Orient Expres: vlak plný tajemství a detektivního šarmu na evropských trasách

FOTOGALERIE
Publikuje: David Bárta — 22. 08. 2023
Zdroj: (redakční text)
Úvodní stránka » Magazíny » Orient Expres: vlak plný tajemství a detektivního šarmu na evropských trasách

Pokud existuje mezi vlaky nějaká legenda, pak to bezpochyby musí být Orient Expres.

Jezdíte rádi vlakem? Pak bezpochyby znáte jeden z nejznámějších vlaků vůbec – Orient Expres. Možnost projet se po světoznámé trase ve vagónech, které se proslavily tak, jak se nikdy žádný autobus či letadlo proslavit nemůže, je jistě velmi lákavá. A proč je vlastně tento vlak tak známý? V minulosti se proslavil svým luxusem, který si ale mohla vychutnat jen bohatá třída. Ale ten pravý nádech tajemna mu dodal až román anglické spisovatelky Agathy Christie, která do něj umístila děj jednoho ze svých nejnapínavějších detektivních příběhů. Pokud jste tedy román četli, jistě vás napadlo, že byste se Orient Expresem rádi projeli. Dnes už bohužel kvůli soudním tahanicím neexistuje Orient Expres jako takový a i trasa se dost pozměnila, ale historické luxusní vybavení vagónů a onen nádech tajemna stále zůstává,“ uvádí k tématu web zajimavaevropa.cz.

Historický reklamní plakát Orient expresu. Zdroj: Jules Chéret – retours.eu (collection Arjan den Boer) Wikipedia commons / wikipedia.org/ CC0

Vůbec poprvé vyjel z Paříže do Rumunska 4. října roku 1883 jako speciální vlak pro čtyřicet cestujících. Tehdy byl každý z pasažérů osobně pozván Belgičanem Georgesem Negelmackersem, v jehož hlavě se zrodil nápad na luxusní vlakové cestování. Cílem výpravy měla být tehdejší Konstantinopol (Istanbul), ale vlak mohl dojet pouze do Rumunska. Tam totiž vlakovou trať křížil Dunaj a dále bylo nutné pokračovat po vodě trajektem a dalšími spoji. Tato unikátní kombinace vlaku a lodi zanechala v mysli cestujících nezapomenutelný dojem. Od té doby byl Orient Expres spojen s tajemstvím a elegancí.

Provoz vlaku na několik let přerušila první světová válka, ale po ní nastal doslova cestovní boom a stále více lidí mířilo právě na Střední východ. Stěžejní trasa tehdejšího Orient Expresu vedla z Paříže do Vallorbe, Lausanne a Brigue, poté přes Simplonský tunel, Miláno, Benátky, Terst, Bělehrad, Niš a Crveni Krst. Dále vlaky mohly směřovat do bulharské Sofie nebo tureckého Istanbulu, nebo mohly jet směrem do Řecka. Provoz na trati byl opět přerušen dalším válečným konfliktem, ale už v prosinci roku 1945 bylo toto důležité spojení obnoveno. Jenže další komplikace vznikly, když se Jugoslávie a Bulharsko zavřely za neproniknutelnou železnou oponu.

Válečné konflikty a nezlomná cesta Orient Expresu

V historii Orient Expresu se neobešla bez vlivu válečných konfliktů. První světová válka zasáhla Evropu jako ničivá vlna a zanechala svůj otisk i na těch nejprestižnějších železničních tratích. Provoz Orient Expresu byl na několik let přerušen, když se svět ponořil do chaosu konfliktu. Vlak, který původně symbolizoval luxus a společenskou progresivitu, se stal obětí válečného zmaru.

Avšak po skončení hrůz první světové války se Evropa postavila na nohy a zároveň nastal nový, doslova cestovní boom. Lidé toužili po obnovení normálního života, po objevování nových míst a poznávání jiných kultur. A co by bylo vhodnějším způsobem, jak toto toužení uspokojit, než cestováním v exkluzivním Orient Expresu? V té době byl vlak symbolem nejen luxusu, ale také symbolizoval touhu po nových začátcích.

Stěžejní trasa tehdejšího Orient Expresu byla skutečným uměleckým dílem. Z Paříže do Vallorbe, Lausanne a Brigue, přes Simplonský tunel až do Milána, Benátek a dalších zajímavých destinací. Tato cesta nebyla jen pouhým přesunem z bodu A do bodu B, ale stala se nezapomenutelným zážitkem, při kterém měli cestující možnost obdivovat krásy evropského kontinentu.

