Symbolika květin ve starých obrazech: proč lilie značí čistotu, růže lásku a bodlák bolest

Publikuje: Nikola Macáková — 02. 05. 2025
Zdroj: Nikola Macáková - redakční text
Úvodní stránka » Magazíny » Symbolika květin ve starých obrazech: proč lilie značí čistotu, růže lásku a bodlák bolest

Na starých obrazech nebyly květiny jen ozdobou. Skrývaly kódy víry, touhy, čistoty i bolesti – a mluvily beze slov.

Ve starém umění nebyly květiny jen dekorativní prvky. Nesly poselství – skrytý jazyk určený divákovi, který měl porozumět beze slov. Ve světě, kde gramotnost byla výsadou menšiny a obrazy sloužily jako vizuální kázání, měly symboly obrovskou váhu. Bílé lilie, červené růže i nevýrazné bodláky byly vybírány s přesností, protože jejich významy byly známé, zakořeněné a výmluvné. Umělec jimi vyjadřoval čistotu, lásku, bolest i duchovní poučení. Byly to znaky ctnosti i hříchu, příslibů i výstrah. Divák si nemusel číst – stačilo dívat se a rozumět.

„Bílá lilie je odjakživa spojována s Pannou Marií, a tedy i s panenstvím, čistotou a duchovností. Ve výtvarném umění se lilie objevuje především na starých obrazech s náboženskou tematikou. Nejčastěji je malována jako součást scény Zvěstování – ve váze, kterou drží anděl, nebo vedle sedící Marie. Růže zase symbolizuje ženskou krásu, mateřství a smyslnost. Červená růže se přirozeně stala symbolem lásky a vášně, ale v náboženské symbolice zároveň připomíná krev Krista a jeho oběť. Bývá součástí svatozáří nebo atributem světic. Růžový keř, trny, poupata i jednotlivé květy mají svá přesná vyobrazení a významy. Květ lotosu je východním symbolem duchovního probuzení, čistoty a znovuzrození. V Egyptě znamenal plodnost, život i smrt. V Číně a Japonsku je symbolem morálky a harmonie. V buddhismu je květem, na kterém sedí bůh Šákjamuni,“ uvádí článek na webu ireceptar.cz.

Bodlák jako štít i trest: když květiny varovaly před zlem

Zatímco růže a lilie se ve výtvarném umění proměnily v nádherné symboly krásy, čistoty či lásky, bodlák působí jako jejich protiklad. A přesto má ve světě starých obrazů své místo. Výtvarníci, zejména v církevních kontextech, využívali jeho významy jako připomínku utrpení, duchovní obrany a pokory. Jeho trny se stávaly paralelou s Kristovou korunou, a přestože vypadá nenápadně či nepřátelsky, nese hluboký význam – chrání, připomíná a varuje. V tom spočívá jeho síla: není květem krásy, ale květem vědomí následků. A právě proto si našel cestu nejen do legend, ale i do obrazů.

„Skotská legenda o bodláku vypráví, že kdysi dávno napadli Skotsko Vikingové. Jednou v noci se bosky připlížili k nepřátelskému táboru. Když však jeden z nich šlápl na bodlák, vykřikl bolestí a tím vzbudil skotské bojovníky, kteří se ubránili. Jako uznání této rostlině si ji Skotové zvolili za národní symbol. V dalších příbězích se bodlák objevuje jako rostlina, která dokáže chránit před zlem a kouzly. Měl schopnost odhánět démony i čarodějnice. Proto se pěstoval kolem domů, věšel na dveře či vkládal pod polštář. V křesťanské tradici připomíná trnovou korunu Ježíše Krista a bývá symbolem pokory, bolesti a výstrahy. Na některých středověkých obrazech je zobrazen jako varovný znak, který upozorňuje na morální pád, nebo jako kontrapunkt k čistotě lilie a kráse růže. Bodlák tak ve výtvarném jazyce fungoval jako znamení duchovní bdělosti,“ uvádí bobek.cz.

Když květiny šeptaly víc než slova: obrazový jazyk víry i lidských emocí

Ve výtvarném umění starších staletí nebyla květina jen vizuální ozdobou kompozice. Byla sdělením. Její význam znal vzdělaný duchovní stejně jako prostý farník. Lilie, růže, bodlák či karafiát – každý druh nesl svůj vlastní kód, čitelný pro diváka, který hledal pravdu nejen očima, ale i duší. Zvláště v církevní malbě se květy stávaly mostem mezi nebem a zemí. Nebylo třeba psát slova, když barvy a tvary květů dokázaly vyjádřit stavy jako nevinnost, smrt, pokání nebo věčnost.

