Prosba směrem k veřejnosti. Sdělení, jak nám mohou lidé pomoci, abychom nebyli přetížení a nevyjížděli k událostem, kde nás není potřeba.
„Samozřejmě si uvědomujeme, že volající jsou většinou laikové, takže situaci nedokážou vyhodnotit přesně, ale někdy se skutečně setkáváme s tím, že jde zcela jasně o záměr informace zkreslit, aby si volající pro sebe nebo pro pacienta „zajistil výhody“ v podobě péče ze strany záchranky, odvozu do nemocnice, rychlého odbavení ve zdravotnickém zařízení, nevyužití vlastního prostředku a podobně,“ uvedla v úvodu sdělení krajská mluvčí jihomoravské záchranky Michaela Bothová.
Rádi pomůžeme… těm, kteří to skutečně potřebují
Nadužívání zdravotnické záchranné služby je dlouhodobý problém.
Některé hovory na tísňovou linku jsou až zarážející.
Zavolá nám zhruba (jen v Jihomoravském kraji) 700 lidí denně, výjezdů z toho je přibližně 300.
Ale i některé z nich jsou zbytečné.
Pro vaši lepší představu:
– Martin tvrdil operátorce, že masivně krvácí z ruky. Posádka po příjezdu na místo zjistila, že jde o drobnou ranku na malíčku.
– Jana měla několik týdnů bolesti zad, nezašla ale k lékaři, svůj stav nechala dojít tak daleko, že se nemohla pohnout a měla silné bolesti. To už byla indikace k výjezdu, ale nemuselo to dojít tak daleko.
– Jarek se dožadoval výjezdu záchranné služby k manželce s horečkou. Neměli doma lékárničku a očekávali, že léky přivezeme my. Byl překvapen, že operátor doporučil návštěvu lékárny, popřípadě pohotovosti.
– Nováčkovi volali na tísňovou linku, protože jejich dcera zvrací. Operátorka navrhla, aby dítě odvezli na pohotovost. Tvrdili, že ji sami odvézt nemohou. Když přijela naše posádka na místo, stála v garáži dvě auta.
– Zdeněk má epilepsii, ale neléčí se, kromě toho je alkoholik, žije na ulici. V průběhu několika měsíců k němu kvůli křečím naši zdravotníci zamířili skoro čtyřicetkrát.
– Padesátník Petr má v našem systému za uplynulé dva roky 115 záznamů.
Rodina tohoto pacienta popíše vždy jeho zdravotní potíže tak, že jde o indikaci k výjezdu. Situace na místě se však od sdělených informací značně liší.
Opilá žena fyzicky napadla v Brně záchranáře. Oba zdravotníci skončili v nemocnici
Co by pomohlo:
– zodpovědný přístup k vlastnímu zdraví
– poskytování pravdivých informací našim operátorům
– domácí lékárnička
– návštěva praktického lékaře či pohotovosti
„Naše kapacity nejsou neomezené a sanitky nám mohou chybět u pacientů, kteří nás skutečně potřebují,“ dodala závěrem mluvčí záchranné služby v tiskové zprávě.