Avšak druhá světová válka opět zakryla Evropu temným závojem konfliktu. Orient Expres znovu čelil přerušení provozu, tentokrát v důsledku mnohem devastujícího konfliktu, který změnil tvář celého světa. Válka měla hluboký dopad na společnost i infrastrukturu, což mělo zásadní vliv i na Orient Expres.

Po válce bylo obnovování této legendární železniční trasy náročným úkolem. Kromě obnovy tratí a vozidel bylo třeba také obnovit ducha cestování Orient Expresem. Lidé se postupně vraceli k normálnímu životu, ale historie a symbolika vlaku byly stále živé. Byl to symbol obnovy a naděje, že i po těch nejtemnějších obdobích může luxusní vlaková cesta přinést radost, eleganci a smysl do života.

A tak se Orient Expres, jako fénix z popela, opět vynořil ze stínů válečných konfliktů. Nostalgické vozy byly rekonstruovány, tratě obnoveny a zážitky pro cestující se opět staly nezapomenutelnými. Orient Expres se stal nejen symbolem cestování, ale také symbolem odolnosti a vůle v čelit nejtěžším výzvám. Ať už se díváme na jeho minulost, přítomnost nebo budoucnost, jeho cesta je nezlomná a nadčasová, a stále nás láká svou záhadnou a elegantní atmosférou, která spojuje minulost s přítomností.

Návrat staré legendy?

Návrat k bývalé slávě Orient Expresu začal v polovině 70. let 20. století. Švýcarský podnikatel Albert Glatt nechal zrekonstruovat původní vozy do podoby z 20. let a v roce 1976 začal provozovat nostalgické vlaky pod značkou Orient Expresu (dříve se vlak nazýval Simplon-Orient). O rok později investoval podnikatel James Sherwood do nákupu dvou původních spacích vozů, které se staly základem vozového parku 35 historických restauračních a lůžkových vozů. 25. května 1982 pak vyjel obnovený Venice Simplon-Orient-Express na první z pravidelných jízd z Londýna do Benátek. Zároveň ale vypukl soudní spor o obchodní značku Orient-Expres, v jehož důsledku byl v roce 2008 provoz Glattových vlaků zastaven.

Dnes společnost, která tyto pokračovatele legendárního vlaku vlastní, provozuje po Evropě dva vlaky. Venice Simplon-Orient-Expres jezdí obvykle na trasách Benátky – Innsbruck – Paříž – Calais nebo Benátky – Vídeň – Praha – Paříž – Calais. Vlak má jedenáct lůžkových vozů, tři restaurační vozy a jeden barový vagón plus dva vagóny přepravující zavazadla a poskytující zázemí pro čtyřicetičlennou posádku. Soupravu British Pullman tvoří jedenáct salonních a dva zavazadlové vozy. Cestující mohou sedět buď v kupé pro čtyři nebo u stolů pro dvě osoby.

Ale co by byl Orient Expres bez detektivní zápletky? Historicky byla tato ikonická cesta inspirací pro mnoho spisovatelů a filmových tvůrců. Možná nejznámějším dílem je Agatha Christieho román „Vražda v Orient expresu,“ kde slavný detektiv Hercule Poirot řeší záhadnou vraždu na palubě vlaku. Tento román představuje um významně spojený s legendou Orient Expresu a dodává mu tajemno a napětí.

Pokoj hotelu Pera v Istanbulu, kde Agatha Christie dle pověsti napsala svůj román Vražda v Orient expresu. Zdroj: Steve Hopson / CC BY-SA 2.5

Takže i když se Orient Expres již dávno stal symbolem luxusu a elegence ve světě cestování, jeho přítomnost na evropských tratích stále ohromuje cestující svou historií, exkluzivitou a záhadnou atmosférou. Legenda Orient Expresu pokračuje, ať už jde o nostalgický návrat k minulosti nebo moderní zážitek, který nadchne každého, kdo se rozhodne stát součástí této nezapomenutelné cesty.

Použité zdroje: zajimavaevropa.cz, redakční informace, zdroje a dějiny
(redakční text) *

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme autorské články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články z historie. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín.

UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu