Český telekomunikační úřad hlásí úspěchy v boji proti telefonním podvodům; počet zablokovaných hovorů výrazně vzrostl.
„Podvodné telefonáty, známé jako spoofing, představují závažný problém, kdy útočníci manipulují s identifikací volajícího čísla, aby se vydávali za důvěryhodné instituce, jako jsou banky či policie. Cílem těchto podvodů je získat citlivé informace nebo finanční prostředky od obětí,“ uvádí v krátké citaci, ve zveřejněné tiskové zprávě Český telekomunikační úřad.
Český telekomunikační úřad (ČTÚ) ve spolupráci s mobilními operátory zavedl účinná opatření k blokování těchto podvodných hovorů. Díky těmto krokům jsou měsíčně zablokovány miliony pokusů o podvodná volání, což výrazně snižuje riziko, že se podvodníci dovolají k potenciálním obětem.
Operátoři, jako například T-Mobile a O2, implementovali speciální firewally, které dokážou rozpoznat a zablokovat hovory s podvrženou identitou volajícího. Tato technologie funguje online a obousměrně, což umožňuje efektivní ochranu velké části telefonního provozu.
„Navzdory těmto opatřením je důležité, aby byli uživatelé obezřetní. Podvodníci neustále hledají nové způsoby, jak obejít bezpečnostní mechanismy, například prostřednictvím podvodných SMS zpráv obsahujících odkazy na falešné webové stránky. Proto je doporučeno neklikat na podezřelé odkazy a nesdělovat citlivé informace po telefonu či prostřednictvím SMS,“ vysvětluje Policie ČR.
Policie ČR radí, co dělat, pokud jste se Vy nebo někdo z Vašeho okolí z takovým podvodem setkali?:
- Nereagujte na podobné hovory a v žádném případě nesdělujte k Vaší osobě žádné citlivé údaje ani bezpečností údaje z vaší platební karty, nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
- Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní / autorizační kód, který Vám přišel formou SMS zprávy.
- Myslete na to, že útočník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, odesílatele SMS zprávy, ale třeba i e-mailovou adresu.
- Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do Vašeho počítače.
- Sledujte a pečlivě čtěte informace od Vaší banky v internetovém bankovnictví.
- Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. Toto platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
- Aktualizovat software, antivirový program, firewall.
- Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podobného podvodného jednání.
- Během, nebo po takovémto podezřelém hovoru, si zaznamenejte údaje, které Vám útočník sdělil (jména, e-mailové adresy, čísla účtů, odkazy na webové stránky, apod.)
„Nereagujte na telefonní hovory, SMS zprávy, e-maily, kde se vás někdo pokouší vmanipulovat do situace, že jsou vaše finanční prostředky v ohrožení a vy musíte udělat další kroky pro jejich záchranu. Kdyby byly vaše peníze v ohrožení, tak banka sama zareaguje a učiní další opatření. V případě pochybností vždy kontaktujte svou banku. Pokud Vás shora naznačeným způsobem již někdo kontaktoval, neváhejte se rovněž obrátit na tísňovou linku Policie České republiky na čísle 158 a celou záležitost oznamte,“ upřesňuje Policie ČR.
„ČTÚ nadále monitoruje situaci a ve spolupráci s operátory a dalšími institucemi pracuje na dalším zlepšování ochrany proti podvodným voláním. Klíčová je však i nadále informovanost a opatrnost samotných uživatelů,“ dodává zpráva zveřejněná na webu ctu.gov.cz.
Pro více informací a rady, jak se chránit před podvodnými telefonáty, navštivte oficiální stránky ČTÚ nebo kontaktujte svého mobilního operátora.