Senioři už dávno nestojí na okraji zájmu marketingových kampaní. Starší spotřebitelé se stále častěji začínají pohybovat v online prostoru.
Marketingoví specialisté si toho jsou dobře vědomi. Jaké strategie firmy v reklamě používají? A je tento marketing vždy etický? Tématu se dnes věnovala spotřebitelská organizace dTest.
Marketing zacílený na seniory má svá specifika daná zejména fyziologickým stárnutím. Jednou ze základních marketingových strategií je vytvoření reklamy, která ukazuje seniory takové, jací by si sami přáli být. Vitálnější, aktivnější, v obklopení rodiny. Přitom tento marketing, jako u mladší generace, nepracuje se strategií vyvolat nějakou novou potřebu, ale spíše řešení jejich problémů a podporu prodeje třeba formou slevových kuponů.
Marketingoví specialisté se ale mnohdy nezdráhají zneužívat zranitelnosti starších lidí – ať už se jedná o reklamu nabízející zázračné vyřešení zdravotních problémů, finančního zabezpečení či pocitu osamělosti, kdy se senioři stávají snadnou obětí podvodných online seznamek. Narazit můžeme i na reklamy, jejichž hlavním cílem je finanční vykořisťování starších lidí formou podvodů a nátlakových prodejních taktik. „Zejména v poslední době jsou velkým rizikem podvody spojené s bankovnictvím,“ uvádí ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová a doplňuje: „Typicky se jedná o nabídky drobného investování pro seniory s příslibem výdělku. Kámen úrazu často spočívá v tom, že při komunikaci senioři poskytnou nevědomky i přístupové údaje k účtům.“
Jak si tedy užít online prostor plný cílených reklam bezpečně?
Je klíčové si uvědomit, že nic není zadarmo. Ani ve virtuálním světě. „Mnohdy na internetu neplatíme penězi, ale třeba i vyplněním e-mailové adresy, která nabízí pro firmy snadnou cestu k cílené reklamě,“ konstatuje Eduarda Hekšová a dále radí: „Není tak od věci, čas od času pomoci seniorům s odhlášením obtěžujících obchodních sdělení, pokud o naši pomoc, samozřejmě, budou stát.“
Na místě je také obezřetnost a jistá dávka skepse. Zejména v případě, pokud je reklamní nabídka až příliš lákavá. Důležité je také nevěřit výzvám, u kterých má senior reagovat hned. „Je spousta přísloví hodících se pro svět internetu, která budou senioři dobře znát, například ‚Dvakrát měř, jednou řež‘ nebo ‚Nekupuj zajíce v pytli‘,“ podotýká Eduarda Hekšová. Často se totiž setkáme s reklamou, která se snaží spotřebitele dostat pod tlak.
Senioři jsou stále pod tlakem telešmejdů
Konečně je zapotřebí počítat s tím, že řada starších spotřebitelů často zkušenost s podvodnou reklamou bagatelizuje. „Za tím často stojí stud z toho, že se nechali napálit nebo při závažnějších podvodech obavy ze sekundární viktimizace ze strany police. Je tak důležité oprostit se od obviňování seniorů, pokud snadno uvěří lákavé nabídce. Cestou je otevřená a laskavá komunikace a trpělivé vysvětlení rizik, které cílená online reklama přináší,“ doplnila závěrem Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest.
Při podezření na podvodnou reklamu doporučujeme využít sílu internetu a zkusit si vyhledat název výrobku či společnosti třeba na stránkách hoax.cz nebo na serveru Vasestiznosti.cz. Také je možné případný e-shop vyhledat na stránkách České obchodní inspekce, která vede seznam rizikových e-shopů.