První plně elektrický letoun L-39 Silent byl otestován ve vzduchu

Publikuje: David Bárta — 02. 04. 2023
Zdroj: Ing. Radka Černá / aero.cz
Úvodní stránka » Zprávy z domova » První plně elektrický letoun L-39 Silent byl otestován ve vzduchu

Společnost Aero Vodochody se připojuje k současnému trendu letecké elektrifikace a připravuje vlastní bezemisní letoun s označením L-39 Silent.

Tento „zelený stroj“ z Vodochod s přezdívkou „Mlčák“ bude primárně sloužit k výcviku pilotů stíhacích letounů XII. generace. První zálet prototypu koncepčního demonstrátoru se uskutečnil v sobotu 1. dubna 2023 odpoledne. Magazín UdálostiExtra.cz o tématu informovala manažerka a mluvčí společnosti Aero Vodochody Radka Černá.

Konstrukce experimentálního letounu L-39 Silent vychází z předchozích generací L-39 Albatros a L-39NG. Letoun měří na délku 11,99 metru a má rozpětí křídel 9,99 metru. Mlčák je osazen motorovou jednotkou SilenticX tvořenou soustavou speciálních elektromotorů, které pohánějí malé turbíny o souhrnném výkonu 899 kW. Letoun má maximální rychlost 999 km/h, dolet 1499 kilometrů a zvládne vystoupat do výšky až 14 023 metrů,“ vysvětlila Černá.

Elektro NG1. Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (publikováno se souhlasem autora)

První zálet letounu L-39 Silent testoval a následně i bude testovat několik předem stanovených a nasimulovaných parametrů. Technici a konstruktéři z Aero budou vyhodnocovat data a údaje například z pojíždění letounu, z provedení velmi prudkého startu nebo z vystoupání do výšky nad 7 000 metrů. První let bezemisního letounu z vodochodských dílen by měl trvat 20 minut a 23 sekund.

Velká pozornost byla a do budoucna též bude přikládána také situaci, kdy dojde letounu proud v bateriích. Následně se letoun přepne do autorotačního plug-in hybridního režimu motorů, které umí rekuperačně vyrábět energii při klesání k zemi. Poté by mělo dojít k částečnému nabití a možnosti letět v dalším horizontálním nebo lehce stoupavém letu.

Dvousedadlový L-39 Silent je vybavený malým kávovarem na oblíbené espreso pilotů, které je součástí chladícího oběhu elektromotorů a tolik potřebnou zástrčkou pro nabíjení mobilů. Kokpit nabídne také moderní letecký infotainment systém včetně palubního sound systému s osmi reproduktory a subwooferem. Některé z nich mají vyústění směrem vně letounu, aby mohly simulovat skutečný motorový pohon nebo reprodukovat hudbu na leteckých dnech.

DŘÍVE JSME PSALI:

Jaromír Lang, hlavní konstruktér L-39NG, získal ocenění armádního generála Karla Janouška

David Bárta — 05. 12. 2022
Jaromír Lang, hlavní konstruktér nového českého proudového letounu L-39NG, převzal pamětní medaili armádního generála Karla Janouška.

V databázi simulace zvuků motorů najdeme nahrávky od prvorepublikového Aero-1 přes L-29 Delfín až po psychedelicky tiše zlověstný zvuk skutečného UFO. Velmi oblíbená je skladba The Flight of the Bumble-Bee v provedení Středočeského symfonického orchestru. Také nahrávky výbuchu bomb pro simulaci útoku na pozemní armádní jednotky mají určitě své opodstatnění,“ konstatovala Radka Černá ze spol. Aero Vodochody.

V souvislosti s vývojem samotného letounu se rozvíjí i další přidružené systémy a odvětví, bez kterých se provoz elektrického letadla neobejde. Jedním z nich jsou například potřebné, velmi rychlé letištní nabíječky umístěné na stojánkách. Svou roli by také mohl sehrát speciální solární potah povrchu letounu o vysokém napětí, který je také ve vývoji, případně schopnost dobíjet letadlo z jiného letounu za letu nebo létající platformy s možností krátkého přistání,“ upřesnila.

Elektro NG2. Zdroj: AERO Vodochody AEROSPACE a.s. (publikováno se souhlasem autora)

AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a vylepšení civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. „V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly. V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj,“ dodala závěrem PR manažerka společnosti.

Pozn. redakce: jedná se samozřejmě o Apríl 🙂

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články o počasí. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín. UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu