Stavba nové dálnice D1 mezi Mirošovicemi a Kývalkou jde do svého finále. V říjnu zmizí poslední omezení a obnova této klíčové spojnice mezi Čechami a Moravou bude dokončena.
UdálostiExtra.cz o tom dnes informoval mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka s tím, že letní omezení mohou omezovat dopravu na plzeňské D5 nebo ústecké D8 či mladoboleslavské D10.
„Stavaři jedou naplno, do začátku října dokončíme práce na zbývajících 41 km dálnice D1 a úsek Hvězdonice-Mirošovice bude dokončen již v srpnu. Děkuji všem řidičům za trpělivost a ohleduplnost v zúženích, brzy se již projedeme po kompletně zrekonstruované D1,“ říká ministr dopravy Karel Havlíček. Podle Ředitelství silnic a dálnic zmizí omezení první říjnový víkend.
Stavební práce se také rozjely naplno na dalších dálničních úsecích. Ředitelství silnic a dálnic má na opravy letos vyčleněno 15,4 miliard Kč, jen na léto je to 9,2 miliard.
„V nezbytných letních omezeních napříč republikou prosíme o trpělivost a ohleduplnost vůči ostatním účastníkům provozu a děkujeme za trpělivost,“ dodává ministr s tím, že pro plánování cest doporučuje využívat informační linku ŘSD 800 280 281 nebo sledovat provoz na dopravniinfo.cz.
V průběhu letních prázdnin budou probíhat standardní opravy dálnic – např. na D5 oprava vozovky a středových svodidel.
· D1 oprava odpočívky Rohlenka a Troubsko
· D52 – rekonstrukce levého pásu vozovky
· D10 – oprava mostu u Staré Boleslavi
· D10 Svémyslice – oprava povrchu a odvodnění
· Info o dalších opravách naleznete v přiložené mapě.
Základní info k letošní staveb. sezóně budování nových komunikací.
V realizaci 261,2 km dálnic a silnic I. třídy
Z toho:
151,5 km dálnic na zelené louce
41,5 km modernizace D1
68,2 km silnic I. třídy
Ze silnic I. třídy ještě letos otevřeme:
Obchvat Krnova
Obchvat Chrudimi
Průtah Přerovem na silnici I/55
Křižovatku Rádelský mlýn u Jablonce nad Nisou
Letos zahájíme např. tyto stavby silnic I. tříd:
Velký městský okruh Brno – Tomkovo náměstí, Rokytova ulice
Obchvat Nové Paky
I/53 Znojmo-Lechovice
Nejvíce rozestavěné dálnice:
32 km D4 Příbram-Písek
27,3 km D35 Opatovice nad Labem – Ostrov
22,4 km D11 Hradec Králové – Jaroměř
Rozpočet ŘSD 2021: 61 miliard, z toho 15,4 mld. Kč na opravy a údržbu.
K modernizaci D1 obecně
„Výstavba dálnice D1, jak ji známe dnes, začala 8. září 1967 a 12. července 1971 byl otevřen vůbec první dálniční úsek u nás, a to mezi Prahou a Mirošovicemi,“ konstatoval František Jemelka.
Souvislý dálniční tah mezi Prahou a Brnem byl dokončen 8. listopadu 1980, kdy byl zprovozněn poslední úsek dálnice u Humpolce.
V letech 1996 – 1999 bylo přistoupeno k rozšíření dálnice D1 na šestipruhové uspořádání mezi Prahou a Mirošovicemi, kde je intenzita dopravy nejsilnější.
Rozhodnutí o tom, že se dálnice D1 bude modernizovat jako čtyřpruh a nikoli šestipruh padlo na konci roku 2011.
Nejedná se tedy o běžnou rekonstrukci, ale o stavbu zcela nové dálnice, a to za plného provozu.
„S modernizací se začalo 9. května 2013, kdy začaly stavební práce na úsecích Větrný Jeníkov–Jihlava a Lhotka–Velká Bíteš,“ doplnil závěrem mluvčí ministerstva dopravy.