Český cvičný letoun Aero L-39NG se na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR 2023 představí v upravené akrobatické ukázce.
Letoun se představí také i v unikátním průletu se svým předchůdcem L-39C Albatros. Největší bezpečnostní přehlídka v Evropě se uskuteční na Letišti Leoše Janáčka v Mošnově u Ostravy o víkendu 16. a 17. září 2023. Magazín UdálostiExtra.cz o tom dnes informovala mluvčí společnosti AERO Vodochody AEROSPACE a.s. Ing. Radka Černá.
Aero představí na Dnech NATO v Ostravě & Dnech Vzdušných sil AČR 2023 východní konfiguraci svého cvičného podzvukového letounu L-39NG určenou například pro zákazníka z Vietnamu, který do konce letošního roku obdrží první kusy ze 12 objednaných letounů. Návštěvníci Dnů NATO tak uvidí jiný letoun, než který byl na této akci předveden v loňském roce. „Věříme, že díky kvalitě platformy L-39NG, atraktivním pořizovacím i provozním nákladům se z L-39NG může stát stejně ikonický letoun, jako z jeho předchůdce L-39 Albatros. Mimo stávající zakázky vedeme jednání s potenciálními zájemci z různých částí světa,“ prozrazuje Viktor Sotona, prezident a CEO společnosti Aero.
Cvičný proudový letoun L-39NG z Aero ukáže veřejnosti na letošních Dnech NATO v Ostravě lehce odlišnou akrobatickou sestavu oproti minulé zastávce na tuzemské akci. Letečtí fanoušci uvidí výkruty, přemety, let na zádech se zatáčkou nebo zatáčky s maximálním úhlem náběhu. Letoun bude při dynamické ukázce dosahovat výšky až 1 000 metrů nad terénem a rychlosti během manévrů se dotknou hranice až 560 km/h. Návštěvníci si L-39NG zblízka prohlédnou také na statické ukázce během obou leteckých dnů.
Finální krok k oživení prvního sériového L-39NG. V Aeru proběhla „letecká svatba“
Před samotnou sólovou ukázkou L-39NG se cvičný letoun ukáže na nebi ve společném průletu se svým generačním předchůdcem L-39C Albatros, kterého provozuje pardubické Centrum leteckého výcviku patřící pod státní podnik LOM Praha. Aero dodá státnímu podniku LOM PRAHA čtyři kusy L-39NG s opcí na další čtyři letouny. Slavnostní zahájení výroby L-39NG určeného pro základní a pokročilý výcvik pilotů Vzdušných sil Armády České republiky se uskutečnilo v květnu 2023.
Platforma L-39NG, která umožňuje západní i východní konfiguraci, je primárně určena pro komplexní systém výcviku pilotů letounů 4. a 5. generace doplněný o plnohodnotný pozemní výcvikový systém. Hodnotu výcviku dokáže výrazně zvýšit propojení s integrovaným virtuálním výcvikovém systémem na palubě letadla. Obrovský potenciál letounu pak ilustruje jeho možné rozšíření pro lehké bojové a průzkumné mise, na které se Aero v současné době také zaměřuje.
„AERO Vodochody AEROSPACE a.s. se zaměřuje na vývoj, výrobu, údržbu a modernizace civilních a vojenských letadel a je největším leteckým výrobcem v České republice a jedním z nejstarších leteckých výrobců na světě. V oblasti vlastních letounů je Aero stálým partnerem řady armádních letectev a má silnou pozici na trhu s vojenskými cvičnými a lehkými bitevními letouny. Díky 11 tisícům letounů, které vyrobilo za sto let své existence, stovkám stále používaných letounů L-39 Albatros sloužících u desítek vojenských provozovatelů i v řadě demo týmů, a zejména díky svému novému letounu L-39NG se Aero profiluje jako lídr na světovém trhu s proudovými cvičnými letadly,“ vysvětlila Ing. Radka Černá.
7 příběhů z akrobatické historie letadel z Aero
„V oblasti civilního letectví Aero spolupracuje s největšími leteckými výrobci na široké škále projektů a je partnerem v několika risk-sharingových programech, kde je zodpovědné nejen za výrobu a montáž leteckých celků, ale také za jejich vývoj,“ dodala závěrem mluvčí společnosti.