Jak to zkouší telepodvodníci

Publikuje: David Bárta — 12. 07. 2023
Zdroj: Lucie Korbeliusová / dTest
Úvodní stránka » Z domova » Jak to zkouší telepodvodníci

dTest upozorňuje na podvodné praktiky, které mají za cíl vylákat peníze spotřebitelů na základě manipulativních telefonátů, e-mailů či SMS zpráv.

Tématu obtěžování lidí různými podvodnými telefonáty či e-maily se dnes věnovala Lucie Korbeliusová ze spotřebitelské organizace dTest s tím, že sami podvodníci ve snaze obohatit se často vydávají za jiný subjekt a využívají rafinovaných taktik i bizarních příběhů. Na co si dát pozor a jak podvodníkům nepodlehnout?

Text podvodné zprávy. Zdroj: dTest (tiskový servis)

Podvodné textové zprávy, které se objevují v poslední době, zejména vytvářejí dojem, že jsou zasílány doručovatelskými společnostmi, například Českou poštou. „Zpráva nejprve informuje, že společnost nemohla doručit očekávaný balíček – nezastihla adresáta, byla uvedena neplatná adresa nebo byla zásilka ze zahraničí pozastavena kvůli nezaplacené dani, a dále vyzývá k otevření vloženého odkazu za účelem žádosti o náhradní doručení. Po rozkliknutí odkazu stránka vybízí spotřebitele k zadání platebních údajů, čímž se spotřebitele snaží připravit o jeho peníze na bankovním účtu,“ vysvětluje Eduarda Hekšová, ředitelka spotřebitelské organizace dTest a doplňuje: „Obdobně podvodníci postupují i při rozesílání e-mailů. Zde jsou navíc informace doplněny o logo či grafiku dotčené doručovatelské služby, což zprávě dodává na důvěryhodnosti a spotřebitele může snadno zmást.“

Podvodné telefonáty

dTest zaznamenal také aktivitu podvodníků – telefonistů. Volající v takovém případě často vystupují jako banka, u níž má příjemce hovoru zřízený bankovní účet. Telefonisté se dále snaží příjemce hovoru uvést v omyl, že došlo ke krádeži jeho platebních údajů, či zamítnutí určité transakce. Cílem podvodníků je vylákat skutečné bankovní údaje nebo číslo platební karty.

DŘÍVE JSME PSALI:

Senioři jsou stále pod tlakem telešmejdů

David Bárta — 13. 10. 2022
S novelou zákona o elektronických komunikacích došlo k úbytku nevyžádaných marketingových volání, ale nikoliv k jejich zániku.

Podvodníci sázejí na moment překvapení a snaží se vyvolat obavu ze ztráty finančních prostředků. Bohužel, lidé v úleku ze ztráty peněz často podlehnou a předají informace, které za normální situaci pečlivě střeží,“ upozorňuje Eduarda Hekšová. Praktiky podvodných telefonistů však nezřídka zahrnují i na první pohled bizarní scénáře. „Setkali jsme se s případem, kdy telefonisté přesvědčovali volaného, aby pro ověření identity či platby urychleně zakoupil například vouchery na nákup zboží či služeb a obratem sdělil kódy, které jsou na voucheru uvedené. Takové jednání má však opět jediný cíl – obohatit se na úkor volaného,“ doplňuje Eduarda Hekšová z dTestu. Ani v případě, kdy se osoba přijímající hovor nezalekne, se podvodníci nevzdávají, naopak často ve svém přístupu přitvrdí a stupňují svůj nátlak, kdy například volajícímu vyhrožují, že kvůli jeho nespolupráci jej bude kontaktovat kriminální oddělení konkrétní banky, tedy jakýsi ozbrojený vyšetřovací orgán.

Banky samozřejmě disponují vlastními odděleními, která se zabývají odhalováním bankovních podvodů, v demokratickém právním státě je však budování ozbrojených složek výlučnou pravomocí státu, proto na takové výhrůžky není třeba jakkoliv reagovat,“ uzavírá za dTest Eduarda Hekšová.

Jak se ubránit podvodným zprávám, mailům či telefonátům?

·         Kdo vás kontaktuje?

Dbejte na to, aby se vám osoba, která s vámi komunikuje, představila a sdělila název instituce, kterou zastupuje. Informaci si případně nechte i zopakovat.

·         Existuje důvod, proč vás kontaktuje?

Objednali jste zboží, očekáváte zásilku, nebyla vám autorizována platba? Pokud ne, doručovatelé či banka zpravidla nebudou mít mnoho důvodů vás kontaktovat, buďte proto nedůvěřiví a nesdělujte citlivé údaje.

·         Převezměte iniciativu, ptejte se

Ptejte se volajícího, jak informace zjistil, snažte se ověřit, jakými informacemi volající disponuje. Volající tvrdí, že vás s balíčkem nezastihl na vaší adrese? Zeptejte se na název ulice, kde vás nezastihl apod.

·         Dávejte si pozor na nesrovnalosti ve sdělovaných informacích

Všímejte si nesrovnalostí ve sděleních volajícího, podvodníci se ve svém vlastním příběhu mohou snadno zamotat. V takovém případě rychle zjistíte, že hovor můžete zavěsit.

·         Než zavoláte zpět na zmeškaný hovor, zkuste číslo vyhledat pomocí internetového vyhledávače

Pokud neočekáváte hovor z neznámého čísla, identitu volajícího můžete zkusit zjistit vyhledáním telefonního čísla na internetu. Snadno lze nalézt i weby, kde si uživatelé vyměňují své zkušenosti s konkrétními volajícími, resp. s telefonáty, které byly iniciovány z konkrétního telefonního čísla.

·         Informujte úřady či policii

Přestože podvodníka včas odhalíte, nenechte si to pro sebe a sdělte vaši zkušenost policii. Pokud se jedná o méně závažné provinění volajícího, například nevyžádaná či obtěžující marketingová volání, kontaktujte Český telekomunikační úřad či Úřad pro ochranu osobních údajů.

DŘÍVE JSME PSALI:

Nastane skutečně definitivní konec telešmejdů?

David Bárta — 28. 06. 2022
1. červenec 2022 od tohoto data by už tzv. telešmejdi neměli spotřebitelům volat. V platnost vešla novela zákona o marketingové reklamě.
-db.

Související témata
Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

UdalostiExtra.cz je online magazín zaměřený na aktuální dění, fascinující příběhy zajímavých osobností, svět celebrit, kulturu i záhady a tajemno. Nabízíme originální články, které vás vtáhnou do děje, a pravidelně rozšiřujeme naše rubriky o atraktivní témata, abyste u nás vždy našli něco nového a inspirativního. Sledujte svět kolem sebe s webem UdalostiExtra.cz – magazínem, který vás baví!

UdálostiExtra je partnerským projektem internetových magazínů ZdravíŽivot a DějinySvěta.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu