Simson byla německá společnost, která vyráběla střelné zbraně, automobily, jízdní kola, motocykly a mopedy.
„Za Třetí říše byla továrna odebrána židovské rodině Simsonových; pod nacistickou a později komunistickou kontrolou byla několikrát přejmenována. Jméno Simson bylo znovu zavedeno jako obchodní název pro mopedy vyráběné v továrně v bývalé Německé demokratické republice (NDR). Mopedy Simson se pak do roku 2002 vyráběly v Suhlu,“ uvádí k tématu Wikipedia.
Z historie firmy; Jedním z nejznámějších modelů byl Simson Supra, sportovní automobil, který se vyráběl mezi lety 1924 a 1934. V té době byl Simson Supra jedním z nejrychlejších a nejluxusnějších vozů na trhu. Jeho pořizovací cena byla vysoká, kolem 10 000 říšských marek.
V roce 1934 byla firma Simson převzata nacisty, protože původní majitelé byli židovského původu. Firma byla přejmenována na Berlin Suhler Waffen- und Fahrzeugwerke (BSW) a zaměřila se na výrobu zbraní a motocyklů pro armádu. Prvním motocyklem BSW byl BSW 98, který měl jednoválcový motor o objemu 98 ccm.
Po druhé světové válce byla firma znárodněna sovětskou okupací a později vrácena Německu. V roce 1952 byla firma opět přejmenována na VEB Fahrzeug- und Gerätewerk Simson Suhl a začala se specializovat na výrobu dvoutaktních motocyklů a mopedů. V roce 1955 uvedla na trh model AWO/Simson 425, který měl čtyřtaktní motor o objemu 425 ccm a výkonu 15 koní. Tento model byl oblíbený pro svou spolehlivost a kvalitu.
V roce 1960 rozhodla vláda NDR, že německé firmy budou vyrábět pouze dvoutaktní motocykly, což omezilo možnosti Simsonu. Firma se proto zaměřila na výrobu mopedů, které měly menší objem motoru, ale vyšší spotřebu paliva. Mezi nejúspěšnější modely patřily SR a KR série, které se vyráběly od roku 1964 do roku 1986. Tyto mopedy měly motor o objemu 50 ccm a výkonu 3,6 koní.
Nejslavnějším modelem Simsonu byl model Simson typu S 51 Enduro se představil poprvé v roce 1981 na Lipském veletrhu, kde dostal zlatou medaili. Typ S 51 Enduro vznikl dalším vývojem staršího modelu S 51 B2-4, který stejně jako ostatní typy odvozené od základního S 51N (S 51 B1-3, B1-4, Comfort) koncepčně vycházel ze Simsona S 50, který se začal vyrábět v roce 1975.
Simson S51 se dále také dělil na již zmíněné enduro a elektronik. „Enduro bylo přizpůsobené spíše do terénu díky svému zdviženému výfuku, vyztuženému rámu a tvrdším zadním pružinám. Elektronik byl oproti tomu určený spíše na silniční provoz – výfuk měl rovnoběžně s povrchem vozovky, měl měkčí zadní pružení, které na rozdíl od endura nebylo polohovatelné, a scházelo vyztužení rámu dvěma trubicemi od krku rámu kolem motoru k hlavní ose rámu, za kterou držela zároveň zadní kyvka, spolujezdcovy stupačky a motor. Říkalo se, že typ Elektronik díky menšímu kroucení kolena výfuku jezdil rychleji, přičemž motorově byly typy stejné,“ píše k tématu otevřená encyklopedie.
Simson exportoval své motocykly do mnoha zemí světa, zejména do východní Evropy, Afriky a Asie. Mezi nejvýznamnější exportní trhy patřily Polsko, Československo, Maďarsko, Rumunsko, Bulharsko, (bývalé) Jugoslávie, Egypt, Kuba a Vietnam.
V současné době se ještě pár kusů těchto oblíbených motocyklů dá sehnat v různých aukcích či na bazarovém prodeji. Ve své garáži jej má mnoho nadšenců, kteří o něj s láskou pečují.