Symbolika však nebyla neměnná. Zatímco lilie si udržela roli čistoty napříč stoletími, růže prošla vývojem – od posvátného květu Panny Marie až po atribut hříšné krásy v pozdějších alegoriích. A právě v tom je síla květin v obrazech: přizpůsobovaly se kontextu, době, náladě i úmyslu tvůrce. Jedna a tatáž růže mohla v jedné malbě vyjadřovat božskou lásku a v jiné svůdnou touhu. Obraz květu byl tedy vždy i obrazem lidské mysli – často protikladné, vnitřně rozpolcené a hledající rovnováhu mezi duší a tělem.

Není divu, že květiny pronikly nejen do oltářních scén, ale i do portrétů, krajinek či tichých obrazů smrti. Zatímco lilie se vznášely v rukou světic a andělů, růže krášlily nevěsty, ale i márnice. Bodlák, byť nepopulární, nacházel své místo tam, kde autor chtěl naznačit utrpení bez patosu. Jeho přítomnost v rohu obrazu nebyla nikdy náhodná – vždy fungovala jako memento mori, tichý připomínka toho, že krása je pomíjivá a bolest je součástí lidského údělu.

Zajímavé je, že čím více se vzdaluje současný člověk od znalosti těchto symbolů, tím víc ztrácí schopnost číst staré obrazy v jejich původní hloubce. Dnes si všímají diváci spíš tváří, gest nebo architektury, ale květy zůstávají jen „dekorací“.

A přitom to byly právě ony, které nesly nejintimnější a nejzávažnější sdělení. V lilie byla skryta naděje na spasení, v růži slib i hřích, a v bodláku tichá výstraha, že každá krása má své ostny.

Moderní interpretace umění tak stále častěji vrací květinám jejich původní hlas. Restaurátoři, historici i teologové se snaží dešifrovat jazyk symbolů, které bývaly samozřejmé, ale dnes vyžadují znovuobjevení. A tak se květiny v obrazech stávají nejen pamětí minulosti, ale i výzvou současnosti: dokážeme ještě porozumět, co nám beze slov říkají?

Skrytá řeč květin: když obrazy šeptají tajemství

V uměleckém světě květin se skrývá hluboká symbolika, která sahá daleko za pouhou estetiku. Každý květ, každý list, každý trn nese své vlastní poselství, které bylo v minulosti čteno a chápáno jako součást vizuálního jazyka. Tento jazyk květin, známý jako floriografie, byl prostředkem, jak vyjádřit emoce, myšlenky a duchovní poselství, aniž by bylo potřeba slov.

V období viktoriánské Anglie dosáhla květomluva vrcholu své popularity. Lidé tehdy používali květiny k vyjádření citů, které by jinak mohly být považovány za společensky nevhodné. Každá květina měla svůj specifický význam, ať už šlo o růži, lilii nebo bodlák. Tato symbolika byla pečlivě zaznamenána a předávána prostřednictvím knih a manuálů, které sloužily jako průvodci tímto květinovým jazykem.

Závěrečná myšlenka: Květiny jako tichý jazyk věčnosti

Ať už se díváme na staré oltářní triptychy, romantické portréty nebo temné alegorie lidského údělu, květiny na nich stále tiše mluví. Jsou svědky emocí, které překračují slova – čistoty, bolesti, víry, touhy i lásky. Jsou to znaky doby, v níž vznikly, ale také univerzální symboly, které k nám promlouvají i dnes. Stačí jen chtít naslouchat. Ve světě, který se žene kupředu, zůstává floriografie výzvou k zastavení – k pohledu zpět i dovnitř. Obrazy květin na plátnech tak nejsou jen estetickým prvkem, ale pamětí lidské duše, jejích tužeb, obětí i nadějí.


Použité zdroje: ireceptar.cz, bobek.cz.
Dále použity redakční informace, poznatky a zdroje – redakční text, bez využití AI technologií.

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

UdalostiExtra.cz je online magazín zaměřený na aktuální dění, fascinující příběhy zajímavých osobností, svět celebrit, kulturu i záhady a tajemno. Nabízíme originální články, které vás vtáhnou do děje, a pravidelně rozšiřujeme naše rubriky o atraktivní témata, abyste u nás vždy našli něco nového a inspirativního. Sledujte svět kolem sebe s webem UdalostiExtra.cz – magazínem, který vás baví!

UdálostiExtra je partnerským projektem internetových magazínů ZdravíŽivot a DějinySvěta.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu