Školní éra je klíčovým obdobím v životě každého dítěte, a jakkoli je vzdělání nezbytné, může být proces učení pro mnohé malé žáky výzvou.
Tématu se dnes věnovala redakce našeho magazínu s odkazem na web moje-psychologie.cz s tím, že psychologové zdůrazňují, že vytvoření pozitivního a radostného prostředí ve škole může výrazně ovlivnit způsob, jakým děti vnímají vzdělávání a jak se k němu staví. Jak tedy můžeme dětem zpříjemnit učení ve škole? Zde je několik doporučení od odborníků na dětskou psychologii.
- Podpora individuality:
Každé dítě je jedinečné a má svůj vlastní způsob učení. Psychologové zdůrazňují význam pochopení individuálních potřeb a preferencí každého studenta. Učitelé by měli být otevření různým metodám výuky a přizpůsobit svůj přístup k potřebám každého dítěte.
- Interaktivní a zapojující metody:
Vzdělávání by nemělo být pouze pasivní přijímání informací, ale mělo by zahrnovat i aktivní účast studentů. Psychologové doporučují používání interaktivních metod, jako jsou diskuse, skupinové aktivity a praktické experimenty. Tato zapojení mohou pomoci dětem lépe chápat a si lépe pamatovat předávané informace.
- Podpora kladného přístupu:
Vytvoření pozitivní atmosféry ve třídě je klíčové pro podporu radosti z učení. Psychologové zdůrazňují význam uznávání úspěchů, ať už malých či velkých, a poskytování konstruktivní zpětné vazby. Tím se vytváří prostředí, kde se děti cítí motivovány a sebe důvěrně přistupují k vzdělávání.
- Vytváření přátelských vztahů:
Vztahy mezi učiteli a studenty hrají klíčovou roli v procesu učení. Psychologové doporučují vytváření přátelských a podpůrných vztahů mezi učiteli a žáky. Důvěra a respekt jsou základními kameny, které umožňují dětem otevřeně komunikovat a sdílet své myšlenky a obavy.
- Variabilita výuky:
Monotonie může být nepříznivá pro motivaci dětí. Psychologové doporučují různorodost ve výuce – používání různých materiálů, formátů a prostředí. Tímto způsobem se udržuje zájem dětí a zabraňuje se nudě.
Trpělivost je na místě
„Snažte se být trpěliví, a to i v případech, že máte chuť křičet, bouchat do stolu nebo dát své ratolesti alespoň měsíc zákaz televize a počítače. Některým dětem půjde učení skoro samo a budou rychle chápat, jiné děti potřebují čas a prostor, aby se naučili učit. V ideálním případě se také vyhněte kritice a spíš sáhněte po pozitivní motivaci,“ píše k tématu web moje-psychologie.cz.
Škola hrou
Vyzkoušejte školu hrou. „Nejenže se vaše děti budou na učení těšit, ale bude to pro ně i příjemná zábava. Zapojte klidně i starší nebo mladší sourozence a vytvořte si vlastní pomůcky k učení. Mohou to být kartičky s obrázky, stejně tak pomocná písnička, básnička nebo třeba jiné tvořivé aktivity. Rozvíjejte ve svých dětech také kreativitu,“ dodává web moje-psychologie.cz.
Vyhořelý a zakomplexovaný pedagog
Setkání s vyhořelým a zakomplexovaným učitelem může být výzvou pro rodiče i žáky. Je důležité podotknout, že každý člověk může procházet obtížnými obdobími, včetně učitelů. Pokud však rodiče mají obavy o vzdělávací prostředí svých dětí, mohou zvážit následující kroky:
- Otevřený dialog:
- Zkuste navázat otevřený a zdvořilý dialog s učitelem. Zeptejte se, zda by mohl(a) sdílet své pocity a myšlenky ohledně výuky a pracovního prostředí.
- Nabídnutí podpory:
- Vyjádřete učiteli podporu a ochotu spolupracovat na nalezení řešení. Někdy může vědomí, že existuje podpora, pomoci učiteli překonat obtíže.
- Komunikace s vedením školy:
- Pokud dialog s učitelem nepřinese žádné změny, můžete se obrátit na školní vedení a sdělit své obavy. Školní vedení může mít mechanismy pro řešení takových situací.
- Získání podnětu od dětí:
- Podívejte se, zda od svých dětí nezískáte informace o jejich zkušenostech ve třídě. Je možné, že děti mohou poskytnout ucelenější pohled na situaci.
- Sdílení svých zkušeností s rodiči dalších žáků:
- Můžete se také pokusit hovořit s rodiči dalších žáků, abyste zjistili, zda i oni pociťují podobné obavy. Společný přístup může být účinnější.
- Přístup s empatií:
- Snažte se přistupovat k situaci s empatií. Vyhoření a pocit komplexů mohou být způsobeny různými faktory, a to jak pracovními, tak osobními.
- Odborná podpora:
- V některých případech může být vhodné navrhnout učiteli vyhledání odborné podpory, například prostřednictvím školního psychologa nebo supervize.
Neztrácet nervy
„V prvních měsících je důležité zachovávat trpělivost, neztrácet nervy při nezdarech dítěte. Vyvarovat se i neverbálních projevů, jako jsou úšklebek či povzdechnutí, protože to všechno dítě vnímá. Může se pak bát, že bude dělat další chyby, aby ve vašich očích nekleslo. V prvních měsících pomáhejte dítěti s každodenní přípravou a nezapomínejte ho povzbuzovat a motivovat v jeho snaze, úspěších, i při neúspěších. A jsou to právě rodiče, kteří jediní mohou dítěti usnadnit tuto životní změnu. V tomto období potřebuje pocit bezpečí a ujištění, že se na vás může kdykoliv obrátit a že ve vás má oporu,“ uvádí v krátké citaci k tématu Denik.cz.
Puberta a ADHD: navigace v moři školních emocí a impulzivity
Je důležité si být vědomi, že tato situace může být komplexní, a ne vždy je snadné nalézt jednoznačné řešení. Otevřená komunikace a spolupráce jsou klíčové pro dosažení pozitivních změn ve školním prostředí.
Psychologové se obecně shodují, že klíčem k úspěchu ve školním vzdělávání je vytvoření pozitivního prostředí, kde se děti cítí podporovány, respektovány a motivovány. Podpora individuality, interaktivní výuka, pozitivní přístup, vytváření přátelských vztahů a variabilita ve výuce jsou klíčové prvky, které mohou výrazně zpříjemnit učení dětí ve škole. Ve chvíli, kdy se děti těší do třídy, je pravděpodobnější, že se budou s radostí učit a rozvíjet svůj potenciál.