V roce 1995 přinesl Fiat na trh dvoumístný otevřený roadster Barchetta, který se stal ikonou díky svému stylu a technice.
Fiat Barchetta, který se poprvé objevil na trhu v roce 1995, byl odpovědí na poptávku po kompaktním a stylovém roadsteru. Design tohoto modelu byl ovlivněn ikonickými italskými vozy, konkrétně Ferrari 166 MM, jak uvádí designer Andreas Zapatinas. „Vzhledově se auto povedlo, je tak akorát roztomilé a šmrncovní, navíc vypadá mladší, než ve skutečnosti je. Skvěle mu sluší červená barva,“ píše k tématu garaz.cz. Tento design mu dodává mladistvý vzhled, a to i po letech od uvedení.
Design inspirovaný Ferrari a produkce v Maggiora
Design Barchetty je velmi specifický, což jej odlišuje od jiných roadsterů své doby. První produkce probíhala v italské společnosti Maggiora, kde se mimo jiné vyráběl i ikonický DeTomaso Pantera. Po krachu této společnosti se výroba přesunula do hlavní továrny Fiatu v Mirafiori. Existovaly i návrhy na uzavřenou verzi vozu, tedy kupé, ale tento koncept se nikdy nedostal do sériové výroby.
Barchetta, což v italštině znamená loďka nebo malý otevřený sportovní vůz, získala svůj nezaměnitelný styl a přitažlivost, která ji odlišuje od jiných vozů té doby. Tento sportovní vůz byl koncipován jako elegantní, ale zároveň hravý automobil, což z něj udělalo hit mezi milovníky kompaktních roadsterů.
Estetika a designové prvky
Jednou z charakteristik Barchetty je její kompaktnost a nízká silueta. Roadster má hladce klesající příď a světlomety zakryté čirými kryty, což bylo v době jeho uvedení na trh velmi inovativní. Zadní část vozu, která byla zpočátku vybavena čtyřmi krásnými hranatými světly, se stala rozpoznatelnou a charakteristickou pro tento model. Modernizace v roce 1997 přinesla několik změn, včetně třetího brzdového světla, které však podle názoru některých fanoušků narušilo čistý design původní verze.
„To nejlepší na Barchettě jsou kliky, protože jsou krásné a baví mne stisknout čudlík, který vyklopí chromovanou páčku,“ upřesňuje garaz.cz. Tento detail je dokladem toho, jak Fiat věnoval pozornost nejen celkovému designu, ale i drobným prvkům, které vytvářejí unikátní zážitek z řízení.
Technologie převzatá z Punta
Pod kapotou Barchetty se nacházela technika převzatá z Fiatu Punto, konkrétně benzínový motor 1.8 L 16V, který poskytoval výkon kolem 130 koní. I když toto číslo nemusí na dnešní dobu působit impozantně, v kombinaci s nízkou hmotností vozu bylo zajištěno, že Barchetta nabídla svižnou a zábavnou jízdu. Řízení bylo velmi citlivé a roadster byl ideálním vozem pro ty, kdo hledali jednoduchý, ale stylový vůz pro letní projížďky.
Fiat Barchetta na dnešních silnicích
Barchetta se stále objevuje na silnicích a zůstává oblíbeným vozem mezi sběrateli. Díky svému nadčasovému designu a relativně nízkým provozním nákladům je stále lákavým vozem pro ty, kteří hledají klasický italský roadster. Zajímavé je, že i dnes si mnozí kupci vybírají Barchettu pro její spolehlivost a jednoduchost údržby.
Navzdory mnoha konkurentům si Barchetta udržela své místo v srdcích milovníků automobilů. Červená barva je pro tento model jednou z nejoblíbenějších, jak uvádí mnozí recenzenti, a dává tomuto roadsteru ještě více šarmu. „Skvěle mu sluší červená barva,“ píše k tématu garaz.cz, a právě tato barva se stala symbolem pro sportovní eleganci tohoto modelu.
Výroba ukončena, ale vzpomínky zůstávají
Fiat ukončil výrobu Barchetty v roce 2005, což znamenalo konec jedné éry pro italského výrobce automobilů. I když se nikdy nedočkala nástupce, zanechala silný dojem na automobilové scéně. Její elegantní linie a charakteristický styl stále okouzlují nadšence i sběratele.
Koncepční vůz Bertone
Italský stylový dům Bertone vytvořil v březnu 2007 na ženevském autosalonu pro Fiat jednorázový roadster show car s názvem Barchetta. Design navrhl David Wilkie.
Barchetta tak zůstává jedním z nejkrásnějších a nejoblíbenějších vozů, které Fiat kdy vyrobil.