Panenka Barbie je ikonická hračka, kterou znají a milují miliony dívek a chlapců po celém světě. Nyní firma přináší „děsivou“ novinku.
Od svého uvedení na trh v roce 1959 se stala symbolem módy, elegance a krásy. Barbie se však také setkala s kritikou za svůj idealizovaný vzhled a neprůchodné standardy krásy. V posledních letech se však společnost Mattel, která panenku Barbie vyrábí, snaží zvýšit reprezentaci a inkluzivitu v jejich produktech, a jedním z významných kroků bylo uvedení panenky Barbie s Downovým syndromem.
Downův syndrom, také nazývaný trisomy 21, je genetické onemocnění způsobené přítomností třetí kopie chromozomu 21. Lidé s Downovým syndromem mají specifické fyzické rysy a mohou mít také zvýšené zdravotní a vývojové potřeby. Přesto jsou jedineční a mají právo na plnou účast a reprezentaci ve společnosti, včetně svých oblíbených hraček.
Obvykle je spojena s opožděným tělesným růstem, lehkým až středně těžkým mentálním postižením a charakteristickými rysy obličeje. Průměrný inteligenční kvocient mladého dospělého člověka s Downovým syndromem je 50, což odpovídá mentálním schopnostem osmiletého nebo devítiletého dítěte, ale tato hodnota se může značně lišit.
V roce 2019 Mattel uvedl na trh panenku Barbie s Downovým syndromem, kterou nazval „Barbie s Downovým syndromem“. Tato panenka má specifické rysy charakteristické pro osoby s Downovým syndromem, jako jsou mírně oblé oči, nízký svalnatý tonus a krátký krk. Tímto krokem Mattel reagoval na volání veřejnosti po větší reprezentaci různých typů těl, ras, etnicit a schopností ve svých produktech.
Uvedení panenky Barbie s Downovým syndromem mělo pozitivní ohlas veřejnosti. Rodiče dětí s Downovým syndromem, stejně jako aktivisté za práva osob se zdravotním postižením, ocenili tento krok jako důležitý příklad zvýšení inkluzivity a diverzity ve hračkách. Panenka Barbie s Downovým syndromem umožňuje dětem, které mají Downův syndrom, nebo které mají zájem o vytváření realistických a inkluzivních her, najít se ve svých hračkách a cítit se více zastoupeni ve světě hraček.
Barbie doll with Down’s syndrome launched by Mattel https://t.co/hoI4gESsLt
— The Guardian (@guardian) April 25, 2023
Panenka Barbie s Downovým syndromem také údajně pomáhá osvětě. Nicméně musíme dodat, že ne každý je touto novinkou od firmy Matter, která panenku vyrábí nadšen. Lidé jsou lidé a každý se na toto téma dívá jiným pohledem. Někteří v rámci osvěty a vzdělávání s tímto marketingovým firemním tahem souhlasí, jiní jej tvrdě odsuzují.
Reakce na novou panenku Barbie s Downovým syndromem byly obecně pozitivní a vyvolaly vřelé hodnocení od různých lidí a komunit.
Rodiny a jednotlivci s Downovým syndromem a jejich zástupci ocenili novou panenku Barbie jako krok k větší inkluzivitě ve světě hraček. Mnoho rodičů se vyjádřilo, že je potěšující vidět, že jejich děti s Downovým syndromem mají možnost se identifikovat s hračkou, která reprezentuje jejich tělesnou rozmanitost a jedinečnost.
Podle zjištěných informací redakce aktivisté za práva osob se zdravotním postižením chválí novou panenku Barbie jako důležitý krok směrem k rozšíření diverzity ve hračkách a k vytváření více inkluzivního prostředí pro děti s různými schopnostmi. Panenka Barbie s Downovým syndromem také může být použita jako nástroj pro vzdělávání a osvětu, který pomáhá lidem lépe porozumět Downovu syndromu.
Nicméně, jako u každé nové hračky, existují také různé názory na panenku Barbie s Downovým syndromem. Někteří lidé se vyjádřili kriticky a upozornili na to, že „jedna panenka“ nemůže zcela pokrýt rozmanitost osob se zdravotním onemocněním, kterým je právě Downův syndrom.
Jaký názor na toto téma máte vy? Líbí se vám nová panenka Barbie s Downovým syndromem?