Falešný Zeman v Číně. Show je možná svatá, ale do zpravodajství nepatří

Odeslal: Ústav nezávislé žurnalistiky,.z.ú. Kategorie: ShowExtra 10.09.2020 0 Komentář(ů)
Falešný Zeman v Číně. Show je možná svatá, ale do zpravodajství nepatří
© Autorská práva: Facebook account of Kazmova ONE MAN SHOW
FAKE - Falešný Zeman v Číně...
KOMENTÁŘ. Televize Seznam zveřejnila novou epizodu pořadu One Man Show. Český tvůrce virálních videí Kamil Bartošek alias Kazma v ní popisuje svoje neúspěšné projekty. Jedním z nich je i „roztomilý fake“ prezidenta Miloše Zemana v Číně z dubna minulého roku.

Na konci loňského dubna do většiny tuzemských redakcí přišel email s videem: mělo ukazovat českého prezidenta Miloše Zemana při návštěvě Číny, jak před restaurací tamní stařence daruje svou hůl. Odesílatel se vydával za hongkongského novináře Krise Chenga z redakce Hong Kong Free Press.

Teď je definitivně potvrzené, z čí produkce toto video bylo. Chápeme, že televize nabízí nejen zprávy, ale i zábavu, záleží ale i na tom, jak se cíle dosahuje. Ve světě plném falešných zpráv je hloupé zneužít cizí novinářskou identitu, cíleně se pokoušet uvádět další redakce v omyl a vědomě na zpravodajském médiu šířit deep fake, byť s pocitem, že jde o show a „sranda musí být“.

Zveřejnění videa nebyl omyl

Kazma spolupracuje se Seznamem dlouhodobě...

Televize Seznam zveřejnila novou epizodu pořadu One Man Show. Falešný Zeman v Číně.

Vytváří společně se svým týmem právě videa, v nichž mystifikuje ostatní. Jde o divácky úspěšný formát, který je v daném zábavním průmyslu legitimní a na české poměry unikátní. To, že k vyvolání zdání důvěryhodnosti posloužilo zpravodajské médium, je ale za etickou hranou novinařiny.

Televize Seznam (která nyní nejnovější epizodu Kazmovy show zveřejnila) byla vloni, v době, kdy se falešné video šířilo, ještě propojena s redakcí Seznam Zpráv.

Jako první tehdy informaci o videu zveřejnil právě portál Seznam Zprávy. S jedním zásadním nedostatkem: chybělo vyjádření Hradu. Odpověď mluvčího prezidenta Jiřího Ovčáčka do svého textu zahrnul Deník N; mluvčí video označil za „roztomilý fake“. Následně se od videa distancoval skutečný Kris Cheng.

Studentská redakce Houpací Osel proto tehdy oslovila investigativní tým Bellingcat a twitterovou komunitu, aby pomohli s určením místa pořízení videa. To se nepodařilo. Až z dnes zveřejněného dílu Kazmova pořadu vyplývá, že video nebylo natočeno v Číně, ale v Polsku a bylo počítačově dotvořeno.

Mluvčí společnosti Seznam, provozující redakce Seznam Zprávy a Televizi Seznam, se tehdy vyjádřila, že zveřejnění videa nebyl omyl. Dále ale o věci debatovat nechtěla: „Nebudeme zveřejněné video nijak komentovat, stejně tak bychom se neradi vyjadřovali k tomu, zda je či není z naší produkce.“

Indicie, že video vzniklo pro potřeby Seznamu, respektive Kazmovy show, byly ale už na počátku. Zpráva s odkazem na zmíněné video přišla do redakcí až půl hodiny poté, co jej zveřejnily Seznam Zprávy. Dle zdrojů blízkých redakcím Seznamu byl původní článek s videem a bez vyjádření prezidentova mluvčího publikován vedením redakce Seznam Zprávy, ačkoli pod článkem byla jako autor uvedena „redakce“.

Pod ukradenou identitou

Posledním dílem do skládačky bylo zjištění studentské redakce Houpací Osel, kam tehdy patřil i autor tohoto textu, že se video již tři dny před jeho zveřejněním na Seznam Zprávy objevilo na YouTube, kam ho nahrál účet pod názvem „Oliver Lee“. Video tam bylo v maximální kvalitě 480p, Seznam jej ale v článku zveřejnil ve Full HD. Jak také redakce později zjistila, kanál byl původně účtem blogerky Kristiny V., která Kazmovi dělá asistentku produkce.

Redakce Houpací Osel je tehdy oba oslovila, ale nedočkala se žádného potvrzení, že by video bylo z jejich produkce. Dnešní video je tedy i dokladem toho, že tvůrci pořadu v přímé konfrontaci s novináři vědomě nemluvili pravdu. Redakce se pak na Seznam znovu obrátila letos v březnu. Odpověď byla, že „Seznam.cz žádné video netočil a ani nikoho jeho natočením nepověřil“. Nyní byl ale pořad, jehož součástí bylo i falešné video, zveřejněn pod značkou Seznam.cz. Svědčí o tom copyright společnosti v závěrečných titulcích.

Je jasné, že vydavatelství a televize Seznam plní na trhu různé úlohy od zábavné po zpravodajskou (mimo jiné učí seniory mediální gramotnosti), v případě Kazmova videa šlo o zbytečný přešlap jinak seriózního mediálního domu, včetně následného zatloukání. Přešlap o to větší, že deep fake video bylo šířeno pod ukradenou identitou skutečného hongkongského novináře.

Jan Žabka

Související příspěvky

Autor článku

Ústav nezávislé žurnalistiky,.z.ú.
Ústav nezávislé žurnalistiky,.z.ú. Ústav nezávislé žurnalistiky je nezisková organizace zabývající se poskytováním informací, zpravodajstvím a žurnalistikou. Jehož články jsou publikovány na portále HlidaciPes.org

Napsat komentář