Děti byly v minulosti často zneužívány k neetickým experimentům. Tyto pokusy měly tragické následky a jsou varováním pro budoucnost.
Z historie. Experimenty na dětech: neetické praktiky minulosti. V historii medicíny existuje mnoho temných kapitol, mezi něž patří i experimenty na dětech. Tyto experimenty, prováděné bez ohledu na etiku a často bez souhlasu rodičů nebo zákonných zástupců, využívaly děti jako snadno manipulovatelné subjekty. V období, kdy nebyla přísná pravidla a zákony na ochranu pacientů, byly děti vystavovány různým formám testování, od záměrného infikování nemocemi až po psychologické experimenty, které měly trvalý dopad na jejich fyzické a duševní zdraví. „Děti byly považovány za ideální subjekty pro experimenty, protože byly zranitelné a často neměly možnost se bránit,“ uvádí ahrp.org. V mnoha případech byly experimenty maskovány jako léčebné postupy, což vedlo k jejich provádění bez vědomí veřejnosti.
Případ Vipeholm: experimenty s cukrem vs. zubní kaz
Jedním z nejznámějších experimentů na dětech byly tzv. Vipeholm experimenty ve Švédsku během 40. let 20. století. „Tyto experimenty byly zaměřeny na studium vztahu mezi konzumací cukru a zubním kazem. Dětem s mentálními a fyzickými postiženími v instituci Vipeholm bylo podáváno velké množství cukru, aby se zjistilo, jak různé typy cukru ovlivňují zuby,“ píše research.kennesaw.edu.
Výsledky byly katastrofální; mnoho dětí utrpělo těžké poškození zubů, včetně černání a ztráty zubů.
Monster Study: experimenty na dětech s koktáním
Dalším šokujícím případem je tzv. Monster Study z roku 1939. „Pionýr patologie řeči Wendell Johnson vedl experiment, jehož cílem bylo studovat vliv negativního posilování na děti s koktáním. Děti byly rozděleny do dvou skupin, přičemž jedna skupina dostávala pozitivní zpětnou vazbu, zatímco druhá byla neustále kritizována a zesměšňována,“ upřesňuje discovermagazine.com. Děti, které byly vystaveny negativnímu posilování, vykazovaly zhoršení řeči, což mělo dlouhodobé následky na jejich psychiku. Tento experiment byl proveden na sirotcích, což ukazuje na zneužití moci a zranitelnosti dětí bez rodičovské podpory.
Experiments at Willowbrook: nákaza hepatitidou B
Mezi lety 1955 a 1970 prováděl doktor Saul Krugman experimenty na dětech s mentálním postižením v instituci Willowbrook v New Yorku. „Krugman záměrně infikoval děti hepatitidou B, aby studoval průběh a možné preventivní opatření proti této nemoci. Děti byly často krmeny exkrementy obsahujícími virus, což vedlo k vážným zdravotním následkům,“ konstatuje ahrp.org. Tento experiment vyvolal značné veřejné pobouření a vedl k přijetí přísnějších pravidel pro ochranu lidských subjektů ve vědeckém výzkumu.
Mengeleho válečné experimenty na dvojčatech
Nacistický a sadistický „lékař“ Josef Mengele, známý jako „Anděl smrti“, prováděl děsivé experimenty na dvojčatech v koncentračním táboře Auschwitz. „Dvojčata byla podrobena různým experimentům, včetně injekcí neznámých látek a bolestivých měření. Mengele se snažil zjistit, jak genetika ovlivňuje lidské vlastnosti,“ píše history.com.
Josef Mengele: anděl smrti, který unikl spravedlnosti
Tyto experimenty byly součástí širšího programu eugeniky, který měl za cíl vytvořit „dokonalou“ lidskou rasu. Dvojčata byla často zabíjena, aby mohla být jejich těla podrobena dalšímu výzkumu.
Následky a etické otázky
Tyto a další experimenty na dětech zanechaly hluboké jizvy v historii medicíny a vyvolaly důležité otázky týkající se etiky a ochrany zranitelných skupin. „Neetické experimenty na dětech vedly k trvalým fyzickým a psychickým následkům pro mnoho obětí. V některých případech vedly tyto experimenty k úmrtí nebo závažnému poškození zdraví,“ uvádí dále k tématu jme.bmj.com. V důsledku těchto případů byly zavedeny přísné etické normy a pravidla, jako je Helsinská deklarace, která stanovuje zásady pro etické lékařské výzkumy na lidech.
Dnes je důležité, aby lékařská komunita i veřejnost zůstaly ostražité a dbaly na dodržování etických standardů, aby se zabránilo opakování podobných praktik. Vědecký pokrok nesmí být dosažen na úkor lidské důstojnosti a zdraví, a to zejména u zranitelných skupin, jako jsou děti.