Čínské automobilky míří do Německa! Chtějí ovládnout trh skrze akvizice továren. Hrozí kolaps tradičních značek?
Evropa se otřásá v základech. Po zavedení dovozních cel na čínské elektromobily, které srazily prodeje těchto vozů v EU, přichází Peking s protiúderem. Místo exportu aut se chystá ovládnout evropský trh zevnitř, a to přímo v srdci automobilového průmyslu – v Německu.
Zatímco se evropské automobilky snaží bránit clům výstavbou továren v Maďarsku, Turecku, Polsku a Španělsku, čínští giganti míří ještě dál. Jejich zrak se upírá k Německu, kolébce světového automobilismu, a především ke koncernu Volkswagen, který se potýká s krizí.
Podle informací agentury Reuters, získaných od nejmenovaného zdroje, čínští představitelé a výrobci automobilů bedlivě sledují německé továrny určené k uzavření. V hledáčku se ocitly zejména provozy Volkswagenu, které se mají stát obětí restrukturalizačních plánů a nadbytečné kapacity. Akvizice těchto závodů by Číně otevřela brány k vlivu v regionu, kde se zrodily legendy automobilového průmyslu. Strategie je to podobná té, kterou Čína uplatnila v minulosti v oblasti telekomunikací a robotiky. Automobilový sektor doposud odolával, ale zdá se, že je jen otázkou času, než padne i tato bašta. Tento expanzivní tah navíc aktivně podporuje i čínská vláda.
„Éra Angely Merkelové sice přinesla úzké propojení obou ekonomik skrze investice a export německých aut do Číny, ale současné vztahy ochladly. Současná německá koalice usiluje o snížení závislosti na Číně a ministryně zahraničí Annalena Baerbocková dokonce označila čínského prezidenta Si Ťin-pchinga za „diktátora“ a Čínu za rivala. Osud čínských ambicí v Německu tak bude záviset i na rozhodnutích nové německé vlády po únorových volbách. Již nyní se spekuluje o zájmu čínských firem o továrny VW v Drážďanech a Osnabrücku, které mají být uzavřeny v rámci úsporných opatření,“ píše v krátké citaci a redakční úpravě web autojournal.cz.
Zdroj agentury Reuters naznačil, že Volkswagen by se prodeji závodu v Osnabrücku čínskému investorovi nebránil. „Zavázali jsme se najít další využití pro tuto kapacitu. Cílem musí být životaschopné řešení, které zohlední zájmy společnosti a zaměstnanců,“ potvrdil mluvčí VW, ale odmítl komentovat konkrétní spekulace. Proti by neměly být ani odbory. Stephan Soldanski, zástupce odborového svazu v Osnabrücku, prohlásil, že by zaměstnanci neměli námitky proti výrobě pro čínského partnera. „Dokážu si představit, že bychom vyráběli něco pro čínský společný podnik, ale pod logem VW a podle standardů VW. To je klíčová podmínka,“ dodal.
Luxusní SUV za polovinu? Dongfeng zlevnil model Voyah Free, ale musíte jednat rychle!
Mluvčí čínského ministerstva zahraničí zdůraznil, že společnostem, které chtějí investovat v Německu, by to mělo být umožněno. „Čína zavedla řadu opatření na podporu nových obchodních příležitostí pro zahraniční firmy. Doufáme, že německá strana bude mít otevřený přístup a poskytne čínským firmám spravedlivé a nediskriminační podmínky pro investice,“ sdělil mluvčí agentuře Reuters. Podle bankéře obeznámeného se situací by prodej továren mohl být pro Volkswagen výhodnější než jejich kompletní uzavření a za každý závod by mohl inkasovat 100 až 300 milionů eur.
V hledáčku čínských investorů se ale neocitly jen továrny VW.
Zájem projevují i o nevyužitý závod Fordu v Saarlouis a závod Audi v Bruselu, kde skončila výroba elektrického modelu Audi Q7 e-tron. I společnost Leapmotor plánuje výstavbu závodu v Německu. Evropa se tak čínské expanzi nevyhne. A i když tyto investice mohou přinést nová pracovní místa, hrozí také oslabení tradičních evropských automobilek, zvláště pokud čínské firmy, s podporou své vlády, uplatní agresivní cenovou politiku. Zavedení tzv. proti-čínských cel tento proces paradoxně urychluje.