Aktuálně zveřejňujeme stanovisko konzultační skupiny MŠMT ke kritice premiéra Babiše v postupu příprav na návrat žáků do prezenční výuky. Pedagogická komora výrazně nesouhlasí s materiálem MŠMT „Návrat dětí do škol“ ani se stanoviskem konzultační skupiny Roberta Plagy – učitelky prvního stupně jsou proti střídavé výuce, Plaga by měl být okamžitě odvolán!
Všechny kroky a připravované dokumenty, které ministerstvo školství od počátku pandemie Covid-19 činí a vydává k zajištění vzdělávání žáků ve školách, jsou projednávány s konzultační skupinou složenou ze zástupců školských asociací a sdružení. Členové pracovní skupiny se k záměrům a dokumentům vyjadřují zejména z pohledu jejich přiměřenosti a proveditelnosti ve školách a školských zařízeních. Připomínky a komentáře jsou při přípravě opatření podle možností vždy vypořádány a zohledněny ve zpracovaných opatřeních, metodikách a pokynech.
Nejinak tomu je i v případě plánování postupu a nastavení podmínek pro návrat žáků do prezenčního vzdělávání, což není přání jen žáků a učitelů, ale výrazné části společnosti. Společná snaha o rozumné obnovení výuky za odpovídajících hygienických opatření vyústila v postup, který zohledňuje vybrané priority vzdělávacího systému. Zahrnuje rozfázování návratu žáků do tří kroků, rotační výuku na prvním stupni, dílčí obnovení provozu mateřských škol a dílčí obnovení ve středním vzdělávání tolik potřebné praktické výuky. To vše při dodržení hygienických opatření rozšířených aktuálně o další, jako je pokračující očkování učitelů a pravidelné testování žáků, resp. pracovníků škol a školských zařízení. Přestože se jedná o postup, který bude pro školy provozně velmi náročný a jeho zajištění nebude v konkrétních podmínkách jednotlivých škol jednoduché, při projednávání postupu panovala na výsledné podobě jednoznačná shoda.
Je zřejmé, že příprava takových zásadních kroků zabere nějaký čas. I proto není bohužel možné, aby v situaci, která se mění každým dnem, měly školy, učitelé, žáci a rodiče k dispozici všechny informace s ideálním předstihem. Ředitelé zapojení do pracovní skupiny to nevnímají jinak. Při finálním rozhodování však převážil cíl mít žáky co nejdříve ve škole a důvěra v profesionalitu a schopnosti ředitelů a učitelů.
Zamýšlený postup byl úředníky ministerstva a ministrem Plagou projednán s ministrem Blatným a odpovědnými pracovníky jeho ministerstva i Radou pro zdravotní rizika, a to za osobní účasti premiéra. Realizaci postupu podporuje hlavní hygienička a souhlasí s ním mezioborová skupina pro epidemické situace prof. Smejkala i epidemiologická skupinou prezidenta. Kritice a komentářům, tak jak zazněly z úst premiéra 2. dubna na Radiožurnálu, proto nerozumíme a ohrazujeme se proti nim.
Opět se bohužel setkáváme s tím, že premiér zpochybňuje závěry a kroky ministra školství. Stejně je tomu i v případě maturitních zkoušek. Sílí tak proto naše obavy, že záměrem premiéra je výměna na pozici ministra školství a instalace nového, který bude vůči myšlenkám premiéra Babiše vstřícnější. Personální změnu v čele ministerstva školství, a to nejen vzhledem k aktuální fázi školního roku a potřeby kontinuálního řízení boje s epidemií COVID-19, bychom považovali za extrémně chybné rozhodnutí a věříme, že se tak nastane.