Kouzlo učení aneb, jak vytvořit inspirativní učební prostředí pro děti

Publikuje: Nikola Macáková — 27. 12. 2023
Zdroj: Nikola Macáková - redakční text
Úvodní stránka » Z domova » Kouzlo učení aneb, jak vytvořit inspirativní učební prostředí pro děti

Školní éra je klíčovým obdobím v životě každého dítěte, a jakkoli je vzdělání nezbytné, může být proces učení pro mnohé malé žáky výzvou.

Tématu se dnes věnovala redakce našeho magazínu s odkazem na web moje-psychologie.cz s tím, že psychologové zdůrazňují, že vytvoření pozitivního a radostného prostředí ve škole může výrazně ovlivnit způsob, jakým děti vnímají vzdělávání a jak se k němu staví. Jak tedy můžeme dětem zpříjemnit učení ve škole? Zde je několik doporučení od odborníků na dětskou psychologii.

  1. Podpora individuality:

Každé dítě je jedinečné a má svůj vlastní způsob učení. Psychologové zdůrazňují význam pochopení individuálních potřeb a preferencí každého studenta. Učitelé by měli být otevření různým metodám výuky a přizpůsobit svůj přístup k potřebám každého dítěte.

  1. Interaktivní a zapojující metody:

Vzdělávání by nemělo být pouze pasivní přijímání informací, ale mělo by zahrnovat i aktivní účast studentů. Psychologové doporučují používání interaktivních metod, jako jsou diskuse, skupinové aktivity a praktické experimenty. Tato zapojení mohou pomoci dětem lépe chápat a si lépe pamatovat předávané informace.

  1. Podpora kladného přístupu:

Vytvoření pozitivní atmosféry ve třídě je klíčové pro podporu radosti z učení. Psychologové zdůrazňují význam uznávání úspěchů, ať už malých či velkých, a poskytování konstruktivní zpětné vazby. Tím se vytváří prostředí, kde se děti cítí motivovány a sebe důvěrně přistupují k vzdělávání.

  1. Vytváření přátelských vztahů:

Vztahy mezi učiteli a studenty hrají klíčovou roli v procesu učení. Psychologové doporučují vytváření přátelských a podpůrných vztahů mezi učiteli a žáky. Důvěra a respekt jsou základními kameny, které umožňují dětem otevřeně komunikovat a sdílet své myšlenky a obavy.

  1. Variabilita výuky:

Monotonie může být nepříznivá pro motivaci dětí. Psychologové doporučují různorodost ve výuce – používání různých materiálů, formátů a prostředí. Tímto způsobem se udržuje zájem dětí a zabraňuje se nudě.

Trpělivost je na místě

Snažte se být trpěliví, a to i v případech, že máte chuť křičet, bouchat do stolu nebo dát své ratolesti alespoň měsíc zákaz televize a počítače. Některým dětem půjde učení skoro samo a budou rychle chápat, jiné děti potřebují čas a prostor, aby se naučili učit. V ideálním případě se také vyhněte kritice a spíš sáhněte po pozitivní motivaci,“ píše k tématu web moje-psychologie.cz.

Škola hrou

Vyzkoušejte školu hrou. „Nejenže se vaše děti budou na učení těšit, ale bude to pro ně i příjemná zábava. Zapojte klidně i starší nebo mladší sourozence a vytvořte si vlastní pomůcky k učení. Mohou to být kartičky s obrázky, stejně tak pomocná písnička, básnička nebo třeba jiné tvořivé aktivity. Rozvíjejte ve svých dětech také kreativitu,“ dodává web moje-psychologie.cz.

Vyhořelý a zakomplexovaný pedagog

Setkání s vyhořelým a zakomplexovaným učitelem může být výzvou pro rodiče i žáky. Je důležité podotknout, že každý člověk může procházet obtížnými obdobími, včetně učitelů. Pokud však rodiče mají obavy o vzdělávací prostředí svých dětí, mohou zvážit následující kroky:

  1. Otevřený dialog:
    • Zkuste navázat otevřený a zdvořilý dialog s učitelem. Zeptejte se, zda by mohl(a) sdílet své pocity a myšlenky ohledně výuky a pracovního prostředí.
  2. Nabídnutí podpory:
    • Vyjádřete učiteli podporu a ochotu spolupracovat na nalezení řešení. Někdy může vědomí, že existuje podpora, pomoci učiteli překonat obtíže.
  3. Komunikace s vedením školy:
    • Pokud dialog s učitelem nepřinese žádné změny, můžete se obrátit na školní vedení a sdělit své obavy. Školní vedení může mít mechanismy pro řešení takových situací.
  4. Získání podnětu od dětí:
    • Podívejte se, zda od svých dětí nezískáte informace o jejich zkušenostech ve třídě. Je možné, že děti mohou poskytnout ucelenější pohled na situaci.
  5. Sdílení svých zkušeností s rodiči dalších žáků:
    • Můžete se také pokusit hovořit s rodiči dalších žáků, abyste zjistili, zda i oni pociťují podobné obavy. Společný přístup může být účinnější.
  6. Přístup s empatií:
    • Snažte se přistupovat k situaci s empatií. Vyhoření a pocit komplexů mohou být způsobeny různými faktory, a to jak pracovními, tak osobními.
  7. Odborná podpora:
    • V některých případech může být vhodné navrhnout učiteli vyhledání odborné podpory, například prostřednictvím školního psychologa nebo supervize.

Neztrácet nervy

V prvních měsících je důležité zachovávat trpělivost, neztrácet nervy při nezdarech dítěte. Vyvarovat se i neverbálních projevů, jako jsou úšklebek či povzdechnutí, protože to všechno dítě vnímá. Může se pak bát, že bude dělat další chyby, aby ve vašich očích nekleslo. V prvních měsících pomáhejte dítěti s každodenní přípravou a nezapomínejte ho povzbuzovat a motivovat v jeho snaze, úspěších, i při neúspěších. A jsou to právě rodiče, kteří jediní mohou dítěti usnadnit tuto životní změnu. V tomto období potřebuje pocit bezpečí a ujištění, že se na vás může kdykoliv obrátit a že ve vás má oporu,“ uvádí v krátké citaci k tématu Denik.cz.

DŘÍVE JSME PSALI:

Puberta a ADHD: navigace v moři školních emocí a impulzivity

Nikola Macáková — 18. 12. 2023
Pubertální období je pro děti i rodiče náročné, a tato fáze vývoje může být ještě komplikovanější, pokud se objeví ...

Je důležité si být vědomi, že tato situace může být komplexní, a ne vždy je snadné nalézt jednoznačné řešení. Otevřená komunikace a spolupráce jsou klíčové pro dosažení pozitivních změn ve školním prostředí.

Psychologové se obecně shodují, že klíčem k úspěchu ve školním vzdělávání je vytvoření pozitivního prostředí, kde se děti cítí podporovány, respektovány a motivovány. Podpora individuality, interaktivní výuka, pozitivní přístup, vytváření přátelských vztahů a variabilita ve výuce jsou klíčové prvky, které mohou výrazně zpříjemnit učení dětí ve škole. Ve chvíli, kdy se děti těší do třídy, je pravděpodobnější, že se budou s radostí učit a rozvíjet svůj potenciál.

Použité zdroje: moje-psychologie.cz, Denik.cz, redakční informace a zdroje,
(redakční text – N. Macáková)

Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme autorské články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články z historie. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín.

UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu