Test sportovních kočárků: na bezpečnost není spolehnutí!

Publikuje: David Bárta — 13. 12. 2023
Zdroj: Lucie Korbeliusová / dTest
Úvodní stránka » Z domova » Test sportovních kočárků: na bezpečnost není spolehnutí!

Kočárek je při péči o malé dítě téměř nepostradatelným pomocníkem. Spotřebitelská organizace dTest publikuje testy kočárků pravidelně.

Tématu se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest s tím, že organizace dTest aktuálně prověřovala snadnost jízdy, odolnost, přítomnost nežádoucích látek nebo bezpečnost. Právě v kategorii bezpečnosti tři kočárky propadly a jeden neobstál ani v chemické analýze.

Sportovní kočárky by měly být stabilní, ergonomické a snadno ovladatelné, aby se s nimi dalo pohodlně zatáčet a jinak manévrovat třeba i na nerovném povrchu. Samozřejmostí by mělo být i to, že při používání kočárku nehrozí přiskřípnutí dětských prstíků, vykousnutí části kočárku nebo zamotání se do šňůrek a sítěk. „Na výrobky, se kterými přicházejí do styku děti, máme vysoké nároky z hlediska bezpečnosti a přítomnosti chemických látek,“ vysvětluje šéfredaktorka časopisu dTest Hana Hoffmannová a pokračuje: „Právě bezpečnost a přítomnost nežádoucích látek v použitých materiálech bývají v testech kočárků problematické. S celkovým hodnocením zahýbaly i tentokrát.“

Všech 13 testovaných modelů si v praktických zkouškách odneslo hodnocení „dobře“ nebo „velmi dobře“. Kočárky se při jízdě městským terénem osvědčily, jedinou problematickou praktickou zkouškou bylo čištění. „Uvážíme-li, že děti v kočárcích často konzumují různé dobrůtky a nápoje, mělo by být čištění pohodlné a jednoduché,“ přibližuje Hana Hoffmannová. „Jenže není. U žádného z testovaných modelů není možné vyprat potahy v pračce, obtížné je i jejich pouhé sundávání a opětovné nasazení,“ vyjmenovává hlavní prohřešky šéfredaktorka Hoffmannová.

Chemický koktejl, který nechcete

Mnohem hůře si kočárky vedly v chemické analýze. Ze všech výrobků byly z materiálů, které byly v dosahu dítěte, a také z rukojetí, odeslány vzorky do laboratoře, která prověřila přítomnost nežádoucích látek.

Jmenovitě jsme pátrali po polycyklických aromatických uhlovodících, ftalátech, zpomalovačích hoření a chlorovaných parafínech,“ upřesňuje Hana Hoffmannová. Více než polovina kočárků se obešla bez sledované rizikové chemie, tři kočárky – Graco Breaze Lite 2, Leclerc Influencer a Thule Shine – získaly jen uspokojivé hodnocení, protože v jejich rukojetích byly potenciálně rizikové chemikálie nalezeny. Ovšem nejhůře dopadl v kategorii nežádoucí látky model MoMi Estelle. Laboratoř v něm nalezla hned několik různých druhů potenciálně rizikových chemikálií, v některých případech v poměrně vysokém množství. V prostorách pro dítě šlo o ftalát DEHP, který je podezříván z negativního vlivu na lidské zdraví, zejména na snižování plodnosti. DEHP objevila laboratoř i v rukojeti tohoto kočárku, v níž byla naměřena přítomnost i dalších látek ze skupiny ftalátů a také chlorované parafíny, u nichž existuje podezření na negativní vliv na játra, ledviny nebo štítnou žlázu.

DŘÍVE JSME PSALI:

Nápor na peněženky: neustálé „umělé“ zvyšování cen potravin v Česku a jeho psychologické dopady

David Bárta — 08. 12. 2023
Česká republika čelí nejvyšším cenám potravin v historii, a to má citelný dopad na peněženky obyvatel.

Bezpečnost namístě

Výrobci kočárků by měli respektovat přísné požadavky vycházející z normy ČSN EN 1888-1.

Oproti loňskému testu golfových kočárků, kdy všechny modely, s výjimkou čtyř, v bezpečnosti propadly, jsou aktuální výsledky mnohem lepší. Deset ze 13 otestovaných kočárků bez výhrad splnilo všechny požadavky, které na ně norma klade. Tři modely ale odešly s nedostatečnou,“ přibližuje Hana Hoffmannová. Jmenovitě jde o kočárek ABC Design Avus, u kterého se při zkoušce zádržného systému zcela oddělila mezinožní páska. Thule Shine neobstál ve zkoušce pevnosti rukojeti, protože jedna její strana praskla. V síťce tohoto modelu se navíc vyskytují otvory, v nichž by mohly uvíznout dětské prsty. U modelu MoMi Estelle se při zkouškách zádržného systému od opěradla oddělil ramenní popruh, který se navíc stejně jako bederní pás přetrhl. Došlo i k porušení konstrukce – při jízdě po pohyblivém pásu s nerovným povrchem se po zhruba 38 a půl tisících cyklech otočení pásu zcela oddělilo přední kolo a zlomila se tyč pod sedadlem. Aby ale výrobek vyhověl normě, potřebuje bez problémů absolvovat celkem 72 tisíc cyklů otočení pásu.

V souvislosti s uvedenými prohřešky podala naše spotřebitelská organizace podnět k příslušnému dozorovému orgánu, tedy ČOI, aby zahájila šetření,“ uzavírá Hana Hoffmannová.

dTest, -db, red.)

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme autorské články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články z historie. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín.

UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu