Fascinující informace o druhé světové válce, které vás pravděpodobně překvapí. Tématu se dnes věnovala redakce našeho magazínu.
Web BBC History Magazine publikoval zajímavý souhrn méně známých skutečností o druhé světové válce. Doporučujeme si přečíst celý článek v originále, nicméně rádi vám dnes nabídneme stručný přehled těchto zajímavostí.
· Francie měla v roce 1940 více tanků, děl a vojáků než Německo, ale Němci měli pouze 16 motorizovaných divizí ze 135 celkových. (Další fakta: Německá Blitzkrieg taktika a rychlé pohyby tankových divizí překvapily Francii, což vedlo k rychlému postupu Německa a pádu Francie do dvou měsíců. Německá vojska provedla také útok přes Ardény, což byla oblast, kterou Francie považovala za téměř neprostupnou.)
· V Británii byla během války prioritou výroba letadel a vyrobilo se 132 500 letadel, což bylo mnohem víc než počet stíhaček dostupných v době Bitvy o Británii. (Další fakta: Velká Británie hrála klíčovou roli v boji proti něsvětmecké Luftwaffe během Bitvy o Británii. Britské stíhačky Spitfire a Hurricane byly klíčovými stroji, které pomohly odrazit německé nálety na britský ostrov.)
· Spojující obchodní loďstvo utrpělo pouze 1% ztrát ze 323 000 plaveb, přestože německé a japonské ponorky nebyly tak účinné, jak se často předpokládalo. (Další fakta: Spojenecké konvoje byly klíčovým opatřením k ochraně obchodních lodí před útoky ponorek. Používání konvojů a rozvoj lepších protiponorkových taktik pomohly minimalizovat ztráty.)
· Během války měla Británie nejméně přídělů v Evropě, což znamenalo, že životní podmínky Britů byly náročnější než obyvatelů států okupovaných Němci. (Další fakta: Britové zažívali úsporná opatření, kvůli nimž byly potraviny, oblečení a jiné základní potřeby omezené. Rovněž museli čelit bombardování německým letectvem během Blitzu.)
· Japonci využívali kamikaze rakety k sebevražedným útokům na spojenecké lodě. (Další fakta: Kamikaze útoky byly v závěrečných fázích války stále častější a způsobily značné škody na spojeneckém loďstvu. Tito sebevražední piloti byli ochotni položit své životy za poslední úsilí Japonska v boji.)
· Nejzkušenějším bojovým velitelem války byl britský polní maršál Alexander, který měl výjimečnou kariéru zahrnující účast v několika konfliktech. (Další fakta: Harold Alexander byl také významným spojeneckým velitelem během italské kampaně a hrál klíčovou roli při osvobození Itálie od nacistické nadvlády.)
· Existovaly rozdíly mezi spojeneckými a německými stíhacími eso piloty, kteří často nebyli tak chráněni jako nováčci. (Další fakta: Německá stíhací esa často létala na náročných misích, které si vyžadovaly značnou dovednost a odvahu. Na druhou stranu spojenecká stíhací esa měla výhodu v počtu a technologii.)
· Přestože Willy Messerschmitt stavěl stíhačku Bf 109, jeho konkurent Heinkel stavěl stíhačku He112, která se do výroby nikdy nedostala kvůli vysokým preferenci Messerschmittových strojů. (Další fakta: Bf 109 se stala nejrozšířenějším německým stíhacím letounem během druhé světové války a hrála klíčovou roli v leteckých soubojích.) „Messerschmitt Bf 109 byl německý bojový letoun, který byl standardním stíhacím letadlem Luftwaffe těsně před druhou světovou válkou a v jejím průběhu tvořil spolu s Focke-Wulfem Fw 190 páteř stíhacích sil Luftwaffe. Poprvé byl nasazen v roce 1937 během španělské občanské války a ve službě působil ještě v době zavádění proudových letadel na konci druhé světové války v roce 1945. V době svého vzniku patřil mezi nejpokročilejší stíhačky. Nesl moderní konstrukční prvky jako celokovovou samonosnou konstrukci, uzavřený kokpit a zatahovací podvozek. Byl poháněn kapalinou chlazeným, dvanáctiválcovým invertním spalovacím motorem. Běžně se nazýval Me 109, především spojeneckými posádkami a mezi německými esy, přestože nešlo o oficiální německé označení,“ uvádí internetová encyklopedie Wikipedia.
· Američtí vojáci měli ve výbavě Parsonsovu vestu, která byla praktická i odolná. (Další fakta: Parsonsova vesta, také známá jako M1938 Vest, byla navržena pro lépe chránit vojáky před odstřely granátů a střepinami.)
Hitlerovo tajné plány: Židovské artefakty jako základ muzea po válce?
· I přes mohutnou propagandu bylo Německo v roce 1939 využívání motorových vozidel ve srovnání se západním světem zaostávalo, a to i přesto, že stavělo dálnice a vítězilo ve velkých cenách s automobily značky Mercedes. Během války na jedno motorové vozidlo v Německu připadlo 47 lidí, zatímco v Británii to bylo 14 lidí, ve Francii osm a v USA dokonce čtyři. (Další fakta: Německá ekonomika a infrastruktura byly navzdory propagandě a úspěchům ve sportu stále zaostávající za některými západními zeměmi.)