Rozvoz jídla je ve světě velmi populární a jeho popularita stále roste i v České republice. Množí se také problémy. Jaké? Přečtěte si.
Pravděpodobně největší boom tyto společnosti zažily v době pandemie, kdy byl rozvoz jídla pro restaurace zpravidla nezbytný pro jejich přežití, přičemž vlastní rozvoz má jen malá část z nich. Dnes se ve větších městech během jedné cesty setkáme i s desítkami kurýrů v různých dopravních prostředcích. S tímto počtem však roste i počet problémů, které evidujeme. Jaké z nich nejčastěji trápí spotřebitele? A z jakého důvodu nás nejvíce trápí společnost Foodora? Tématu se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest, která o tom aktuálně informovala náš magazín.
Nejčastější prohřešky
První myšlenkou téměř každého spotřebitele na možný problém je kvalita dovezeného jídla. To můžeme jen potvrdit.
„Spotřebitelé se na naši poradnu často ozývají s tím, že jídlo nemá požadovanou kvalitu, je studené nebo dokonce dorazí zcela jiné jídlo, než si spotřebitelé objednali,“ dává náhled na problematiku Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. V takových případech se však spotřebitelé nemusí s dovezeným jídlem smířit. Naopak mají právo takové jídlo reklamovat. „Studené či nekvalitní jídlo neodpovídá objednávce, a spotřebitelé jej tak mohou reklamovat. Stejně tak lze samozřejmě postupovat i v případech, kdy dorazí jídlo jiné,“ nabízí řešení Hekšová. V takových situacích připadá v úvahu dodání nového jídla, ale pokud se spotřebitel spokojí s přiměřenou slevou z ceny, může se s rozvozcem domluvit, že si doručené jídlo nechá.
Dalším problémem, se kterým se na naší poradně setkáváme je nedoručení objednávky.
„Mimo jiné jsme se setkali i s případy, kdy bylo v aplikaci zboží označeno jako doručené, avšak ve skutečnosti tomu tak nebylo,“ upřesňuje Hekšová. V takových případech může jít o chybu aplikace či pochybení jednotlivce. V žádném případě to však společnost neomlouvá a je poté povinna vrátit spotřebiteli peníze v plné výši. Někdy dochází k situaci, kdy společnost v takovém případě vrací peníze pouze ve formě „kreditů“, které lze uplatnit na další nákup. Nedohodne-li se na tom však společnost se spotřebitelem, je povinna vrátit peníze stejným způsobem, jakým je obdržela – pokud tedy bylo placeno platební kartou, je společnost povinna tuto platbu vrátit zpět na účet spotřebitele.
Problémy spotřebitelské poradny se společností Foodora
Jednou z největších společnosti zabývající se rozvozem jídla je Foodora. S velkým počtem objednávek se vždy zvyšuje riziko stížností na společnosti. V případě této společnosti však spotřebitele trápí neplnění její informační povinnosti. Společnost je totiž ze zákona povinna sdělit spotřebiteli před uzavřením smlouvy mimo jiné údaje o své totožnosti, adresu sídla, telefonní číslo a, existuje-li, pak adresu pro doručování elektronické pošty. Telefonní číslo společnosti Foodora ale není nikde dostupné, a spotřebitelé se tak k ní nemohou dostat. Proč? Jde o podvod? Spotřebitelé se tak obrací na poradnu spotřebitelského dTestu s žádostmi o pomoc při řešení jejich starostí se společností Foodora. „Poradci však s tímto problémem nemohou nijak pomoci, neboť ani my nemáme o této společnosti více údajů než spotřebitelé“ dodává ředitelka Hekšová. V některých případech se dTestu dokonce ozvali kurýři, kteří potřebovali kontaktovat společnost ohledně určité objednávky či žadatelé o práci u této společnosti.
„Budou-li se chtít spotřebitelé poradit ohledně reklamace jídla, samozřejmě se na nás mohou vždy obrátit,“ pokračuje Hekšová a uzavírá: „Bohužel však spotřebitelům nemůžeme poskytovat operativní podporu ohledně času doručení či urychlení objednávky.“