Zájem středoškoláků o ekonomii roste. Zdroj: Martina Bacíková, Michaela Tóthová/inev.cz

Myšlení v ekonomických souvislostech je důležitým požadavkem dnešní doby. Vědomi jsou si toho i žáci středních škol, kteří se o ekonomická témata zajímají čím dál více. Svědčí o tom každoročně rostoucí účast v celostátní Ekonomické olympiádě pořádané Institutem ekonomického vzdělávání. Minulého ročníku se zúčastnilo na 19.000 středoškoláků, což je o čtvrtinu více než v roce předcházejícím. Vysoký zájem očekávají pořadatelé i letos.


Evropská unie oblíbeným tématem, makroekonomie a mikroekonomie zaostávají

Průměrná celorepubliková úspěšnost ve školních kolech olympiády byla 41 procent. Z rozsáhlého souboru témat středoškolákům nejlépe sednou oblasti zaměřené na aktuální ekonomické dění, hospodářskou politiku a Evropskou unii. Průměrná úspěšnost zde byla 50 procent. Velice dobře se orientují také v problematice členství České republiky v EU. „Co se týče základních ekonomických ukazatelů, tak zhruba dvě třetiny účastníků zvládly správně určit aktuální míru inflace. Vývoj kurzu české koruny k euru znalo dokonce 94 procenta soutěžících,“ upřesnila Martina Bacíková, ředitelka Institutu ekonomického vzdělávání a finalistka soutěže Manažer roku 2020. Naopak hůře si studenti vedou v otázkách týkajících se výše českého HDP, velikosti státního rozpočtu či vládního dluhu. Zde se úspěšnost pohybovala pouze mezi 20 až 30 procenty. Mezi méně oblíbené kategorie patří dlouhodobě mikroekonomie, kam spadají například tržní formy, antimonopolní politika a tržní selhání, a dále také makroekonomie zahrnující problematiku HDP, měnové politiky, nezaměstnanosti a ekonomického růstu.


Nejvíce znalostí prokázali středoškoláci z Prahy, nejméně z Karlovarského kraje

Z pohledu srovnání mezi kraji se nejvíce dařilo středoškolákům v Praze, kteří dosáhli průměrně 45 procentní úspěšnosti. Následovali žáci z krajů Pardubického (43 procent) a Jihomoravského (42 procent). Naopak nejhorších výsledků dosáhli studenti z Karlovarského (37 procent), Plzeňského (38 procent) a Ústeckého (39 procent) kraje. Nejvíce účastníků olympiády pocházelo z Prahy (10 procent) a Jihomoravského kraje (10 procent), nejméně z Karlovarského (tři procenta) a Libereckého (čtyři procenta) kraje.


Gymnázia porazila obchodní akademie

Co se týče srovnání podle druhů škol, tak nejlepších výsledků dosáhla gymnázia, jejichž žáci zvládli správně zodpovědět v průměru 47 procent otázek. Ukázala se tak drobná převaha nad středními odbornými školami. Účastníci z obchodních akademií úspěšně odpověděli průměrně na 42 procent otázek, studenti středních průmyslových škol pak na 40 procent.


Olympiáda pro studenty, akademie pro pedagogy

Ekonomická olympiáda je mezinárodní soutěž, která zjišťuje znalosti středoškoláků z ekonomie a financí. „Naším cílem je seznamovat studenty se základními ekonomickými tématy a zároveň hledat a podporovat nové ekonomické talenty. Díky naší platformě vznikl třeba i speciální analytický tým, složený z účastníků olympiády, který se vyjadřuje k aktuálnímu dění i všeobecným ekonomickým tématům,“ doplnila Bacíková. Letos odstartuje již pátý ročník Ekonomické olympiády. Učitelé mohou své školy přihlásit do 20. listopadu 2020. Školní kola se uskuteční od 23. listopadu, vzhledem k aktuální situaci budou poprvé online. Institut ekonomického vzdělávání se však nezaměřuje na šíření povědomí o ekonomii pouze mezi studenty. „Prostřednictvím INEV akademie vzděláváme učitele, kteří tak mohou prohlubovat své znalosti z oblasti ekonomie a následně je začlenit do výuky. Na prosinec jsme ve spolupráci se zkušenými lektory připravili online kurzy zaměřené na finanční gramotnost,“ uzavřela Bacíková.


O Ekonomické olympiádě

Ekonomická olympiáda je největší celostátní soutěží ve znalostech z ekonomie a financí pro středoškoláky v Česku, na Slovensku, v Maďarsku a nově také v Řecku a Číně. Cílem tohoto unikátního projektu je atraktivní formou zvyšovat povědomí a znalosti studentů středních škol o ekonomii a financích a podporovat nadějné? budoucí ekonomy. Ekonomickou olympiádu od roku 2016 pořádá? a odborně garantuje nezisková? organizace Institut ekonomického vzdělávaní z. ú. (INEV), která? vytváří zázemí pro studium a výuku ekonomie a financí na středních školách, a tak přispívá? ke zvýšení celkové? ekonomické? a finanční gramotnosti ve společnosti.