Výuka nemusí být jen o hromadném předávání informací – v dnešní době je stále více příležitostí k aktivnímu učení, práci na různých projektech a týmové spolupráci.
Právě robotika dokáže propojit různé dovednosti, může přitom být i zábavná.
Praktické robotické sady
Výuka robotiky by měla být především o praktických zkušenostech, nejen o teorii. Právě proto se nabízí rozmanité robotické sady – pro děti v mateřských školách, ale i pro žáky prvního a druhého stupně základní školy. Různé robotické stavebnice pak najdou využití i na středních školách či v různých volnočasových aktivitách, jako jsou kroužky.
Přínos do výuky
Robotika dokáže děti přirozeně motivovat – výsledky své práce totiž vidí v reálném čase a mohou se věnovat různým projektům. Výhodou přitom je, že robotické sady učí technické dovednosti, ale také rozvíjí kreativitu, logiku i spolupráci. Pro nejmenší děti či začátečníky jsou k dispozici robotické puky, které lze snadno ovládat tlačítky. Kromě toho se ale nabízí i robotické stavebnice s různou obtížností. Učí žáky základy programování a algoritmizace, výuka přitom probíhá formou zábavných úkolů a projektů.
Pro učitele může být výzva zařadit robotiku do výuky, tyto pomůcky to usnadňují a využít lze samozřejmě i školení a praktické návody pro snazší implementaci. Pedagog se stává mentorem, který děti provádí celým procesem. Žáci přitom pracují ve skupinách, řeší různé problémy a zkoumají dostupné možnosti. To stimuluje jejich přirozenou zvědavost. Zároveň lze tímto způsobem propojit teorii s praxí, aby dětem dávalo smysl, proč se určité věci učí, což podporuje dlouhodobou motivaci i zájem o technické obory.
Robotika mnohdy bývá součástí předmětu informatika, ale zakomponovat ji lze i do dalších předmětů. Navazuje také na fyziku, matematiku nebo češtinu – děti se učí prezentovat své projekty a komunikovat. Při návrhu robota se navíc rozvíjí i jejich prostorová představivost, jemná motorika a estetické cítění.
Rozvoj klíčových dovedností
Robotika dokáže rozvíjet řadu dovedností, zaměřena je na různé technické znalosti. Kromě toho ale přispívá také digitální gramotnosti, učí děti spolupracovat a efektivně řešit různé problémy. Rozvíjí kritické myšlení a dokáže motivovat i děti, které v klasické výuce třeba neexcelují. Mohou objevit svůj skrytý potenciál, ať už jde o technické myšlení a dovednosti, či třeba týmovou spolupráci.
Robotické sady nabízí školám praktické řešení, jak moderně rozvíjet klíčové dovednosti. Technologie jsou běžnou součástí dnešní doby, i proto není od věci začít s robotikou už v útlém věku, ať už v mateřské, či základní škole. Děti své dovednosti mohou rozvíjet i v rámci kroužků robotiky, případně se mohou účastnit i soutěží.