Česko žádá odložení platnosti normy EURO 7. Je to nedomyšlená šílenost!

Publikuje: Nikola Macáková — 28. 02. 2023
Zdroj: Filip Medelský / MDČR (tiskový servis) & redakce
Úvodní stránka » Zprávy z domova » Česko žádá odložení platnosti normy EURO 7. Je to nedomyšlená šílenost!

Česká republika bude prosazovat odklad účinnosti normy EURO7 a změnu dalších technických požadavků.

Uvedl to ministr dopravy Martin Kupka po skončení společné neformální Rady ministrů dopravy a ministrů zodpovědných za energetiku ve švédském Stockholmu, které se zúčastnil spolu s ministrem průmyslu a obchodu Jozefem Síkelou. „Během dvou dní se ministři zabývali požadavky klimaticky neutrální Evropy, nezbytného udržení konkurenceschopnosti evropského průmyslu a dopravy, praktickými zkušenostmi s podporou dekarbonizace a také změnami, které bude potřeba v dopravě provést po roce 2030,“ sdělil redakci mluvčí ministerstva dopravy Filip Medelský.

Je nezbytné najít správnou rovnováhu mezi snahou snižovat dopady dopravy na životní prostředí na jedné straně a potřebou udržet technologickou konkurenceschopnost evropského automobilového průmyslu na straně druhé,“ říká ministr dopravy Martin Kupka a dodává: „Proto intenzivně řešíme navrhovanou normu EURO 7 a žádáme odložení její účinnosti a zmírnění některých parametrů. Dle našeho názoru přináší EURO 7 jen malé benefity pro životní prostředí, ale velké problémy pro evropský automobilový trh.“

Hlavní připomínka ČR se týká navržených dat účinnosti, kdy zejména pro osobní a lehká užitková vozidla nebude dostatek času na přípravu, testy a tzv. přeschválení typu. Navržené dva roky na zavedení normy také neodpovídají tomu, že právní rámec bude úplný až po přijetí příslušných prováděcích předpisů. Naším požadavkem je odložení účinnosti tak, aby měl automobilový průmysl možnost připravit se i na všechny prováděcí předpisy. „Ve stávající podobě je pro nás norma nepřijatelná,“ prohlásil ministr dopravy Martin Kupka po jednáních s ministry dopravy ostatních evropských zemí. Podle dat Sdružení automobilového průmyslu by kvůli zavedení normy EURO 7 už v roce 2025 mohlo ztratit v České republice práci až 50 000 zaměstnanců v automobilovém sektoru.

Norma EURO 7 klade nové požadavky i na elektrická vozidla, jako je např. aplikace OBM (On-Board-Monitoring), životnost baterií, měření emisí z brzd a oděr pneumatik. Některé z těchto technologií nejsou přitom ještě ani vyvinuty. To může vést k dalšímu zdražení vozidel a konci výroby některých modelů. „Požadavky by měly být upraveny tak, aby bylo možné zajistit jejich plynulé splnění, v návaznosti na probíhající technologický vývoj, odpovědný přístup ke správě veřejných rozpočtů a také bez negativních sociálních dopadů na společnost. Cesta k ještě šetrnějším autům musí být sjízdná a nesmí poškozovat evropský autoprůmysl,“ zdůraznil ministr Kupka.

Ministr Kupka (vpravo) ve Stockholmu. Zdroj: Ministerstvo dopravy ČR (tiskový servis)

Podoba normy EURO7 byla také náplní bilaterálních jednání ministra Kupky s jeho evropskými protějšky. Ve Stockholmu se setkal mimo jiné s italským ministrem infrastruktury M. Salvinim, se španělskou ministryní infrastruktury Raquel Jimenéz, francouzským ministrem dopravy Clémentem Beaune, portugalským ministrem infrastruktury Joãoem Galamba i polským ministrem infrastruktury Andrzejem Adamczykem.

Koordinace dopravy a energetiky je do budoucna nezbytná

Důležitým tématem stockholmského setkání bylo zlepšení koordinace mezi dopravní a energetickou politikou. Jde především o to, aby docházelo k postupnému posilování distribuční sítě elektrické energie v návaznosti na rozvoj dobíjecí infrastruktury. Zavrhovat by se ale neměla ani role vodíkového pohonu, který může sehrát velkou roli na železnici. Už nyní v několika státech jsou v pravidelném provozu vlaky na vodíkový pohon,“ vysvětlil Filip Medelský.

Česká republika pak plánuje v rámci Operačního programu Doprava 3 investovat v následujících letech do výstavby veřejně přístupných vodíkových plnících stanic až 1 miliardu korun. Diskutujeme rovněž o možnostech, jak podpořit nákup bezemisních železničních jednotek, ať už bateriových či vodíkových, abychom na neelektrifikovaných tratích dále modernizovali železniční dopravu,doplnil závěrem mluvčí resortu dopravy.

Názor: ukázkový příklad bruselského chaosu

Evropská unie si vymyslí něco, bez sebemenšího ohledu na své členské státy. Jak jinak. Některé státy na to v uvozovkách mohou být svým způsobem připraveni, Česká republika rozhodně ne! Napsal v úvodu své reakce námi oslovený dopravní expert Josef Flek.

