Do charitativní aukce věnovalo knihy 22 českých spisovatelů a osobností. Součástí signované knihy je také osobní dopis autora určený pouze čtenáři, který si knihu vydraží. © Stanislav Hemrle Zdroj: Lucie Štěpánková/unicef.cz

Ve spolupráci s knihkupectvím Luxor spustila česká pobočka UNICEF charitativní projekt Tajný dopis čtenáři. Dražba signovaných knih s osobním dopisem autorů pro čtenáře podpoří programy na pomoc dětem, které kvůli pandemii nemohou chodit do školy.

UNICEF ve spolupráci s knihkupectvím Luxor oslovil české spisovatele a osobnosti, aby věnovali své knihy do charitativní aukce Tajný dopis čtenáři. Dražba knih probíhá od 3. do 21. března na webu aukceunicef.cz.

Součástí každé vlastnoručně podepsané knihy je také osobní dopis určený pouze pro čtenáře, který si knihu vydraží. Mezi 22 hodnotnými literárními díly jsou například knížky od spisovatelů Michala Viewegha, Patrika Hartla, Arnošta Goldflama, Báry Nesvadbové, Aleny Mornštajnové, psychiatra Radkina Honzáka, novináře Erika Taberyho, režiséra Václava Marhoula nebo ekonoma Tomáše Sedláčka.

„Máme velkou radost, že se v aukci sešlo tolik zajímavých publikací. Vyvolávací cena knihy je 272 Kč, což je částka, za kterou UNICEF zajistí kompletní školní výbavu pro jedno dítě,“ uvedla ředitelka české pobočky UNICEF Pavla Gomba„Věřím, že každého z úspěšných dražitelů potěší jak podepsaná kniha a osobní dopis oblíbeného autora, tak vědomí, že výtěžek pomůže ke vzdělání dětem, na jejichž budoucnost tvrdě dopadá současná pandemie.“

Výtěžek aukce podpoří vzdělávací programy UNICEF. Kvůli pandemii COVID-19 nemůže už skoro rok chodit do školy 168 milionů dětí. Vyplývá to z nejnovější zprávy UNICEF COVID-19 and School Closures: One year of education disruption . Od března 2020 do února 2021 zůstaly školy z velké části uzavřeny nejméně ve 14 zemích světa. Úplné nebo částečné uzavření škol nadále narušuje výchovu a vzdělávání více než 888 milionů dětí.

V České republice byl zákaz osobní přítomnosti žáků a studentů ve školách a školských zařízeních vydán mezi prvními pandemickými opatřeními již 10. března 2020.

„Škola je místem, kde děti získávají důležité životní návyky. Ve škole se děti učí odpovědnosti a mohou zde také hledat zázemí a oporu, pokud nastanou problémy v rodině,“ dodává Pavla Gomba„Loni na jaře ve výzkumu Mladé hlasy uvedlo osm procent českých dívek a šest procent chlapců návrat do školy jako své největší životní přání. Škola chybí nejvíce dětem z malých obcí a dětem z příjmově slabších rodin. Je nutné těmto dětem naslouchat.“

Bez pravidelné školní docházky děti nemůžou nejen řádně rozvíjet své znalosti a dovednosti, ale přicházejí také o každodenní kontakt s vrstevníky a metodické vedení ze strany učitelů. UNICEF varuje před neblahými následky pro celé další generace, pokud školy zůstanou zavřené.

Jako apel na zpracování plánů pro znovuotevření škol UNICEF dnes před sídlem OSN v New Yorku instaloval „Pandemickou učebnu“ složenou ze 168 prázdných lavic, z nichž každá představuje milion dětí žijících v zemích, kde byly školy zavřené téměř celý rok. Školní pomůcky a batohy, které byly při instalaci použity, budou věnovány dětem v krizových oblastech světa.

V rámci charitativní aukce je možné vydražit tyto knihy:

Mé cesty do hlubin mozku (Vladimír Beneš) | Před povodní (Anna Bolavá) | Vrány (Petra Dvořáková) | Vše sladké (Iveta Fabešová) | Z (ne)pravého břehu jedné řeky (Bára Fišerová) | Hlavně o mamince (Arnošt Goldflam) | Prvok, Šampón, Tečka a Karel (Patrik Hartl) | Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření (Radkin Honzák) | Prostor pro duši (Vlastina Kounická Svátková) | Deník tvrdohlavého režiséra (Václav Marhoul) | Moderní česká cukrařina (Josef Maršálek) | Glosy (Pavel Maurer) | Hana (Alena Mornštajnová) | Pozitivní leader (Jan Mühlfeit) | Iluze (Barbara Nesvadbová) | Ekonomie dobra a zla (Tomáš Sedláček) | Opuštěná společnost (Erik Tabery) | Švédské stoly aneb Jací jsme (Michal Viewegh) | Praskliny (Klára Vlasáková) | Žij teď (Karel Voříšek) | Nůše plná pohádek poskládaných do řádek (Jiří Žáček) | Dějiny vlasů (Martin Rychlík)

UNICEF (Dětský fond OSN) pracuje ve 193 zemích světa, kde dětem zajišťuje zdravotní péči, výživu, pitnou vodu a hygienu, základní vzdělání pro všechny chlapce i dívky a ochranu před násilím a zneužíváním. UNICEF je jediná organizace OSN, jejíž činnost je financována výhradně z dobrovolných příspěvků. Na programy pomoci dětem jde 88,3 procenta všech získaných prostředků.

No Article rating
0 Reviews
Jak se vám líbil tento článek? Můžete jej ohodnotit...
  1. Wow!
  2. Super
  3. Hmm
  4. Nic moc
  5. Hrůůůza