V minulosti byl podomní prodej obrovským problémem, který směřoval především na zranitelné spotřebitele, zejména na seniory.
Tématu se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest s tím, že díky prováděným kontrolám, medializaci a úpravě legislativy se tento problém podařilo omezit, ne však vymýtit. Oproti dřívějšku tak nejsou tolik časté návštěvy s „výhodnými“ nabídkami na různé produkty či dodávky energií, nicméně stále je potřeba mít se na pozoru a neznámé osoby domů ideálně vůbec nepouštět. Mimo „běžná“ rizika, kdy mohou být spotřebitelé okradeni, hrozí i podepsání nevýhodných smluv.
Můj dům, můj hrad
Domov je místo, kde by se každý měl cítit bezpečně. Je tak důležité vybírat, koho si domů pozvat, případně komu otevřít, přestože nebyl pozvaný. Pokud se za dveřmi objeví nezvaný (a neznámý) host, je dobré si ověřit, kým vlastně je a poté zvážit, zda jej domů vůbec vpustit. Může jít o odečet měřidel nebo kontrolu kotle, ale také může dojít na situace, kdy přijde „dobrodinec s výhodnou nabídkou“. Ve skutečnosti to však zpravidla není ani dobrodinec, neboť to dělá pouze pro svoje dobro, a nabídka není ani výhodná, neboť spotřebitelé zaplatí mnohem více než za srovnatelný produkt.
„Nebyla-li návštěva předem ohlášena, je lepší cizí osoby domů vůbec nevpouštět, případně alespoň kontrolovat, co vše v domě dělají,“ upozorňuje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest. „Jestliže někdo přichází s nabídkou výhodného nákupu, je lepší si nabídku předem ověřit na internetu a porovnat s konkurencí, v případě trvajícího zájmu si poté domluvit schůzku. Není také vhodné rovnou podepisovat jakékoliv dokumenty,“ dodává Hekšová.
Zákaz podomního prodeje neovlivní smlouvu
Mnoho obcí na svém území zakazuje podomní prodej. To bohužel neznamená neplatnost či neúčinnost smluv, které jsou tímto způsobem uzavřené. Podomní prodejce tím však riskuje postih, například pokutu. „Smlouva však bude i nadále platná, a bude tak nutné ji plnit,“ upozorňuje Hekšová.
Zákonná ochrana
Přestože uzavření takové smlouvy spotřebitele zavazuje, není situace zcela bezvýchodná. Důležité je případný problém bezodkladně řešit. „Mimo jiné mají spotřebitelé možnost odstoupit od smlouvy uzavřené při nevyžádané návštěvě podnikatele do 30 dní od jejího uzavření,“ radí Eduarda Hekšová. Další možností obrany je poté rozporování, že smlouvu spotřebitelé uzavřeli ze svobodné vůle, neboť zranitelní spotřebitelé mohou cítit nátlak od prodejce.