Pozastavil se vůbec někdo v té slavné EU a českého pana ministra dopravy Kupku nevyjímaje nad tím, že v České republice existují například služby či společnosti, které by vůbec s automobily na elektrický pohon nemohli reálně existovat a fungovat? Pravděpodobně nikoliv. Bez ohledu na to, že EU „zakáže“ obecně výrobcům motorových vozidel vyrábět vozidla na naftu či benzin a bude je legislativně tlačit k tomu, aby vyráběli pouze „malá“ vozidla splňující EURO 7 tedy vozidla na elektriku, jak by to v reálu řešili třeba takoví čeští policisté, strážníci, hasiči nebo záchranáři. Naprosto nemyslitelné, přesto se to schválilo a reálně řeší na evropské úrovni. Unikátní příklad to, že toto vymýšlí někdo od stolu, někdo, kdo uvažuje naprosto nereálně,“ sdělil v úvodu Josef Flek.

Například Zdravotnická záchranná služba, která má a užívá napříč republikou vozidla do 3,5t (vyjmečně i vozidla nákladní), jak ta by toto řešila místo jedné sanitky měli záchranáři v garáži zaparkované čtyři, aby si je mohli stihnout průběžně dobíjet a měnit nebo dostanou-li záchranáři například čtyři výjezdy za sebou, což, dle mých informací není nic nereálného na pátý již nebudou moci vyjet, protože budou mít vybité baterie u nějaké moderní elektro sanitky?! Nebo policisté ve službě budou pronásledovat ujíždějícího pachatele a v půlce pronásledování se jim vozidlo jednoduše vybije a oni skončí nepojízdní u krajnice, zatím co ujíždějící pachatel jim vesele ujede? To jako vážně? Myslíte, že to přeháním? Nikoliv – toto je holá realita ve schváleném návrhu „šílenců“ z EU. A mohu smutně pokračovat…,“ reaguje námi oslovený dopravní expert.

„Všichni hovoří o tom, že EU zakáže od zmiňovaného roku výroku vozidel se spalovacími motory. O.K., ale pozastavil se někdo (českého pana ministra a českou vládu nevyjímaje) nad tím, co jsem uvedl shora? Nikoliv. Nikoho to ani nenapadlo! Proč také… Bohužel,“ konstatoval.

Já to moc nechci komentovat, protože mě osobně toto téma výrazně nadzvedlo ze židle a akorád bych rozčílil a zcela jistě nebudu a nejsem sám, kdo nad tímto Evropským výplodem kroutí hlavou a to nemluvím o parkování, myslím tím klasické obyčejné parkování – parkovací místa pro obyčejné lidi? Hm… to jako vláda s panem ministrem rozšíří parkovací a dobíjecí místa, kam? Zřejmě o nějaké virtuální?! Á co parkovací místo = dobíjecí stanice? Nebo, kde budou například přes noc občané svá vozidla dobíjet u KFC nebo u předražené Orlen Benziny či obchodních domů? Další naprosto nedomyšlená věc. A závěrem musím zmínit ještě finanční stránku. Ví vůbec česká vláda a borci v Evropském parlamentu skutečnost, že díky nastolené vysoké inflaci, drahotě a chudobě lidé žijí v Česku „z ruky do huby,“ jak se lidově říká… někteří si s bídou po x letech našetří na nové osobní auto v hodnotě 500-600tis korun a jaká je nebo jaké jsou ceny elektromobilů víme všichni cca 1 mil. korun výše! Kde by na to lidé měli vzít peníze? Kolik rodin a společností či firem, kteří jsou na dopravě / osobních automobilech závislý tahle „bruselská legrace“ do budoucna zničí ani nemluvě,“ dodal Josef Flek a podotkl závěrem, já to nemohu slušně komentovat výrazně mi to připomíná politickou stranu ODS, která v republice měla tu čest za dob „zločinců“ Topolánka či Klause vládnou, a jak to dopadlo víme všichni. Politická strana, která šla vždy proti lidem a nikdy neudělala nic kloudného pro lidi. Dnes v novém kabátě pod „žlutomodrou taktovkou“ pana premiéra Fialy. Opět vše NE! pro slušné pracující lidi, ale proti nim, jak je co nejvíce poškodit, ponížit a oloupit. Dále nebudu komentovat, rozčílil bych se!

Související témata
Aktuální témata:
Načítám témata...
logo UE

O nás

Internetový on-line magazín UdalostiExtra.cz je v zaměřen na témata, která vás zajímají. Publikujeme články o zajímavých osobnostech, celebritách, články z kultury, nechybí ani záhady či tajemno nebo zdraví a medicína. Zároveň pravidelně zveřejňujeme články o počasí. Aktuálně připravujeme i další zajímavé rubriky a témata o která rozšíříme do budoucna náš internetový magazín. UdálostiExtra.cz jsou partnerským projektem internetového zdravotnického magazínu ZdravíŽivot.cz.

Rychlý kontakt: redakce@udalostiextra.cz

Sledujte nás

Vyhledávání
Zavřít reklamu