Lidé šetří na úplně všem. Proč jsou levná auta tím nejvyhledávanějším?

Publikuje: David Bárta — 13. 01. 2025
Zdroj: David Bárta - redakční text
Úvodní stránka » Magazíny » Lidé šetří na úplně všem. Proč jsou levná auta tím nejvyhledávanějším?

Zdražování nutí lidi šetřit i na nezbytnostech. Levná auta ovládají trh a opravy starých vozů ustupují.

Špatná ekonomická situace přiměla mnohé lidi k radikálním změnám v nákupních zvyklostech. Někteří se dokonce vzdali oprav svých starších aut, aby ušetřili ještě více. Největší poptávku teď zažívají ty nejdostupnější modely, které často prožívají renesanci i po mnoha letech na trhu.

Podle dostupných dat z USA se levná auta stávají naprostými trháky. Situace v České republice vykazuje podobné trendy, ale údaje jsou zde zkreslené firemními nákupy.

Hospodářské problémy doléhají na většinu rodin, ačkoliv je jasné, že každý čelí jiným finančním možnostem. „Rozpočty jsou napjaté jako tětivy luku,“ konstatuje v krátké redakční citaci portál Wall Street Journal, který sleduje, jak rostoucí ceny bez odpovídajících mzdových zvyšení snižují životní úroveň zejména lidem s nižšími příjmy. Začít šetřit na všem, co není absolutně nezbytné, je logický důsledek. Koupě nového vozu se tak často ocitá na samém okraji priorit.

Pro představu stačí uvést náklady na bydlení. Pokud si nyní v Praze pořídíte byt o velikosti 3+1 za 8 milionů korun a rozložíte hypotéku na 30 let, vaše měsíční splátky překročí 30 tisíc korun. A to je jen hypotéka. K tomu se přidává řada dalších výdajů spojených s provozem domácnosti. V takové situaci se koupě nového vozu stává takřka nepředstavitelnou.

Zájem o levná auta ve Spojených státech je dobře ilustrován příklady jako Mitsubishi Mirage (v Evropě známé jako Space Star) a Nissan Versa. Tyto modely, jejichž ceny nepřesahují 17 tisíc dolarů (zhruba 413 tisíc korun), zaznamenaly loni prudký nárůst prodejů. Registrace Mirage stouply o 125,2 procenta na 29 776 vozů, zatímco Versa dosáhla 71,7procentního nárůstu s 42 589 prodanými kusy. Mirage, které Mitsubishi letos stahuje z trhu, se stalo druhým nejžádanějším modelem značky.

Historicky se ukazuje, že v období ekonomických těžkostí lidé investují výrazně opatrněji,“ uvádí pro web autoforum.cz Philip Daniele, ředitel servisní sítě AutoZone. Dodává, že poptávka po servisech a opravách vozidel se zvyšuje, až když ekonomická situace obyvatel začne vykazovat zlepšení. Podobný trend lze sledovat i u českých soukromých kupců, kteří se více orientují na dostupnější značky, jako jsou Dacia, MG nebo Suzuki.

Statistiky ukazují, že značky jako MG a Suzuki nyní prodávají více vozů soukromým zákazníkům než Volkswagen. Dacia dokonce získává více než polovinu zákazníků, kteří dříve preferovali dominantní Škodu. Tento posun směrující k levnějším modelům je jasně viditelný, i když úplně přesná data český trh zatím nenabízí.

Ekonomická realita tak přetváří automobilový trh nejen v USA, ale i v Evropě. Čeští zákazníci, kteří hledájí cenově dostupná řešení, by mohli být klíčovými hybateli změn na trhu. Co nám ukáže budoucnost? To bude záviset na vývoji ekonomiky a dostupnosti levnějších automobilů. Pokud se situace nezlepší, lze očekávat, že i značně ojetá auta budou hrát důležitou roli v dopravních potřebách obyvatel.


Použité zdroje: autoforum.cz, Wall Street Journal
Dále použity redakční informace a zdroje – redakční text *

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

UdalostiExtra.cz je online magazín zaměřený na aktuální dění, fascinující příběhy zajímavých osobností, svět celebrit, kulturu i záhady a tajemno. Nabízíme originální články, které vás vtáhnou do děje, a pravidelně rozšiřujeme naše rubriky o atraktivní témata, abyste u nás vždy našli něco nového a inspirativního. Sledujte svět kolem sebe s webem UdalostiExtra.cz – magazínem, který vás baví!

UdálostiExtra je partnerským projektem internetových magazínů ZdravíŽivot a DějinySvěta.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu