slušné hodnocení za ovladatelnost, jízdní stabilitu a brzdnou dráhu v obou velikostech získaly Bridgestone Blizzak LM005. Testovací řidiči však byli velice kritičtí k 15palcové trojici Dunlop Winter Response 2, Fulda Kristall Montero 3 a Barum Polaris 5. Naopak příjemným zjištěním byly výsledky jízdy na sněhu, které se každý rok konají ve finském Laponsku. Až na několik výjimek za polárním kruhem testované pneumatiky obstály.
Velmi sledované kritérium letos jistě bude výdrž pneumatik a také jejich vliv na spotřebu. Nájezd gum má totiž v konečném důsledku na vaši peněženku větší vliv než pořizovací cena. V některých případech se vyplatí připlatit si několik stokorun a sáhnout po dražším výrobku s výrazně vyšší životností. „Výsledky testu životnosti to jen potvrzují, rozdíly ve výdrži byly enormní,“ potvrzuje Hoffmannová a jako příklad uvádí výsledek v žebříčku patnáctipalcových pneu. Zatímco Michelin Alpin 6 potřebovaly vyměnit po více než 46 tisících kilometrech, Avon WT7 Snow vydržely méně než polovinu, zhruba 22 700 km.
Měření ukázalo, že výběrem správného obutí lze ušetřit i palivo. „Mezi hlavní faktory ovlivňující spotřebu PHM samozřejmě patří styl, rychlost jízdy a charakter trasy, ale ukázalo se, že nezanedbatelný vliv mají také pneumatiky. S vyšší cenou, kterou za plnou nádrž platíme, se tento vliv samozřejmě zvyšuje. Vliv jednotlivých pneu na spotřebu se měřil při jízdě konstantní rychlostí 100 km/h. Patnáctky se testovaly na vozidle Volkswagen Polo. Nejšetrnější se ukázaly být pneu Semperit Speed Grip 5, v jejich případě bylo spáleno 5,7 l benzínu na 100 km. Naopak nejvíce pohonných hmot bylo potřeba v podání pneu Maxxis Premitra Snow WP6 – 6,1 l/100 km,“ doplnil závěrem z redakčního dTestu Jaroslav Švehla.