Záchranáři, hasiči a policisté z Karlovarského kraje nacvičovali u simulované vážné železniční nehody nedaleko jesenické přehrady na Chebsku.
O cvičení informovala Zdravotnická záchranná služba Karlovarského kraje na svém webu i sociální síti s tím, že námětem cvičení „Lázeňský express 2023“ byla mimořádná událost, kdy řidič osobního automobilu nerespektoval výstražnou světelnou signalizaci na železničním přejezdu a vjel do kolejiště nedaleko obce Všeboř.
Následně dochází ke střetu s právě projíždějícím osobním vlakem z Chebu do Prahy, označeným Lázeňský express. Došlo k vykolejení vlakové soupravy a k poranění desítek osob cestujících ve vlaku, řidič automobilu je zaklíněn za volantem. Srážka je v 10:30 hodin oznámena na tísňovou linku 112 a KOPIS HZS KVK (Krajské operační středisko hasičů ) aktivuje ostatní složky IZS. Hrozí únik provozních kapalin do přehradní nádrže Jesenice a na místě nehody vzniká panika a chaos, někteří cestující jsou navíc zaklíněni ve vlakové soupravě, další pobíhají v kolejišti. Na místě jsou lidé v šoku, a také několik mrtvých.
Operační středisko Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje aktivovalo prostřednictvím 2 operátorek v rámci cvičení Lázeňský express 2023 II. stupeň traumatologického plánu ZZS KVK a na místo mimořádné události vyslalo 6 vozidel RZP se zdravotnickým záchranářem a řidičem, 1 vozidlo RV s lékařem a řidičem záchranářem, 1 logistický speciál, tedy vozidlo vybavené dodatečným množstvím zdravotnického materiálu a techniky a 1 vozidlo inspektora provozu.
„Záchranáři na místě celkem ošetřili 34 zraněných osob, respektive figurantů namaskovaných tak, aby jejich zranění odpovídala realitě. Jednalo se o studenty chebské zdravotnické školy, kteří u sebe zároveň měli kartu s informacemi pro záchranáře o svých základních životních funkcích. Cvičení bylo ukončeno v odpoledních hodinách společným vyhodnocením,“ uvádí krajští záchranáři.
K tématu se vyjádřili v tiskové zprávě také karlovarští krajští hasiči s tím, že ve čtvrtek, krátce před polednem začalo plánované cvičení složek IZS s názvem „Lázeňský expres 2023.“ Díky spolupráci s Českými dráhami bylo možné využít část železniční tratě, která je aktuálně ve výluce, a především poskytly vyřazené vagony pro osobní přepravu. V nich se odehrála nejpodstatnější část cvičení. Možnost cvičit přímo ve vlaku umožnilo prověřit si činnosti záchrany ve skutečně reálných podmínkách.
„Hlavní úkoly cvičení byly především prověřit dojezdové časy jednotlivých složek IZS na místo události, a to v rozsahu II. stupně poplachu IZS, ověřit reálnou schopnost spolupráce složek při řešení železniční nehody s přítomností většího počtu zraněných osob a únikem nebezpečných látek do vodního toku, prověřit znalost postupů složek IZS při třídění zraněných za využití metody „START“ a také prověření koordinace při velení u zásahu. Vyžádání všech složek se uskutečnilo najednou, jejich dojezd byl závislý na vzdálenosti. Na místo se tak dostavovali záchranáři postupně a zapojovali se do záchranných prací. Ve vraku auta na přejezdu byla figurína, která představovala vážně zraněného a zaklíněného řidiče, o kus dál po kolejích, kde by vlak reálně zatavil po srážce, bylo ve vagonech třicet dalších figurantů, převážně studentů střední školy z Chebu. Každý figurant měl přidělené zranění a záchranáři museli rozhodnout o prioritě odsunu a zajistit samotný transport všech osob na určené místo, odkud posádky záchranné služby odvážely zraněné do nemocnic. Zdravotnická zařízení tentokrát nebyla součástí cvičení, převozy zraněných sanitkami směřovaly na stanice hasičů,“ uvedl k plánovanému cvičení krajský mluvčí karlovarských hasičů Martin Kasal.
„Pro všechny zasahující posádky Zdravotnické záchranné služby Karlovarského kraje bylo velmi přínosné a potvrdilo jejich schopnost řešit mimořádné události s velkým množstvím zraněných případně usmrcených osob, a rovněž schopnost bezproblémové spolupráce napříč složkami Integrovaného záchranného systému,“ doplnili krajští záchranáři na sociální síti.
Připravené cvičení bylo velkým přínosem především při vytvoření skutečně reálných podmínek, za kterých by záchranné složky musely zasahovat. „Se složkami Integrovaného záchranného systému vždy ochotně spolupracujeme. Na jejich přesném a rychlém zákroku nezřídka záleží lidské životy a je nezbytné, aby si záchranáři a policisté mohli své postupy natrénovat v reálných podmínkách. Naše vyřazené vozy jim slouží k simulovanému cvičení různých zásahů ve specifickém prostředí železnice, což jim později pomůže při ostrých výjezdech. Ideální by samozřejmě bylo, pokud by zůstalo právě jen u těchto cvičení,“ uvedl generální ředitel ČD Michal Krapinec.
Cvičení se zúčastnilo 9 jednotek hasičů včetně jednotky drážních hasičů z Chebu, Policie ČR, Městská policie Cheb, ZZS Karlovarského kraje a zaměstnanci Českých drah.